EDUCATIONAL POLICIES OF/IN THE DAILY TEACHERS OF PHYSICAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n1.57423Keywords:
Educational Policy, School Physical Education, Curriculum, School LifeAbstract
This article is the result of the research done during the Master in Education, in the line of research “Policies, Management and Training of Educators”, and aims to understand the pedagogical practices in Physical Education classes, in elementary education, contributing, through a reflection based on daily life, in order to situate them in the debates around / in the daily teaching of Physical Education. In this way, we will approach research in / of / with everyday life as the basis of research. It presents a political discussion that addresses the fight against hegemonic trends in a reflection on how we can contribute to citizenship in a brief multicultural debate. We understand that the subject in society, internalizes some of the values and norms of his culture in order to create a unique personality. Apparently, we try to contribute to the heated political debate about education in the midst of so much hatred propagated by politics in our country, which has made neutrality and neoliberalism two of its pillars and which are still growing every day. And we started to question who benefits from this policy that encourages hatred in society and an educational neutrality, in order to reduce it to impartial decisions.
Downloads
Metrics
References
BAUMAN, Z. Ensaios sobre o conceito de cultura. [S.l.: s.n.], 2012.
BRASIL. MEC. [S.l.: s.n., s/d]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/programa-mais-educacao. Acesso em: 24 abr. 2020.
BRASIL. Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos. [S.l.: s.n., s/d]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/ Constituicao.htm. Acesso em: 24 out. 2018.
CANDAU V. M. F Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, [s.l.], v. 13, n. 37, p. 45 -56, jan./abr. 2008.
CARVALHO, R. M. Educação Física na Educação de Jovens e Adultos. Revista Lugares de Educação, [s.l.], v. 3, n. 5, p. 37-49, 14 jun. 2013.
CERTEAU, M. A Invenção do Cotidiano. 1: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.
DAOLIO, J. A ruptura natureza/cultura na educação física. In: DE MARCO, A. (org.). Pensando a educação motora. Campinas: Papirus, 1995.
DAOLIO, J. Da cultura do corpo. Campinas: Papirus, 2010.
DAOLIO, J. Educação física e o conceito de cultural. Campinas, SP: Autores Associados, 2004.
FACE, P. L. F. S.; HERNECK, R. H.; CARDOSO F. A. O diferente é capaz de desconsertar e reconstruir: gênero nos/dos/com os cotidianos escolares. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 19, n. 53, abr./jun. 2018. [Imagens e sons para além das escolas]. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/arti cle/view/32284. Acesso em: 16 mar. 2020.
FERRAÇO, C.E. Ensaio de uma metodologia efêmera ou sobre as várias maneiras de se sentir e inventar o cotidiano escolar 101. In: ALVES, N. G.; OLIVEIRA, I. B. (orgs.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas: sobre redes de saberes. Petrópolis: DP et Alii, 2008. p. 101-117.
FORSTER, H. V. Visão e conhecimento: disfunções de segunda ordem. In: SCHNITMAN, D. F. Novos Paradigmas, cultura e subjetividade. Tradução: Jussara Haubert Rodrigues. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
GALLO, S.; Transversalidade e Educação: Pesando em uma educação não-disciplinar. In: ALVES, N. G.; GARCIA, L. R. (orgs.). O sentido da escola. 5. ed. Petrópolis: DP et Alii, 2008. p.15-36.
GARCIA, A. Em Busca das escolas na escola: por uma epistemologia das “Balas sem Papel” Educ. Soc., Campinas, v. 28, n. 98, p. 129-147, jan./abr. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v28n98/a08v2898.pdf. Acesso em: 17 fev. 2020.
JOHNSON, A. A Indústria Cultural Como Instrumento de Alienação e Dominação na Sociedade. Jundiaí/SP: Paco Editorial, s/d.
LACERDA, E. F. As redes de poderes e saberes tecidas nos/dos/com os cotidianos escolares e suas relações com a tessitura de práticas pedagógicas emancipatórias. [S.l.: s.n., s/d]. Disponível em: http://www.proped.pro.br/teses/tes es_pdf/2014_1-1265-ME.pdf. Acesso em: 6 jul. 2020.
MANHÃES, L. C. Rede que te quero rede: por uma pedagogia da embolada. In: ALVES, N. G.; OLIVEIRA, I. B. (orgs.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas: sobre redes de saberes. Petrópolis: DP et Alii, 2008. p. 79-100.
MARTINELI, T. A. P.; MAGALHÃES, C. H.; MILESKI., K. G.; ALMEIDA, E. M; A EDUCAÇÃO FÍSICA NA BNCC: concepções e fundamentos políticos e pedagógicos. Revista motrivivência, Santa Catariana, v. 28 n. 48 (2016). Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n48p76 . Acesso em: 10 jan. 2020.
MORIN, E. Ciência com consciência. Rio de janeiro: Bertrand Brasil,1996.
OLIVEIRA I. B. Currículo e processos de aprendizagemensino: políticaspráticas educacionais cotidianas, Currículo sem Fronteiras, [s.l.], v. 13, n. 3, p. 375-391, set./dez. 2013. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol13iss3arti cles/oliveira.pdf. Acesso em: 20 fev. 2020.
OLIVEIRA I. B. Currículos praticados: regulação e emancipação no cotidiano escola. [S.l.: s.n., s/d]. Disponível em: http://26reuniao.anped.org.br/trabalhos/ines barbosadeoliveira.pdf. Acesso em: 20 fev. 2020.
OLIVEIRA, I. B. Boaventura e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
OLIVEIRA, I. B. Currículos e processos de apredizagemensino: Políticaspráticas Educacionais Cotidianas: UERJ, Brasil, Rio de Janeiro, Currículo sem Fronteiras, [s.l.], v. 13, n. 3, p. 375-391, set./dez. 2013.
OLIVEIRA, I. B. de. Currículo praticados: entre a regulação e a emancipação. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.
ROCKWELL, E. La escuela cotidiana. 5. ed. México: Paidós, 2005. v. 1.
SACRISTÁN, J. G. A educação que ainda é possível: ensaios sobre uma cultura para a educação. Porto Alegre: Artmed, 2007.
SANTOS, B. de S. Pela mão de Alice. O Social e o Político na Pós- Modernidade. 7. ed. Porto: Edições Afrontamento, 1999.
SANTOS, B. de S. Democratizar a democracia: os caminhos da democracia participativa. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.
SANTOS, B. de S. Um discurso sobre as ciências. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
SHETH, D. L. Micromovimentos na Índia: para uma nova política de democracia participativa. In: Democratizar a democracia: os caminhos da democracia participativa. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.