#BNCC:

open letter on educational policies and e-narratives on Twitter

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i2.62654

Keywords:

BNCC, E-narratives, Pedagogical Letters

Abstract

Hashtag BNCC... This is what moves us to write a letter to those who research curriculum policies in Brazil, amid the advance of the use of virtual interaction platforms - commonly called social networks -, especially in the context of the COVID pandemic -19. We ventured into a dialogic and inventive process of doing COM research, creating, presenting and moving questions from posts published on Twitter, which we named e-narratives. Such choices are due to the fact that we consider that tweets have something to say about what happened in the spaces where education takes place, so they can be understood as narratives that contain clues for curricular studies. We were also provoked by the debates generated at the IX International Colloquium on Curricular Policies and Practices, organized remotely by the Group of Studies and Research in Curricular Policies, in 2020. With this, we intend to draw the attention of the scientific community to issues highlighted in the posts - which translate announcements and denunciations and concerns and doubts and desires and... –, as well as the need to (re)think the choices we have made regarding the dialogue and communication of our research, especially with regard to school communities and to teacher training courses.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Franklin Kaic Dutra-Pereira, Federal University of the Recôncavo of Bahia, Brazil.

PhD in Science and Mathematics Teaching from the Federal University of Rio Grande do Norte and professor at the Federal University of Recôncavo da Bahia.

 

Saimonton Tinôco, Federal University of Paraiba, Brazil

PhD in Special Education from the Federal University of São Carlos and professor at the Federal University of Paraíba.

 

References

BATESON, Gregory. Mind and nature: a necessary unity. Nova Iorque: Batam Books, 1979.

BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. São Paulo: Brasiliense, 1985. (Coleção Obras escolhidas, vol. 1. - Magia e técnica, arte e política).

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular (BNCC), a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192. Brasília: MEC, 2017. Acessado em 17 fev. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução nº 4, de 17 de dezembro de 2018. Institui a Base Nacional Comum Curricular na Etapa do Ensino Médio (BNCC-EM), como etapa final da Educação Básica, nos termos do artigo 35 da LDB, completando o conjunto constituído pela BNCC da Educação Infantil e do Ensino Fundamental, com base na Resolução CNE/CP no 2/2017, fundamentada no Parecer CNE/CP no 15/2017. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192. Brasília: MEC, 2018. Acessado em 17 fev. 2021.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Rio de Janeiro: Vozes, 1994.

CORAZZA, Sandra Mara; RODRIGUES, Carla Gonçalves; HEUSER, Ester Maria Dreher; MONTEIRO, Silas Borges. ESCRILEITURAS: um modo de ler-escrever em meio à vida. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 4, p. 1029-1044, out./dez. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/9shzjMpKnNGtLwdS3V9Z54L/?format=pdf&lang=pt. Acessado em 23 mar. 2022.

CYRULNIK, Boris. O murmúrio dos fantasmas. São Paulo: Martins Fontes, 2005. (Coleção Psicologia e Pedagogia).

DELEUZE, Gilles. Conversações. 3. ed., São Paulo: Editora 34, 2013.

DUTRA-PEREIRA, Franklin Kaic; RODRIGUES, Ana Cláudia da Silva; THIENSEN, Juarez da Silva. Políticas curriculares de Educação Básica: experiências e desafios. Canal Colóquio Internacional de Currículo. 21 de outubro de 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=IDkbasoBcb8. Acessado em 23 mar. 2022.

GOODSON, Ivor F. As políticas de currículo e de escolarização. Petrópolis: Vozes, 2008.

GOODSON, Ivor F. Currículo, narrativa pessoal e o futuro social. Campinas: Editora da Unicamp, 2019.

LAROSSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt. Acessado em 23 mar. 2022.

MACEDO, Elizabeth. Mas a escola não tem que ensinar? conhecimento, reconhecimento e alteridade na teoria do currículo. Currículo sem Fronteiras, v. 17, n. 3, p. 539-554, 2017. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol17iss3articles/macedo.pdf. Acessado em 23 mar. 2022.

MEAD, Margarete. Continuity in cultural evolution. New Haven: Yale University Press, 1964.

PINAR, William. What is curriculum theory? New Jersey: Lawrence Erlbaum, 2012.

SÜSSEKIND, Maria Luiza. A BNCC e o “novo” Ensino Médio: reformas arrogantes, indolentes e malévolas. Retratos da Escola, v. 13, n. 25, p. 91-107, 2019. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/980. Acessado em 23 mar. 2022.

SÜSSEKIND, Maria Luiza. Conversas complicadas com os currículos e os cantos dos estados-nação. Momento - Diálogos em Educação, [s. l.], v. 28, n. 2, p. 277–286, 2019. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/9508. Acessado em 23 mar. 2022.

TARLAU, Rebecca; MOELLER, Kathryn. O consenso por filantropia: como uma fundação privada estabeleceu a BNCC no Brasil. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 2, p. 553-603, 2020. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol20iss2articles/tarlau-moeller.pdf. Acessado em 23 mar. 2022.

TINÔCO, Saimonton; DIAS, Adelaide; LEAL, Fernanda de Lourdes Almeida. Políticas de currículo e infância: percursos formativos e campos de experiência. Canal Colóquio Internacional de Currículo. 21 de outubro de 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=VNWmc8DCm8k. Acessado em 23 mar. 2022.

Published

2022-10-15

How to Cite

DUTRA-PEREIRA, F. K.; TINÔCO, S. #BNCC:: open letter on educational policies and e-narratives on Twitter. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 1–7, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i2.62654. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/62654. Acesso em: 18 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)