EDUCATIONAL POLICIES OF/IN THE DAILY TEACHERS OF PHYSICAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n1.57423

Keywords:

Educational Policy, School Physical Education, Curriculum, School Life

Abstract

This article is the result of the research done during the Master in Education, in the line of research “Policies, Management and Training of Educators”, and aims to understand the pedagogical practices in Physical Education classes, in elementary education, contributing, through a reflection based on daily life, in order to situate them in the debates around / in the daily teaching of Physical Education. In this way, we will approach research in / of / with everyday life as the basis of research. It presents a political discussion that addresses the fight against hegemonic trends in a reflection on how we can contribute to citizenship in a brief multicultural debate. We understand that the subject in society, internalizes some of the values ​​and norms of his culture in order to create a unique personality. Apparently, we try to contribute to the heated political debate about education in the midst of so much hatred propagated by politics in our country, which has made neutrality and neoliberalism two of its pillars and which are still growing every day. And we started to question who benefits from this policy that encourages hatred in society and an educational neutrality, in order to reduce it to impartial decisions.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Diego Ubiratan Bezerra da Luz, Estácio de Sá University, Brazil.

Master in Education from Universidade Estácio de Sá and Professor at the City Hall of Nova Iguaçu.

Inês Barbosa de Oliveira, Rio de Janeiro State University and Estácio de Sá University, Brazil.

PhD in Sciences Et Théories de L'éducation - Université de Sciences Humaines de Strasbourg. Full professor at the State University of Rio de Janeiro (UERJ) and adjunct professor in the Graduate Program in Education at the Estácio de Sá University.

