THE COMPUTER AND ART-EDUCATION: REFLECTIONS ON LIMITS AND POTENTIALITIES OF THIS INTEGRATION

THE COMPUTER AND ART-EDUCATION: REFLECTIONS ON LIMITS AND POTENTIALITIES OF THIS INTEGRATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2020v29n3.52595

Keywords:

Art-Education, Computer, Pedagogical practices

Abstract

The present text, with a hermeneutic approach, reflects on the limits and potentialities of the computer in the formative processes of the art-education of students. We start from the following problematizations: What are the meanings and perceptions of teachers in the pedagogical experiences of art-education with the use of the computer? Can the computer in everyday school stimulate the development of creative abilities in the subjects or simply alienate them? The study aims to understand the relations of art-education and the ways of teaching and learning through the computer, in view of its potentialities and the perceptions of pedagogical experiences for the development of sensitive and singular knowledge in the world. We start from the hypothesis that the computer is often taken over an impoverished and operationalized representation, as something manufactured for consumption, which generates the loss of expressive, communicational sense and the fugacity of this cultural instrument in education. In turn, when stimulated by an artistic and sensitive look, it can be (re)created in new sociocultural manifestations,producing aesthetic-formative meanings and experiences in the field of art-education. We conclude that the computer is a human construction with potential for the promotion of creative creation and new sensitivities in the field of art-education, which can cause ruptures in educational modeling by the transformations itself that is able to engender in pedagogical practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carla Milbradt, Universidade La Salle

Mestre em Educação pela Universidade La Salle - Canoas/RS, na linha de pesquisa: Cultura, Linguagens e Tecnologia na Educação (2020). Graduação em Artes Visuais Licenciatura pela UNIASSELVI/SC (2018); Especialização em Docência no Ensino Superior pela UNIASSELVI/SC (2019); Especialização em Arte Educação pela UNIASSELVI/SC (2019). Especialização em Arteterapia pela UNIBF (2020). Têm experiência prática nas séries iniciais, finais e ensino médio na licenciatura em Artes Visuais. Tem interesse nos seguintes temas: Arte/Educação, História da Arte, tecnologias e educação, filosofia da educação, hermenêutica e educação, Interculturalidade, Estudos Visuais. Participante do Núcleo de Estudos sobre Tecnologias na Educação - NETE/UNILASSALE/ CNPq.

Adilson Cristiano Habowski, Universidade La Salle

Doutorando em Educação pela Universidade La Salle - Canoas/RS, na linha de pesquisa: Culturas, Linguagens e Tecnologias na Educação. Possui o Ensino Médio na modalidade normal (magistério), com habilitação para atuar como professor nas áreas de Educação Infantil e Séries Iniciais (2014); Graduação em Teologia pela Universidade La Salle - Canoas/RS (2017) e Especialização em Docência no Ensino Superior: Práxis Educativa pela Universidade La Salle - Canoas/RS (2019). Tem experiência prática nas áreas de Educação Infantil, Séries Iniciais e na área de Pastoral Escolar, com ênfase em Formação humana. Tem interesse principalmente nos seguintes temas: filosofia das tecnologias; tecnologias e educação; teoria crítica; filosofia da educação; hermenêutica e educação; sexualidade, gênero e educação. Participante do Núcleo de Estudos sobre Tecnologias na Educação - NETE/UNILASALLE/CNPq.

Elaine Conte, Universidade La Salle

PhD in Education from the Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS, 2012). Professor at the Universidade La Salle - UNILASALLE, Canoas, works in the undergraduate and graduate programs in Education, Research Line Cultures, Languages ​​and Technologies in Education. Leader of the Center for Studies on Technologies in Education (NETE / CNPq), with funding from CNPq and the Researcher Gaucho Program, from FAPERGS. Graduated in Pedagogy with qualification in initial grades and pedagogical subjects from the Universidade Federal de Santa Maria (UFSM, 2003) and master's degree in Education from the Universidade Federal de Santa Mariaa (UFSM, 2005). He has experience in the field of Education, with an emphasis on Fundamentals of Education, working mainly on the following themes: teacher training, critical theory, philosophy of education, digital technologies and education, aesthetics and performance, distance education. He is a member of the Research Ethics Committee of the Universidad La Salle and of the Study Group on Philosophy of Education and Teacher Training - GEFFOP / CNPq, coordinated by Professor Catia Piccolo Viero Devechi (UnB).

