CURRICULAR CREATIONS WITH OTHER ECOLOGIES IN EVERYDAY NETWORKS
Loving dialogues in Hoping for an anti-racist environmental education
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v16i2.67280Keywords:
Curricular creations., Pedagogical practices in everyday networks., Other Ecologies and Anti-Racist Environmental Education.Abstract
This text has the interest of presenting the possibilities of curricular creations with other ecologies in the educational networks from pedagogical practices carried out with the wanderers of a research group also involving teaching and university extension. The objective of this article is to present the research practiced by research teachers, who make up this group and work in the networks of public schools of basic education. Our theoretical-methodological support is inspired by Paulo Freire's pedagogy with the notions of loving dialogue and hope, as well as studies with daily life and narrative research, with Nilda Alves and Marcos Reigota. In addition, our epistemological contribution is crossed by the ideas of Carolina Maria de Jesus, Conceição Evaristo, Ailton Krenak and Malcom Ferdinand. In this scenario, the results of the research of the cited group are curricular creations and modes of resistance woven with the subjects of history in the multiple spacetimes in the educational networks, supported by the education of ethnic-racial relations, an anti-racist environmental education and other unsubmissive everyday ecologies. Thus, the educational products elaborated by the researches were also methodological procedures, among them, the use of drone in field class, postcards, pedagogical letters, podcast, animation cinema workshops, cineconversations, images, narratives, films. Finally, from this we defend other curricular creations that enable and bet on ideas and dreams in favor of a more solidary, egalitarian, just, anti-racist and anti-colonial society in the exercise of hope to postpone the end of the world.
Downloads
Metrics
References
ALVES, Nilda. Sobre as razões das pesquisas nos/dos/com os cotidianos. In: GARCIA, Leite Regina. (Org.) Diálogos cotidianos. Petrópolis, RJ: DP ET Alii, Rio de Janeiro: FAPERJ, 2010.
ALVES, Nilda (et al). Imagens e sons de movimentos migratórias no cinema e nas escolas. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 03, n. 07, p. 221-234, jan./abr. 2018.
ALVES, Nilda. Práticas pedagógicas em imagens e narrativas: memórias de processos didáticos e curriculares para pensar as escolas hoje. São Paulo: Ed. Cortez, 2019.
BAPTISTA, Letícia Lopes Bortolotti. Ecologias infantis e práticas pedagógicas de educação ambiental nos cotidianos da educação infantil. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) — Centro de Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2023, 273 p.
BARCHI, Rodrigo; RAMOS, Andreia Teixeira; GONZALEZ, Soler. Ecologias e democracias: redes educativas e alternativas políticas cotidianas dos Narradores da Maré. Reflexão e Ação, v. 30, n. 3, p. 69-91, 20 dez. 2022.
BRASIL. Lei 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394 [...] para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro- Brasileira” [...]. Brasília, DF: Presidência da República [2003]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 19 nov. 2021.
BRASIL. Lei 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei n o 9.394 [...] para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro- Brasileira e Indígena”. Brasília, DF: Presidência da República [2008]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em: 19 nov. 2021.
EVARISTO, Conceição. Insubmissas lágrimas de mulheres. Rio de Janeiro: Malê, 2016a.
EVARISTO, Conceição. Olhos d’água. Rio de Janeiro: Pallas, 2016b.
EVARISTO, Conceição. Becos da Memória. Rio de Janeiro: Pallas, 2017a.
EVARISTO, Conceição Histórias de leves enganos e parecenças. Rio de Janeiro: Pallas, 2017b.
EVARISTO, Conceição Poemas da recordação e outros movimentos. Rio de Janeiro: Pallas, 2017c.
EVARISTO, Conceição Ponciá Vicêncio. Rio de Janeiro: Pallas, 2017d.
EVARISTO, Conceição. Conceição Evaristo: Escrevivência - Episódio 01 da série Ecos da Palavra. Instituto Tear. 25/09/2017e. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=4EwKXpTIBhE>. Acesso em: 3 de abril de 2021.
FARIAS, Fledson Silva. Educações ambientais políticas com os usos de drones e artefatos tecnoculturais na reserva de desenvolvimento sustentável dos manguezais de Cariacica e nos cotidianos escolares. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) — Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2021, 205 p.
FARIA, Fledson; GONZALEZ, Soler. Educação ambiental no cotidiano escolar com uso de drones e aparatos tecnológicos na reserva de desenvolvimento sustentável dos manguezais de Cariacica-ES. Tekoporá. Revista Latino-Americana de Humanidades Ambientais e Estudos Territoriais. ISSN 2697-2719, v. 4, não. 2/1, pág. 163-180, 10 dez. 2022a.
