The armed sertões in the historiography of the Postgraduate Program in History at the Universidade Federal da Bahia (2008-2021)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2317-6725.2024v29n50.69203

Keywords:

History of Historiography, History of the sertões, Institutional practices

Abstract

This text was initially prepared for an oral presentation due to the opportunity to hold the “VI Jornada Nacional de História dos Sertões: conflicts, wars and resistance in the sertões”, which, due to lack of resources, ended up suffering the cancellation of the Thematic Symposiums, not having been, therefore, presented. Its content is the result of an excerpt from the object of doctoral research. The article analyzes the historiographical production carried out in the Postgraduate Program in History at the Federal University of Bahia, which addresses warlike conflicts that occurred in the sertões. All of the course conclusion works analyzed – five dissertations and one thesis – were defended between 2008 and 2021. The aim, through the application of theoretical-methodological principles of the Bourdieusian theory of social fields, is to discuss how social dynamics in the disciplinary subfield of History, they reflect on the operation of the events on which this historiography focuses and which conceptions of sertão are implicated in these productions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eduardo Kleyton de Medeiros, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Bacharel em História e mestre em História dos sertões pelo Centro de Ensino Superior do Seridó da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (Caicó/RN), e doutorando pelo Programa de Pós-graduação em História & Espaços da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (Natal/RN). Bolsista do Programa de Demanda Social da CAPES.

References

ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz de. O rapto do sertão: a captura do conceito de sertão pelo discurso regionalista nordestino. In: Revista Observatório: Sertões: imaginários, memórias e políticas. São Paulo (SP), n. 25, p. 21 – 35, maio/nov., 2019.

ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz de. Prefácio: História local, história nacional. In: SOUSA, Elri Bandeira de; MEDEIROS, Lígia Regina Calado de; Araújo, Edinaura Almeida de (orgs.). Para além dos centenários: história, memória e representações culturais em Pombal (PB). São Carlos: Pedro & João Editores, 2021. p. 13 – 18.

AMADO, Janaína. Região, Sertão, Nação. In: Estudos Históricos. Rio de Janeiro, v. 8, n. 15, p. 145-151, 1995.

ARAS, Lina Maria Brandão de; CRUZ, José Vieira da; SANTANA, Pedro Abelardo de. Dossiê Temático: O(s) ser-tão(ões) e suas histórias: narrativas, acontecimentos e temporalidades. In: Ponta de Lança: Revista Eletrônica de História, Memória & Cultura. São Cristóvão: Editora UFS, Vol. 17, Nº. 33, jul. – dez., p. 10-13, 2023.

BOURDIEU, Pierre. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Editora UNESP, 2004.

BOURDIEU, Pierre. A ilusão biográfica. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaína (org). Usos & abusos da história oral. 8.ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006. p. 183-191.

BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. 9.ed. Campinas/SP: Papirus, 2008.

CAPES (Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior). Sobre a Avaliação. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/avaliacao/sobre-a-avaliacao/avaliacao-o-que-e/sobre-a-avaliacao-conceitos-processos-e-normas/conceito-avaliacao. Publicado em 01/04/2014. Acesso em ago. 2023.

CAPES (Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior). Relatório de Avaliação Trienal da Pós-graduação (2001-2003): História. Brasília/DF: Diretoria de Avaliação DAV/CAPES, 2004.

CAPES (Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior). Relatório de Avaliação Trienal (2007-2009): História. Brasília/DF: Diretoria de Avaliação DAV/CAPES, 2010.

CAPES (Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior). Relatório de Avaliação Trienal (2010-2012): História. Brasília/DF: Diretoria de Avaliação DAV/CAPES, 2013.

CAPES (Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior). Relatório de Avaliação Quadrienal (2013-2016): História. Brasília/DF: Diretoria de Avaliação DAV/CAPES, 2017.

CAPES (Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior). Relatório de Avaliação Quadrienal (2017-2020): História. Brasília/DF: Diretoria de Avaliação DAV/CAPES, 2021.

CNPQ (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico). Currículo Lattes: Agnaldo de Sousa Barbosa. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/7871008221742180. Acesso em ago. 2023.

CNPQ (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico). Currículo Lattes: Antônio Fernando Guerreiro Moreira de Freitas. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/1057338718039858. Acesso em set. 2023.

CNPQ (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico). Currículo Lattes: Dilton Oliveira de Araújo. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/8010537464706337. Acesso em ago. 2023.

