MASTER'S DEGREE EVALUATION: A STUDY WITH RECENT GRADUATES FROM THE AGRIBUSINESS POSTGRADUATE PROGRAM AT THE UNIVERSITY OF BRASÍLIA
um estudo com egressos do programa de pós-graduação em Agronegócios da Universidade de Brasília
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.65301Keywords:
Higher Education; Graduate Programs; Egress Tracking; Egress Assessment.Abstract
The goal of this study was to investigate the perceptions of recent graduates from the Agribusiness Master's Degree Program at the University of Brasília - Propaga/UnB, about aspects related to the formative process, as well as the contributions of the program in their professional and personal trajectories. The study consisted of 103 former students of the Agribusiness Postgraduate Program (Propaga), who obtained their master's degree by 2020, that is, from the creation of the program in 2006 to the class of 2018. An electronic questionnaire was applied, made up of 21 indicators, divided into three dimensions: personal life, professional life and program. The results showed the positive points and the aspects that deserve attention from program coordinators and professors. Among the positive aspects, the graduates highlight the quality of the teaching staff, student assistance and the workload. As for the aspect that deserves attention, stands out the infrastructure, training for teaching and for working in public companies.
Downloads
References
BEGNIS, H. S.M.; ESTIVALETE, V. de F. B.; DA SILVA, T. N. Formação e qualificação de capital humano para o desenvolvimento do agronegócio no Brasil. Informe Gepec, v. 11, n. 1, 2007.
BLECICH, A.; ZANINOVIC, A. Insight into students’ perception of teaching: case of economic higher education institution. Management: journal of contemporary, v. 24, n. 1, p. 137–152, 2019.
BOLLELA, V. R.; CASTRO, Margaret. Avaliação de programas educacionais nas profissões da saúde: conceitos básicos. Medicina (Ribeirão Preto. Online), v. 47, n. 3, p. 333-342, 2014.
BORRÁS, M. A. A.; CORRÊA, M. B. P.; BATALHA, M. O. Recursos humanos para o agribusiness brasileiro. Associação Brasileira de Engenharia de Produção, 1998.
CÂMARA, A. M. C. S.; SANTOS, L. L. DE C. P. Um estudo com egressos do curso de fisioterapia da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG): 1982-2005. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 36, n. 1 suppl 1, p. 5–17, 2012.
CAPES. Coordenação de aperfeiçoamento de pessoal de nível superior. Avaliação do sistema nacional de Pós-graduação. Abril de 2014. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/avaliacao/sistema-nacional-de-pos-graduacao-snpg/permanencia/avaliacoes-anteriores-1/avaliacao-trienal-2004-1/caracterizacao-do-sistema-de-avaliacao-da-pos-graduacao. Acesso em: 03 jan. 2020.
______. Coordenação de aperfeiçoamento de pessoal de nível superior. Proposta de revisão da Ficha utilizada para a Avaliação dos Programas de Pós-Graduação. https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/10062019-fichaavaliacao-pdf. Acesso em: 03 jan. 2020
HORTALE, V. A. et al. Professional paths of alumni from doctorate programs in health and biological sciences. Revista de Saude Publica, v. 48, n. 1, p. 1–9, 2014.
LAMFRI, N. Z.; ARAUJO, S. M. Post-graduate education in the evaluation context. Comparative perspective among Argentina, Brazil and Paraguay. Revista Lusofona de Educacao, v. 41, n. 41, p. 219–231, 2018.
MACCARI, E. A. et al. Proposta de um modelo de gestão de programas de pós-graduação na área de Administração a partir dos sistemas de avaliação do Brasil (CAPES) e dos Estados Unidos (AACSB). Revista de Administração, v. 49, n. 2, p. 369–383, 2014.
MENDES, R. F.; VENSCESLAU, ÉRIKA O. DE O.; AIRES, A. S.; JÚNIOR, R. R. P. Percepção sobre o curso e perfil dos egressos do Programa de Mestrado em Ciências e Saúde da UFPI. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 7, n. 12, 11.
NEPOMUCENO, L. D. O.; COSTA, H. G. Mapeamento de percepções na avaliação dos impactos do mestrado profissional no perfil do seu egresso. Revista Production, v. 22, n. 4, p. 865–873, 21 ago. 2012.
NEPOMUCENO, L. D. O.; COSTA, H. G.; SHIMODA, E. Impacto do mestrado profissional no desempenho dos seus egressos: intercomparação entre as percepções de discentes, docentes, coordenadores e empresa. Gestão & Produção, v. 17, n. 4, p. 817-828, 2010.
NOBRE, L. N. Avaliação de programas de pós-graduação: proposta de instrumento de pesquisa para análise do perfil do egresso e avaliação institucional. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Espírito Santo. Espírito Santo, 2018.
QUELHAS, O. L. G.; FILHO, J. R. F.; FRANÇA, S. L. B. O mestrado profissional no contexto do sistema de pós-graduação brasileiro. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 2, n. 4, p. 97-104, jul., 2005.
RAMOS, R. S. et al. Formação de mestres em enfermagem na Universidade Federal de Santa Catarina: contribuições sob a ótica de egressos. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 63, n. 3, p. 359–365, 2010.
SATOLO, V. P. X. A interdisciplinaridade em dois programas de pós-graduação em agronegócio. Dissertação (Dissertação em Agronegócio e Desenvolvimento) – Faculdade de Ciências e Engenharia. Tupã. 2016.
SOUZA, D. B. L.; ABBAD, G.; GONDIM, S. M. G. Modelos lógicos na avaliação de um mestrado profissional: um exemplo de aplicação. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 14, 2017.
SOUZA, L. K. C. S. et al. "Eu queria aprender a ser docente": sobre a formação de mestres nos programas de pós-graduação do campo da Alimentação e Nutrição no Brasil. Revista Nutrição, Campinas, v. 27, n. 6, p. 725-734, Dec. 2014.
SOUZA, N. V. D. et al. Formação em enfermagem e mundo do trabalho: Percepções de egressos de enfermagem. Aquichan, v. 17, n. 2, p. 204–216, 2017.
TOLOI, R. C.; REINERT, J. N. Contribuição do programa de pós-graduação em agronegócio da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul no desenvolvimento do agronegócio do Estado de Mato Grosso do Sul, Brasil> - doi: 10.4025/actascihumansoc. v33i1.7647. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, v. 33, n. 1, p. 55-65, 24 fev. 2011.
UnB. Universidade de Brasília. Plano Estratégico do Programa de Pós-graduação em Agronegócios –PROPAGA 2017. Disponível em: http://www.propaga.unb.br/images/PLANEJAMENTO-ESTRATGICO-DO-PROPAGA-2017.pdf. Acesso em: 05 de fev. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine. . Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
. Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See O Efeito do Acesso Livre).