FARIA, Fledson; GONZALEZ, Soler. Educações Ambientais Com O Uso De Drones E Artefatos Tecnoculturais Nos Manguezais De Cariacica Com Os Cotidianos Escolares. Vitória: Pedregulho, 2022b. 170 p.
FERDINAND, Malcom. Uma ecologia decolonial: pensar a partir do mundo caribenho. São Paulo: Ubu Editora, 2022. 320 p.
FERNANDES, Olga Rodrigues Vicente. Dos Encantos às Problemáticas Ecológicas de Guarapari: Reflexões e Saberes nos Cotidianos Escolares a Partir De imagens narrativas. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) — Centro de Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2022, 150 p.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, SP: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, SP: Paz e Terra, 2009.
FREIRE, Paulo. Cartas à Guiné-Bissau: registros de uma experiência em processo. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 58º ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014a.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos: São Paulo: Paz e Terra, 2014b.
FREIRE, Paulo. Cartas a Cristina: Reflexões sobre minha vida e minha práxis. São Paulo: Paz e Terra, 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 55. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2017. 143p.
FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Dialogando com a própria história. São Paulo: Paz e Terra, 2011a.
FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Aprendendo com a própria história. São Paulo: Paz e Terra, 2011b.
FRANSCICO, Gabriel Lecoque. Cineconversas e imagensnarrativas em práticas pedagógicas de educação ambiental nos cotidianos escolares de Vila Velha, ES. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) — Centro de Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2023, 151 p.
GAMA, Raphael da Silva. Educação Ambiental e o Racismo Ambiental no Bairro José de Anchieta - Serra/ES e nos Cotidianos Escolares. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) — Centro de Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2022, 118 p.
GONZALEZ, Soler. Educação ambiental autopoiética entre manguezais, redes cotidianas escolares e práticas pesqueiras. In: Reunião Nacional da Associação Nacional de Pós- Graduação e Pesquisa em Educação, 36., 2013, Goiânia. Anais [...]. Goiânia: Universidade Federal de Goiás, Campus Samambaia/UFG, 2013a.
GONZALEZ, Soler. Educação ambiental autopoiética com as práticas do bairro Ilha das Caieiras entre os manguezais e as escolas. 2013b. 159 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Educação.
GONZALEZ, Soler. Verbete ‘o outro como legítimo outro’. In: Graça Reis; Inês Barbosa de Oliveira; Patricia Baroni. (Org.). Dicionário de pesquisa narrativa. 1ed. Rio de Janeiro: Ayvu, 2022.
GONZALEZ, Soler; RAMOS, Andreia Teixeira. Educação Ambiental autopoiética em redes de conversações na vida cotidiana. Textura, n. 30, jan./abr. 2014.
GONZALEZ, Soler, RAMOS, Andreia Teixeira. Educação ambiental nas redes educativas do grupo de pesquisa Territórios de Aprendizagens Autopoiéticas. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 38(3), 73–97, 2021. https://doi.org/10.14295/remea.v38i3.13414
GONZALEZ, Soler; BARCHI, Rodrigo. Experiências em educações ambientais nos encontros de dois geógrafos ecologistas. Ambiente & Educação, [S. l.], v. 27, n. 1, p. 1–26, 2022. DOI: 10.14295/ambeduc.v27i1.13243. Disponível em: https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/13243. Acesso em: 10 jul. 2023.
HOOKS, bell. Ensinando a transgredir - a educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.
INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARQUITETÔNICO - IPHAN. Portal. Ofício das Paneleiras de Goiabeiras. Disponível em: <http://portal.iphan.gov.br/pagina/detalhes/51>. Acesso em: 9 de fevereiro de 2017.
º DE AGOSTO, ‘DIA DAS DESFIADEIRAS DE SIRI’. Disponível em: https://www.vitoria.es.gov.br/noticia/dia-das-desfiadeiras-de-siri-e-celebrado-nesta-terca-feira-24098 Acesso em: 10. abr. 2023.
JESUS, Carolina Maria de. Quarto de despejo: diário de uma favelada. 10 ed. -. São Paulo: Ática, 2014a.
JESUS, Carolina Maria de. Diário de Bitita. São Paulo: SESI - SP Editora. 2014b.
JESUS, Victor de. Coisas negras no quarto de despejo: saneando subjetividades, corpos e espaços. 2017. 146 f. Dissertação (Mestrado em Planejamento Urbano e Regional) –Instituto de Pesquisa e Planejamento Urbano e Regional, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.