CNPQ (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico). Currículo Lattes: Erivaldo Fagundes Neves. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/5086451205442631. Acesso em ago. 2023.

CNPQ (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico). Currículo Lattes: Eronize Lima Souza. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/0317230653338060. Acesso em ago. 2023.

CNPQ (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico). Currículo Lattes: Friedrich Câmera Siering. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/3867504442351679. Acesso em set. 2023.

CNPQ (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico). Currículo Lattes: Gabriela dos Reis Sampaio. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/6050013705102457. Acesso em ago. 2023.

CNPQ (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico). Currículo Lattes: João Reis Novaes. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/8261505942203687. Acesso em ago. 2023.

CNPQ (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico). Currículo Lattes: Lina Maria Brandão de Aras. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/1076732028646198. Acesso em ago. 2023.

CNPQ (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico). Currículo Lattes: Lucileide Costa Cardoso. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/9196584596841265. Acesso em ago. 2023.

CNPQ (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico). Currículo Lattes: Luiza Campos de Souza. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/2082078237687521. Acesso em ago. 2023.

CNPQ (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico). Currículo Lattes: Maria de Fátima Novaes Pires. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/5879613987505788. Acesso em set. 2023.

CNPQ (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico). Currículo Lattes: Maria Hilda Baqueiro Paraiso. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/4206330852837470. Acesso em ago. 2023.

CNPQ (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico). Currículo Lattes: Maria José Rapassi Mascarenhas. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/4012674743785741. Acesso em set. 2023.

CNPQ (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico). Currículo Lattes: Maria Regina Celestino de Almeida. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/4601567828530023. Acesso em set. 2023.

CNPQ (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico). Currículo Lattes: Pedro Luis Puntoni. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/3223164724339362. Acesso em set. 2023.

CNPQ (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico). Currículo Lattes: Rafael Sancho Carvalho da Silva. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/3975905823848739. Acesso em ago. 2023.

CNPQ (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico). Currículo Lattes: Solon Natalício Araújo dos Santos. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/1949159027323511. Acesso em set. 2023.

DIRETÓRIO DOS GRUPOS DE PESQUISA NO BRASIL. História dos Sertões. Disponível em: http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/9637936494846071. Acesso em ago. 2023.

FICO, Carlos; POLITO, Ronald. A História no Brasil (1980-1989): elementos para uma avaliação historiográfica. Ouro Preto: UFOP, 1992.

GRENFELL, Michael (org.). Pierre Bourdieu: conceitos fundamentais. Petrópolis/RJ: Vozes, 2018.

MOTTA, Rodrigo Patto Sá. As universidades e o regime militar: cultura política brasileira e modernização autoritária. Rio de Janeiro: Zahar, 2014.

NOVAES, João Reis. Tecelões da (des)ordem: cotidiano e policiamento nos sertões da Bahia (1891-1930). Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em História, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2021.

PPGHC (Programa de Pós-Graduação em História / CERES). Apresentação. Disponível em: https://sigaa.ufrn.br/sigaa/public/programa/apresentacao.jsf?lc=pt_BR&id=11655. Acesso em ago. 2023.

PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM HISTÓRIA (PPGH/UFBA). Disponível em: https://ppgh.ufba.br/pt-br. Acesso em ago. 2023.

SANTOS, Wagner Geminiano dos. A invenção da historiografia brasileira profissional, acadêmica: geografia e memória disciplinar, disputas político-institucionais e debates epistemológicos acerca do saber histórico no Brasil (1980-2012). Tese (doutorado) – Programa de Pós-graduação em História, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2018.

SIGAA (Sistema Integrado de Gestão de Atividades Acadêmicas). Dados do Projeto de Pesquisa. Disponível em: https://sigaa.ufrn.br/sigaa/pesquisa/projetoPesquisa/criarProjetoPesquisa.do?dispatch=viewProjeto&idProjeto=91830769. Acesso em ago. 2023.

Published

2024-10-01

How to Cite

MEDEIROS, E. K. de. The armed sertões in the historiography of the Postgraduate Program in History at the Universidade Federal da Bahia (2008-2021). Saeculum, [S. l.], v. 29, n. 50, p. 49–70, 2024. DOI: 10.22478/ufpb.2317-6725.2024v29n50.69203. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/srh/article/view/69203. Acesso em: 16 oct. 2024.