References

ADORNO, T. L. W. Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

BARBOSA, A. M. (org.). Arte/educação contemporânea: consonâncias internacionais. São Paulo: Cortez, 2005.

BARBOSA, A. M. Inquietações e mudanças no ensino da arte. São Paulo: Cortez, 2003.

BARBOSA, A. M. A imagem no ensino da arte: anos 1980 e novos tempos. 8. ed. São Paulo: Perspectiva, 2010.

BERTOLETTI, A. O ensino das artes visuais na era das tecnologias digitais. Curitiba: InterSaberes, 2016.

BULHÕES, M. A. Transterritórios: campo da arte e internet. Visualidades, Goiânia, v. 8, p. 11-22, 2010.

CHAUÍ, M. Convite à filosofia. 12. ed. São Paulo: Ática, 1996.

CONTE, E.; HABOWSKI, A. C.; RIOS, M. B. Ressonâncias das tecnologias digitais na educação. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. 1, p. 31-45, jan./mar., 2019. DOI:10.21723/riaee.v14i1.11110
FLUSSER, V. O Universo das imagens técnicas. Elogia da superficialidade. Coimbra: Annablume, 2012.

GADAMER, H-G. Verdade e método. 7. ed. Petrópolis: Vozes, Bragança Paulista: EDUSF, 2005.

HABOWSKI, A. C.; CONTE, E.; TREVISAN, A. L. Por uma cultura reconstrutiva dos sentidos das tecnologias na educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 40, n. 2, p. 1-18, 2019. DOI: 10.1590/ES0101-73302019218349

HAN, B-C. Sociedade do cansaço. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

LIPOVETSKY, G; SERROY, J. A estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista São Paulo: Editora Companhia das Letras, 2015.

LEMOS, A. Cibercultura como território dominante. In: TRIVINHO, E.; CAZELOTO, E. (org.). A cibercultura e seu espelho: campo de conhecimento emergente e nova vivência humana na era da imersão interativa. São Paulo: ABCiber; Instituto Itaú Cultural, 2009, p. 38-46.

MERCADO, L. P. L. (org.). Novas Tecnologias na educação: reflexões sobre a prática. Maceió: Edufal, 2002.

PERRENOUD, P. 10 Novas competências para ensinar. Trad. Patrícia Chittoni Ramos. Porto Alegre: Artmed, 2000.

PILLAR, A. D. A educação do olhar no ensino das artes. 6. ed. Porto Alegre: Mediação, 2011.

PIRES, D. C. Arte e novas tecnologias. Canoas: UNIASSELVI, 2017.

POISSANT, L. Ser e fazer sobre a tela. In: DOMINGUES, Diana (org.). Arte e vida no século XXI: tecnologia, ciência e criatividade. São Paulo: Editora UNESP, 2003. Capítulo 7, p. 115-123.

RANCIÈRE, J. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: Ed. 34, 2005.

SANTAELLA, M. L.; NÖRTH, W. Imagem - Cognição, Semiótica, Mídia. São Paulo: Iluminaras, 2005.

TAROUCO, L. M. R.; FABRE, M-C. J. M.; TAMUSIUNAS, F. R. Reusabilidade de objetos educacionais. RENOTE- Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v.1, n. 1, p. 1-11. 2003.

ZAMBONI, S. A pesquisa em arte: um paralelo entre arte e ciência. Campinas, SP: Autores Associados, 1998.

Published

2020-09-30

How to Cite

MILBRADT, C.; HABOWSKI, A. C.; CONTE, E. THE COMPUTER AND ART-EDUCATION: REFLECTIONS ON LIMITS AND POTENTIALITIES OF THIS INTEGRATION: THE COMPUTER AND ART-EDUCATION: REFLECTIONS ON LIMITS AND POTENTIALITIES OF THIS INTEGRATION. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 29, n. 3, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2020v29n3.52595. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/52595. Acesso em: 16 jul. 2024.