JESUS, Victor de. Racializando o olhar (sociológico) sobre a saúde ambiental em saneamento da população negra: um continuum colonial chamado racismo ambiental. Saúde e Sociedade, v.29, n.2, e180519, 2020a. Disponível em https://doi.org/10.1590/S0104-12902020180519.
JESUS, Victor de. Provoca-Ações sobre Racismo Ambiental. Revista Mov., n. 2, p. 32-33, 2021. Disponível em https://issuu.com/mov.cidade/docs/revista_mov_-_digital2
JESUS, Victor de. O racismo institucional das políticas públicas como entrave da cidadania brasileira: uma análise das políticas de saneamento básico. Sinais - Revista de Ciências Sociais, v.1, n.24, p. 98-117, 2020b. Disponível em https://periodicos.ufes.br/sinais/article/view/33556
JESUS, Victor de. O cheiro do racismo na cultura político-afetiva higienista brasileira: o saneamento do corpo-dejeto. Psicologia & Sociedade, v. 34, e257400, 2022a. Disponível em https://doi.org/10.1590/1807-0310/2022v34257400
JESUS, Victor de. O racismo ambiental dos navios de lixo no quarto de despejo: a geopolítica neocolonial ambientalmente tóxica do descarte de resíduos nos países “lixeiras do mundo”. Revista da ABPN, v. 14, n. Ed. Especial, p. 25-51, 2022b. Disponível em https://abpnrevista.org.br/site/article/view/1329/1290
JESUS, Victor de. O racismo mata! Uma Sociologia Forense do genocídio da população negra brasileira. 2022c. 209 f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2022c.
JESUS, Victor de. O racismo mata! Spotify (Playlist), 75 músicas, 6h:5min. 2022d. Disponível em https://open.spotify.com/playlist/0mvjqC0gkxj7uyJULmn2wh?si=AFpe2cFLRbCU9dsSmnPZbw
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. 1ª edição, São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
KRENAK, Ailton. A vida não é útil. 1ª edição, São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
KRENAK, Ailton. Futuro ancestral. 1ª edição, São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
MACIEL, Cleber. Negros no Espírito Santo. Oswaldo Martins de Oliveira (Org.). Arquivo Público do Estado do Espírito Santo. 2 ed. 2016.
MATURANA, Humberto. Emoções e linguagens na educação e na política. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.
MATURANA, Humberto. A ontologia da realidade. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.
MATURANA, Humberto. Cognição, ciência e vida cotidiana. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.
NARRADORES DA MARÉ. In: SPOTIFY. [S. l.], [página criada em 2021] Disponível em: https://open.spotify.com/show/512E8eKQkvNbJXxBfLG0Et. Acesso em: 12 fev. 2023.
NARRADORES DA MARÉ. In: YOUTUBE. [S. l.], [página criada em 2015] Disponível em: https://www.youtube.com/@narradoresdamare3973
NARRADORES DA MARÉ. In: FACEBOOK. Espírito Santo, [página criada em 2014] 27 out.
Disponível em: https://www.facebook.com/Narradores-da-Mar%C3%A9-
Acesso em: 12. ago. 2021.
NARRADORES DA MARÉ. In: BLOGSPOT. Espírito Santo, [página criada em 2014] 27 out.
Disponível em: http://narradoresdamare.blogspot.com/. Acesso em: 12 ago. 2021.
NARRADORES DA MARÉ. In: INSTAGRAM. [S. l.], [página criada em 2020] Disponível em:
https://www.instagram.com/narradoresdamare/?hl=pt-br. Acesso em: 12 ago. 20
OLIVEIRA, Inês Barbosa; PEIXOTO, Leonardo Ferreira; SÜSSEKIND, Maria Luiza. Estudos do cotidiano, currículo e formação docente: questões metodológicas, políticas e epistemológicas. Curitiba: Editora CRV, 2019.
RAMOS, Andreia Teixeira. Educação ambiental entre práticas culturais cotidianas dos mascarados do congo. In: REUNIÃO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓSGRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 36., 2013, Goiânia. Anais [...]. Goiânia: Universidade Federal de Goiás, Campus Samambaia/UFG, 2013a.
RAMOS, Teixeira Andreia. Educação ambiental entre os carnavais dos amores com os mascarados do congo de Roda D’Água. 2013. 142 f. Dissertação (Mestrado em Educação) Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória/ES, 2013b.
RAMOS, Teixeira Andreia. Mulheres no congo do Espírito Santo: práticas de re- existência ecologista com os cotidianos escolares. 2018. 319 f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação da Uniso, Universidade de Sorocaba, Sorocaba, São Paulo.
