WHAT MOTIVATES TEACHERS TO TEACH PHILOSOPHY?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7443/problemata.v15i1.70224

Keywords:

Teaching philosophy, Teacher education, Motivation, Decoloniality, Philosophy

Abstract

The aim of this work is to analyze the motivating factors and demotivating factors in teaching philosophy. We consider this to be a crucially important topic to be addressed in teacher education, because work in basic education suffers numerous attacks from government authorities and from speeches that discourage students who are interested in working in philosophy teaching but are impacted both by the reality of devaluation and by negative speeches about the teaching career. To develop this work, we will use theories from the psychodynamics of work as references, to be applied to the case of teaching work and, in particular, to the teaching of philosophy. We have shown that some motivational factors linked to philosophy teaching practice are methodologies, content, decolonial and feminist foundations, especially black feminism. To do this, we will use philosophical and pedagogical reflections on decolonial theories and practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARCHER, E. O Mito da Motivação. In: BERGAMINI, C. W.; CODA, R. (Org.). Psicodinâmica da Vida Organizacional. São Paulo: Atlas, 1997.

CARDOSO, Camila. R.; CARRIJO, Fabiana. R.; OLIVEIRA, Manoel M. Memórias: trajetos, afetos e saberes. Curitiba: CRV, 2023.

CARNEIRO, Sueli. Dispositivo de racialidade: a construção do outro como não ser como fundamento do ser. São Paulo: Zahar, 2023.

DEJOURS, Cristophe. Psicodinâmica do trabalho. Tradução de Ideli Domingues. São Paulo: Atlas, 1994.

DIAS, Cristiane Correia. Por uma pedagogia Hip-Hop: o uso da linguagem do corpo e do movimento para a construção da identidade negra e periférica. 198 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação / Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo. São Paulo, SP, 2018.

FLEMING, N. D. Teaching and learning styles: VARK strategies. Christchurch, New Zealand: N. D. Fleming, 2001.

GOLDSCHMIDT, V. A Religião de Platão. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1963.

HARPER, Babbete; CECCON, Claudius; OLIVEIRA, Miguel D.; OLIVEIRA, ROSISKA, D. Cuidado, Escola!

RODRIGUES JÚNIOR, Luiz Rufino. Exu e a pedagogia das encruzilhadas. 231 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, 2017.

Published

2024-06-30

Issue

Section

GÊNERO, DECOLONIALIDADE E FORMAÇÃO DOCENTE