WHAT AND TO WHO DOES A TEST PROVE?
curricular experiences, poetics and fabulations
Keywords:
Evaluation, Teacher Training, Test, Curriculum, AttentionAbstract
What is at stake when we evaluate and are evaluated? What forces and relationships are engineered in evaluative practices? What resistances and lines of flight are possible when we tension evaluative processes? From these initial questions, we, teachers and teacher trainers, pay attention to curricular issues and mobilize the making of stories (Haraway, 2023) that, in tomo-vacuoles (Rigue, 2021), fable poetics and experiments fictional, which dialogue with a framework of philosophies of difference to think about the issues interspersed in the acts of evaluation, especially related to tests. We focus on monitoring educational processes as a horizon to reactivate our ability to admire learning movements.
Downloads
References
BARRUÉ, Jean. Da Educação. In: STIRNER, Max. O falso princípio da nossa educação. Tradução de Plínio Augusto Coêlho. São Paulo: Imaginário, 2001, p. 23-60.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Ministério da Educação (MEC). Brasília, DF, 2017a.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: ensino médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2019.
BRASIL. Lei nº. 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Dispõe sobre a reforma do ensino médio brasileiro, Brasília DF, 2017b.
CORAZZA, Sandra Mara. Currículo e Política Cultural da Avaliação. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 47-59, 1995.
DALMASO, Alice; RIGUE, Fernanda Monteiro. O convite da Atenção e seus Efeitos em Educação: entre labirintos, feitiçarias e cuidados. In: NEUSCHARANK, Angélica; HALBERSTADT, Ismael Alan; ZANATTA, Jocias Maier. (Orgs.). Possibilidades... Aprendizagens, experiências e gestão na educação. Beau Bassin: Novas Edições Acadêmicas, 2020, p. 19-40.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. (vol. I). Rio de Janeiro: Editora 34, 1995a.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. (vol. I). 2. ed., Rio de Janeiro: Editora 34, 2011.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. (vol. II). Rio de Janeiro: Editora 34, 1995b.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. (vol. III). Rio de Janeiro: Editora 34, 1996.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia (vol. IV). São Paulo: Editora 34, 1997a.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. (vol. V). Rio de Janeiro: Editora 34, 1997b.
DELEUZE, Gilles. Conversações, 1972-1990. 7ª. ed. São Paulo: Ed. 34, 1992.
DELEUZE, Gilles. Conversações. 3ª ed. São Paulo: Ed. 34, 2013.
DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Graal, 1988.
FLEURI, Reinaldo Matias. Educar para quê? Contra o autoritarismo da relação pedagógica na escola. São Paulo: Cortez, 2001.
FOUCAULT, Michel, 1926-1984. A arqueologia do saber. Trad. Luiz Felipe Baeta Neves. 7. ed., Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008b.
FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade I: a vontade de saber. 23. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2013.
FOUCAULT, Michel. Nascimento da biopolítica. São Paulo: Martins Fontes, 2008a.
FOUCAULT, Michel. O Sujeito e o Poder. In: Foucault, M. Genealogia da ética, subjetividade e sexualidade. Rio de Janeiro: Forense Universitária. (Coleção Ditos e escritos). IX. Org: Manoel de Barros Motta. Tradução: Abner Chiquieri. 2014, p. 118-140.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.
HAN, Byung-Chul. Sociedade do Cansaço. Petrópolis: Vozes, 2017.
HARAWAY, Donna. Ficar com o problema: fazer parentes no Chthluceno. São Paulo: N-1 edições, 2023.
ILLICH, Ivan. Sociedade sem escolas. Petrópolis: Editora Vozes, 1973.
LARROSA, Jorge. Experiência e alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 2, p. 04-27, 2011.
RIGUE, Fernanda Monteiro. O acesso ao corpo mínimo e os processos educacionais: tomos-vacúolos de uma escrita-oficina. In: RIGUE, Fernanda Monteiro. Rizomas em Educação. Veranópolis: Diálogo Freiriano, 2021, p. 13-28.
ROLNIK, Suely. Pensamento, corpo e devir: uma perspectiva ético/estético/política no trabalho acadêmico. Cadernos de Subjetividade, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 241-251, 1993.
ROLNIK, Suely. Cartografia Sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina, Editora da UFRGS, 2016.
ROLNIK, Suely. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. 2. ed. São Paulo: N-1 edições, 2018.
SALES, Tiago Amaral. A escrita como modo de vida: potências contemporâneas para a (pesquisa em) educação. Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 16, n. 3, p. 1-11, 2023.
SALES, Tiago Amaral; ESTEVINHO, Lúcia de Fátima Dinelli. Cartografias de vida-e-morte em territórios pandêmicos: marcas-ferida, necro-bio-políticas e linhas de fuga. Revista M. Estudos sobre a morte, os mortos e o morrer, Rio de Janeiro, v. 6, n. 11, p. 275–293, 2021.
SALES, Tiago Amaral; RIGUE, Fernanda Monteiro; DALMASO, Alice Copetti. Modos de Habitar o Mundo: uma educação em ciências com/em meio à/pela vida. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 48, p. 1-24, 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.