CURRICULUM IN VIRTUAL POSTS
PIBID and the storms at the training site
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n1.50920Keywords:
Blurs, Curriculum, PIBID, Social Media, Training, Teaching Initiation ProgramAbstract
This writing is about how the place of formation blurs and is blurred by initiation to teaching of displaced truth regimes in school transit, universities and social media: Whatsapp, Messenger and facebook. For this discussion we bring the training of students of the Portuguese Language Course, from the State University of Rio Grande do Norte (UERN), Advanced Campus of Patu (CAP), articulated with the Institutional Scholarship Program for Initiation to Education (PIBID) as a powerful trigger for curriculum production on the move through different training sites. And, if there is movement, we bet that the attempt to hegemonization of signifiers, formation and the quality of teaching, through the program, is dismantled, mainly when talking about curriculum production by deviation of social media that open spaces for new and different meanings to teaching. Our defense is that the teaching starting by formation, whatever, is always in motion. It does not have a center, a place of norm and regulation of knowledges. It is always happening and diverting anywhere from institutions of truths.
Downloads
Metrics
References
APPADURAI, Arjun. Dimensões Culturais da Globalização: a modernidade sem peias. Lisboa: Editorial Teorema LTDA, 2004, (Trad. Telma Costa).
BIESTA, Gert. Boa educação na era da mensuração. Trad. Teresa Dias Carneiro. Cadernos de Pesquisa, v.42 n.147 p.808-825 set./dez. 2012.
BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
BHABHA, Homi K. O Local da cultura. Horizonte: Ed. da UFMG, 2013.
DERRIDA, Jacques. Khôra: ensaio sobre o nome. Trad. Nícia Adan Bonatti. São Paulo: Papirus, 1995.
DERRIDA, Jacques. A Universidade sem condição. São Paulo. Estação Liberdade, 2003.
DERRIDA, Jacques. Margens da filosofia. São Paulo: Papirus, 1991.
ELAM, Daine. Feminism and desconstrucion. Publisher: Routledge; 1ª edition, 1994.
FOUCAULT, Michel. A verdade e as formas jurídicas. Rio de Janeiro: NAU editora, 2002.
FOUCAULT, Michel. Arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves, 7ed. - Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. 3ª edição. São Paulo: Edições Layola, 1996.
HALL, Stuart. Da diáspora. Belo Horizonte: Organização Liv Sovik. Tradução Adelaide Resende et al. Editora da Universidade Federal de Minas Gerais, 2003.
LOPES, Alice Casimiro. Normatividade e intervenção política: em defesa de um investimento radical. In: LOPES, Alice Casimiro; MENDONÇA. Daniel de (Org.). A Teoria do Discurso de Ernesto Laclau: ensaios críticos e entrevistas. São Paulo: Annablume, p. 117-147, 2015.
LOPES, Alice Casimiro; BORGES, Veronica Formação docente, um projeto impossível. Cadernos de Pesquisa v.45 n.157 p.486-507 jul./set. 2015.
MACEDO, Elizabeth. Mas a escola não tem que ensinar?: conhecimento, reconhecimento e alteridade na teoria do currículo. Currículo sem Fronteiras, v. 17, n. 3, p. 539-554, 2017.
MACEDO, Elizabeth. Currículo como espaço-tempo de fronteira cultural. Revista Brasileira de Educação, v. 11 n. 32 maio/ago., p. 285-372, 2006.
PARASKEVA, João M; SÜSSEKIND, Maria Luiza. Contra a cegueira epistemológica nos rumos da teoria curricular itinerante. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 15, n. 39, 2018.
SILVA, Luciene Fernanda da. Coordenadores de área do PIBID: um olhar sobre o desenvolvimento profissional. Dissertação (Mestrado) – Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação. Instituto de Física. Instituto de Química e Instituto de Biociências. São Paulo. 2015.
SKLIAR, Carlos. Pedagogia profana: dança, piruetas e mascaradas. Trad, Alfredo Veiga-Neto. 5 ed, Belo Horrizonte: Autêntica Editora, 2013.
SKLIAR, Carlos. Desobedecer a linguagem: educar. Tradução de Giane Lessa. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.
VEIGA-NETO, Alfredo. De Geometrias, Currículo e Diferenças. Educação & Sociedade, ano XXIII, no 79, p. 163-186, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.