RAMOS, Teixeira Andreia. Narrativas autobiográficas de uma mulher negra: identidades sociais de raça e gênero. Travessias, Cascavel, v. 13, n. 3, p. 15-34, set./dez. 2019. Disponível em: http://www.unioeste.br/travessias. Acesso em: 17 de março de 2020.
RAMOS, Andreia Teixeira. Mulheres de Barro: análise fílmica de panelas, congo e amor. CAZÉ, Bárbara Maia Cerqueira (org.). Mulheres negras na tela do cinema. Vitória: Pedregulho, 2020a. p. 21-48.
RAMOS, Andreia Teixeira. Mulheres do congo: educação e outras ecologias. In: REUNIÃO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO- SUDESTE, 14., 2020, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: Programas de Pós-Graduação PropED,
PPGedu e PPGECC, 2020b.
RAMOS, Andreia Teixeira. Marielle Franco, a potência da insubmissão! Sul-Sul - Revista De Ciências Humanas E Sociais, 1(Especial), p. 35-52, 2021a.
RAMOS, Teixeira Andreia. Geografia dos afetos - cartas, cartões postais, diário de campo e caderno de uma pesquisadora. Vitória: Pedregulho, 2021b. 196 p. Disponível em: https://www.editorapedregulho.com.br/downloads. Acesso em: 6 jul. 2021.
RAMOS, Andreia Teixeira. Pesquisa narrativa em diálogo com outras ecologias . In: REUNIÃO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓSGRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 40., 2021, Belém. Anais [...]. Belém: Universidade Federal do Pará/UFPA, 2021c.
RAMOS, Andreia Teixeira. Verbete 'escrevivências'. In: graça reis; inês barbosa de oliveira; patricia baroni. (Org.). Dicionário de pesquisa narrativa. 1ed.Rio de Janeiro: Ayvu, 2023, v., p. 1-358.
RAMOS, Andreia Teixeira; GONZALEZ, Soler. EDUCAÇÃO AMBIENTAL NUMA PERSPECTIVA AUTOPOIÉTICA NA FORMAÇÃO DE EDUCADORES/AS. Pró-discente (Online), v. 18, p. 52-65, 2012.
REIGOTA, Marcos. Ecologistas. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 1999.
REIGOTA, Marcos. A contribuição política e pedagógica dos que vêm das margens. Teias, Rio de Janeiro, ano 11, n. 21, p. 1-6, jan./abr. 2010. Disponível em:
<http://periodicos.proped.pro.br/index.php/revistateias/article/viewFile/533/446>. Acesso em: 31 jul. 2013.
REIGOTA, Marcos. O que é Educação Ambiental. São Paulo: Brasiliense, 2012. (Coleção Primeiros Passos; 292).
REIGOTA, Marcos. Aspectos teóricos e políticos das narrativas: ensaio pautado em um projeto transnacional. In: CORDEIRO, R. KIND, L. (Org). Narrativas, gênero e política. Curitiba: CRV, 2016. p. 49-66.
RIBEIRO, Marcia Cristina Mazocco. Entre fios, nós e educações ambientais: narrativas ecologistas de mulheres de Cariacica. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação)
— Centro de Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2021.
SILVEIRA, Roberto Márcio da. Geografia das cores: práticas pedagógicas libertárias e ecologistas em educação nos cotidianos escolares. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação). Universidade Federal do Espírito Santo. Vitória, 2019, 160 p.
SILVEIRA, Roberto Márcio da Silveira; GONZALEZ Soler. Reinventando geografias e ecologias com a própria história: caderno-catálogo educativo. Organização de Vitória: Universidade Federal do Espírito Santo, 2019. 34 p.
SANTOS, Edilene Machado dos. Cartografias e narrativas das educações ambientais e ecologias insubmissas nos cotidianos das mulheres na bacia do rio formate, Viana (ES). Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) — Centro de Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2020, 212 p.
SANTOS, Edilene Machado dos; GONZALEZ, Soler. Educações ambientais e ecologias insubmissas nos cotidianos das mulheres na bacia do rio Formate, Viana, (ES). Campos dos Goytacazes, RJ: Encontrografia Editora, 2022. Disponível em: < https://encontrografia.com/wp-content/uploads/2022/10/ebook_educacoes-ambientais.pdf >. Acesso em: 03 mar. 2023.
SANTOS, Simara Santos. Ecoformação de professoras no território do brincar: saberes tecidos com as infâncias de uma escola de educação infantil no município de Domingos Martins/ES. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) — Centro de Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2023, 238 p.
STRECK, Danilo; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (orgs.). Dicionário Paulo Freire. 2. ed., rev. amp. 1. reimp. – Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.