References

AZEVEDO, J. G. A tessitura do conhecimento em rede. In: ALVES, N. G.; OLIVEIRA, I. B. (orgs.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas: sobre redes de saberes. Petrópolis: DP et Alii, 2008. p. 65-78.
BAUMAN, Z. Ensaios sobre o conceito de cultura. [S.l.: s.n.], 2012.
BRASIL. MEC. [S.l.: s.n., s/d]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/programa-mais-educacao. Acesso em: 24 abr. 2020.
BRASIL. Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos. [S.l.: s.n., s/d]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/ Constituicao.htm. Acesso em: 24 out. 2018.
CANDAU V. M. F Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, [s.l.], v. 13, n. 37, p. 45 -56, jan./abr. 2008.
CARVALHO, R. M. Educação Física na Educação de Jovens e Adultos. Revista Lugares de Educação, [s.l.], v. 3, n. 5, p. 37-49, 14 jun. 2013.
CERTEAU, M. A Invenção do Cotidiano. 1: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.
DAOLIO, J. A ruptura natureza/cultura na educação física. In: DE MARCO, A. (org.). Pensando a educação motora. Campinas: Papirus, 1995.
DAOLIO, J. Da cultura do corpo. Campinas: Papirus, 2010.
DAOLIO, J. Educação física e o conceito de cultural. Campinas, SP: Autores Associados, 2004.
FACE, P. L. F. S.; HERNECK, R. H.; CARDOSO F. A. O diferente é capaz de desconsertar e reconstruir: gênero nos/dos/com os cotidianos escolares. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 19, n. 53, abr./jun. 2018. [Imagens e sons para além das escolas]. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/arti cle/view/32284. Acesso em: 16 mar. 2020.
FERRAÇO, C.E. Ensaio de uma metodologia efêmera ou sobre as várias maneiras de se sentir e inventar o cotidiano escolar 101. In: ALVES, N. G.; OLIVEIRA, I. B. (orgs.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas: sobre redes de saberes. Petrópolis: DP et Alii, 2008. p. 101-117.
FORSTER, H. V. Visão e conhecimento: disfunções de segunda ordem. In: SCHNITMAN, D. F. Novos Paradigmas, cultura e subjetividade. Tradução: Jussara Haubert Rodrigues. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
GALLO, S.; Transversalidade e Educação: Pesando em uma educação não-disciplinar. In: ALVES, N. G.; GARCIA, L. R. (orgs.). O sentido da escola. 5. ed. Petrópolis: DP et Alii, 2008. p.15-36.
GARCIA, A. Em Busca das escolas na escola: por uma epistemologia das “Balas sem Papel” Educ. Soc., Campinas, v. 28, n. 98, p. 129-147, jan./abr. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v28n98/a08v2898.pdf. Acesso em: 17 fev. 2020.
JOHNSON, A. A Indústria Cultural Como Instrumento de Alienação e Dominação na Sociedade. Jundiaí/SP: Paco Editorial, s/d.
LACERDA, E. F. As redes de poderes e saberes tecidas nos/dos/com os cotidianos escolares e suas relações com a tessitura de práticas pedagógicas emancipatórias. [S.l.: s.n., s/d]. Disponível em: http://www.proped.pro.br/teses/tes es_pdf/2014_1-1265-ME.pdf. Acesso em: 6 jul. 2020.
MANHÃES, L. C. Rede que te quero rede: por uma pedagogia da embolada. In: ALVES, N. G.; OLIVEIRA, I. B. (orgs.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas: sobre redes de saberes. Petrópolis: DP et Alii, 2008. p. 79-100.
MARTINELI, T. A. P.; MAGALHÃES, C. H.; MILESKI., K. G.; ALMEIDA, E. M; A EDUCAÇÃO FÍSICA NA BNCC: concepções e fundamentos políticos e pedagógicos. Revista motrivivência, Santa Catariana, v. 28 n. 48 (2016). Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n48p76 . Acesso em: 10 jan. 2020.
MORIN, E. Ciência com consciência. Rio de janeiro: Bertrand Brasil,1996.
OLIVEIRA I. B. Currículo e processos de aprendizagemensino: políticaspráticas educacionais cotidianas, Currículo sem Fronteiras, [s.l.], v. 13, n. 3, p. 375-391, set./dez. 2013. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol13iss3arti cles/oliveira.pdf. Acesso em: 20 fev. 2020.
OLIVEIRA I. B. Currículos praticados: regulação e emancipação no cotidiano escola. [S.l.: s.n., s/d]. Disponível em: http://26reuniao.anped.org.br/trabalhos/ines barbosadeoliveira.pdf. Acesso em: 20 fev. 2020.
OLIVEIRA, I. B. Boaventura e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
OLIVEIRA, I. B. Currículos e processos de apredizagemensino: Políticaspráticas Educacionais Cotidianas: UERJ, Brasil, Rio de Janeiro, Currículo sem Fronteiras, [s.l.], v. 13, n. 3, p. 375-391, set./dez. 2013.
OLIVEIRA, I. B. de. Currículo praticados: entre a regulação e a emancipação. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.
ROCKWELL, E. La escuela cotidiana. 5. ed. México: Paidós, 2005. v. 1.
SACRISTÁN, J. G. A educação que ainda é possível: ensaios sobre uma cultura para a educação. Porto Alegre: Artmed, 2007.
SANTOS, B. de S. Pela mão de Alice. O Social e o Político na Pós- Modernidade. 7. ed. Porto: Edições Afrontamento, 1999.
SANTOS, B. de S. Democratizar a democracia: os caminhos da democracia participativa. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.
SANTOS, B. de S. Um discurso sobre as ciências. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
SHETH, D. L. Micromovimentos na Índia: para uma nova política de democracia participativa. In: Democratizar a democracia: os caminhos da democracia participativa. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.

Published

2021-04-18

How to Cite

LUZ, D. U. B. da .; OLIVEIRA, I. B. de . EDUCATIONAL POLICIES OF/IN THE DAILY TEACHERS OF PHYSICAL EDUCATION. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 1–13, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n1.57423. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/57423. Acesso em: 22 nov. 2024.