Paths to literary reading in French in childhood education

Authors

  • Josilene Pinheiro-Mariz

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1516-1536.2020v22n2.52627

Keywords:

Teaching, Literature, French, Reading, Childhood

Abstract

Literature addressed to children and young readers, written in French and from African countries can be seen as a potential path to learn French as a foreign language. The proposal is anchored in Brazilian legislation (Law 10.639 /03), which provides guidance for teaching African and Afro-Brazilian culture and that can be seen as a special opening to form more empathic readers. This paper reviews discussions about foreign language teaching in childhood (GAONAC'H, 2006; VANTHIER, 2009), as well as the approaches to literature at school (POSLANIEC, 2000; CHELEBOURG; MARCOIN; 2007; REYES, 2010 to discuss research inventories of children literature from French-speaking-African countries, highlighting women writings. Emphases is given to the importance of reading and learn from an early age and of introducing, to young readers, ways to non-sexist views (ADICHIE, 2017) from reading literary works.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Josilene Pinheiro-Mariz

Possui graduação em Letras Português-Francês pela Universidade Federal do Maranhão (1996), mestrado (2001) e doutorado (2008) em Letras (Estudos Linguísticos, Literários e Tradutológicos em Francês) pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, da Universidade de São Paulo e Pós-Doutorado pela Universidade Paris 8 -Vincennes-Saint Denis (2013).  (informado pelo editor)

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. Trad. Julia Romeu. São Paulo: Companhia das letras, 2019.

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. Para educar crianças feministas: um manifesto. Trad. Denise Bottmann. São Paulo: Companhia das letras, 2017.

AIALA, Renata; MELLO, Renato de. Le texte littéraire en classe de français langue étrangère (FLE). Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 4, n. 1, p. 9-19, 2015.

ARIÈS, Philippe. História Social da Criança e da Família. 2. ed. Trad. Dora Flaksman. Rio de Janeiro: LTC Editores, 2017.

ARRUDA, Larissa de Souza. O lugar do texto literário na formação do professor de francês: um estudo de dois currículos universitários brasileiros. 2016. 159f. Dissertação (mestrado) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Faculdade de Letras, Programa de Pós-graduação em Letras neolatinas, Rio de Janeiro, 2016.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil, Ensino Fundamental e Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: ______. Vários escritos. 4. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2004. p. 169-191.

CARVALHO, Fernanda Antoniolo Hammes de. Neurociências e educação: uma articulação necessária na formação docente. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 8 n. 3, p. 537-550, nov. 2010/fev. 2011.

CHELEBOURG, Christian; MARCOIN, Francis. La littérature de Jeunesse. Paris: Amand Colin, 2007.

GAONAC'H, Daniel. L'apprentissage Précoce d’une Langue Étrangère : Le point de Vue de la Psycholinguistique. Paris: Hachette Livre, 2006.

LIRA, Mariana de Normando; PINHEIRO-MARIZ, Josilene. Literatura em aula de língua estrangeira para crianças: caminhos para aberturas de horizontes. Organon, Porto Alegre, v. 34, n. 66, p. 54, 2019.

MIRANDA, Déborah Alves; FLORÊNCIO Jéssica Rodrigues. Um olhar para o continente africano: considerações sobre a literatura infanto-juvenil na África de língua francesa. In: PINHEIRO-MARIZ, Josilene; OLIVEIRA, Maria Angélica de; QUEIROZ, Amarino. Algumas formas de ver as Áfricas. São Luís: EDUFMA, 2019. p. 198-212.

MORA, Francisco. Como funciona o cérebro. Porto Alegre: Artmed, 2004.

PEYTARD, J. et al. Littérature et classe de langue. Paris: Didier, 1982.

PINHEIRO-MARIZ, Josilene; LIRA, Mariana de Normando. On the use of children’s literature in french as a foreign language classroom: teaching children in an exolingue context. Revista UNIABEU, Rio de Janeiro, v. 11, n. 28, p. 61-79, 2018.

PINHEIRO-MARIZ, Josilene; BITENCOURT, Manuella Barreto. Des remarques à propos de la littérature de jeunesse du Machrek. Revista Lumen et virtus, São Paulo, v. 9, n. 21, p. 43-56, abr. 2018.

PINHEIRO-MARIZ, Josilene ; FLORÊNCIO, Jéssica Rodrigues. Introductory survey and study of children and juvenile francophone works. Humanising Language Teaching, v. 19, n. 3, p. 1-12, june. 2017.

PINHEIRO-MARIZ, Josilene. O livro didático no ensino de línguas estrangeiras como um espaço de práticas discursivas: confluências para relação entre língua e literatura. In: CAVALCANTE, Luciana Rocha; CARNEIRO, Mônica Fontenelle; SANTOS, Naiara Sales Araújo (Orgs.). Ensino de línguas e práticas discursivas: múltiplos olhares. 1. ed. São Luiz: EDUFMA, 2016, p. 35-63.

POSLANIEC, Christian. Vous avez dit « littérature » ? Paris: Hachette Livre, 2002.

REYES, Yolanda. A Casa Imaginária: Leitura e literatura na primeira infância. Trad. Marcia Frazão e Ronaldo Periassu. 1. ed. São Paulo: Global, 2010.

VANTHIER, Hélène. Techniques et Pratiques de Classe : L’enseignement aux Enfants en Classe de Langue. Paris: CLE International, 2009.

VYGOTSKY, Lev Semyonovich. Pensamiento y lenguaje. Trad. A. A. e P. R. Buenos Aires: Ediciones Fausto, 1995.

Published

2020-10-15

Issue

Section

LITERATURE - EDUCATION, RECEPTION AND CIRCULATION OF LITERARY WORKS