CARTOGRAPHING CURRICULUM

children and their everyday audiovisual fabrications

Authors

  • Rosilene Lopes de Pinho Mato Grosso State University, Brazil.
  • Maritza Maciel Castrillon Maldonado Mato Grosso State University, Brazil. https://orcid.org/0000-0001-6574-4463

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v14i3.60715

Keywords:

Curriculum, Kids, Daily

Abstract

This article is an invitation to think about other curricula, to reflect about the curriculum as power, as resistance, as fabulations that move the school surroundings. The aim is to problematize the relations between school spacetime, curriculum and children, who in the immanence of their childhoods, of their affections with the virtual world, create audiovisual narratives not in everyday school life between lines of escapes and escapes. As a methodological inspiration, we used cartography to enter the spacetime of a state public school in the city of Cáceres-MT, we noticed the relationship between school, curriculum, children, and childhood and make it resonate with beauty, fables, and curriculum creations of its thinking practitioners. We present the partial result of a master's research that followed movements and encounters that take place in school spaces-times, which go far beyond standardizations, as they present escape lines, resistances, gaps, and escapes that make the school, that create rhizomatic curricula, curricula thought to be practiced in everyday life, curricula created by children who carry out effects and other singularities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rosilene Lopes de Pinho, Mato Grosso State University, Brazil.

Degree in Pedagogy from the State University of Mato Grosso and Master's Student in Education from the same institution.

Maritza Maciel Castrillon Maldonado, Mato Grosso State University, Brazil.

PhD in Education from the Fluminense Federal University and Professor at the State University of Mato Grosso.

References

ALVES, Nilda. Redes educativas ‘dentrofora’ das escolas, exemplificadas pela formação de professores. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 113, p. 1195-1212, out/dez. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v31n113/08.pdf Acessado em 28- 11- 2018.

BROUGÈRE, G. A criança e a cultura lúdica. In: KISHIMOTO, T. M. O brincar e suas teorias. São Paulo: Pioneira, 1998.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

CHASSOT, Attico. Educação Consciência. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2007

CORAZZA, Sandra. Era uma vez... Quer que conte outra vez? As gentes pequenas e o indivíduo. In: GARCIA, Regina Leite (Org.). Crianças, essas conhecidas tão desconhecidas. Rio de Janeiro: Dp&a, 2002. p. 31-52. (O sentido da escola).

DELEUZE, G. O que é a filosofia? Tradução de: Bento Prado Júnior e Alberto Alonso Munoz. Rio de Janeiro: Coleção TRANS. Editora 34, 1992.

DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. São Paulo: Editora 34, 1997.

DELEUZE, Gilles. O ato de Criação. Palestra de 1987 Edição brasileira: Folha de São Paulo. trad: José Marcos Macedo, 1999.

DELEUZE, Gilles. Francis Bacon: lógica da sensação. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.

DELEUZE, G; PARNET, C. Dialogues. Paris: Flammarion. 1977.

DELEUZE, G.; PARNET, C. Diálogos. Tradução de E. A. Ribeiro. São Paulo: Editora Escuta, 1998.

DELEUZE, Gilles. GUATARRI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia, vol. 2. Tradução de Ana Lúcia de Oliveira e Lúcia Cláudia Leão. São Paulo: 34, 1995.

DELEUZE, Gilles & GUATARRI, Félix. O que é filosofia? Rio de Janeiro, Ed. 34, 1997.

DELEUZE, G. A dobra: Leibniz e o barroco. Campinas: Papirus, 1991

DILSON, P. Soneto de aprendizado. Natal, RN, Recanto das letras, 2012.

FERNANDES, Adriana Hoffmann. Infância e Cultura: o que narram as crianças na contemporaneidade? Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.

GALLO, Silvio. A orquídea e a Vespa: Transversalidade e currículo rizomático. In PEREIRA, Maria Zuleide da Costa; GONSALVES, Elisa Pereira; CARVALHO, Maria Eulina Pessoa. Currículo e contemporaneidade: questões emergentes. Campinas, Editora: Alínea, 2011.

JOBIM E SOUZA, Solange. Infância e linguagem. Campinas, SP, Papirus. 1994

LARROSA, Jorge. Elogio da escola. Belo Horizonte. Autêntica. 2017

LARROSA, Jorge. Esperando não se sabe o quê. 1 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

MACEDO, Roberto Sidnei. Atos de currículo e Formação: O príncipe provocado. In: CURRÍCULOS: Problematização em práticas e políticas. Revista Teias v. 13 • n. 27 • 67-74 • jan./abr. 2012

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública Belo Horizonte Autêntica Editora. 2013

OLIVEIRA, Inês Barbosa. O Currículo como criação cotidiana. Petrópolis: DP et Alli, 2012ª

OLIVEIRA JR, Wenceslao Machado de. Videos, Resistencias Y Geografías Menores Lenguajes Y Formas Contemporáneas de la Resistencia Olho. Faculdade De Educação/Unicamp. Terra Livre São Paulo/SP Ano 26, V.1, n. 34 p. 161-176 Jan-Jun/2010. Disponível em: https://www.agb.org.br/publicacoes/index.php/terralivre/article/viewFile/316/299

PRETTO, Nelson de Luca. Reflexões: ativismo, redes sociais e educação. Salvador: Edufba, 2013.

SANTOS, Edméa. Pesquisa – formação na cibercultura. 1ª Ed. Santo Tirso- Portugal: Printhaus, 2014

SOARES, Maria da Conceição Silva. NOLASCO, Leonardo-Silva. Diferença, Identidade e Ficção: tecer currículos em redes, narrar os cotidianos e inventar o presente. In: Currículo sem Fronteiras, v. 15, n. 3, p. 588-598, set./dez. 2015.

Published

2021-12-22

How to Cite

DE PINHO, R. L.; MALDONADO, M. M. C. CARTOGRAPHING CURRICULUM: children and their everyday audiovisual fabrications. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. 3, p. 1–16, 2021. DOI: 10.15687/rec.v14i3.60715. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/60715. Acesso em: 16 jul. 2024.