We're going to invade your beach: The creation of BIZZ magazine

Authors

  • Fernando de Castro Além Universidade Federal da Grande Dourados

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2317-6725.2022v27n46.60208

Keywords:

BIZZ, brazilian rock, cultural industry

Abstract

BIZZ magazine, aimed at young people and teenagers, was initially published by Abril Publisher. It appeared in 1985, when the military dictatorship ended in Brazil, where a climate of freedom was installed after decades of repression, giving rise to a culture of consumption by children and youth in the country. The Brazilian cultural industry understood the moment broadcasting programs aimed at this niche on radio and television stations all over Brazil. In this process, Brazilian rock rose to the top of the cultural goods market, which transformed young artists into mass culture stars. BIZZ, the best-selling music magazine in Brazil, guaranteed privileged space for these artists, in addition to those identified with the universe of international pop music, as well as the great names of MPB. Brazilian rock bands that were not successful at the time, both underground and those that would become famous one day, were also news in the magazine, but they were reported differently when compared to successful groups. One example is in the reviews: for mainstream artists, the reviews were mostly negative; whereas those aimed at unknown artists, the texts had a positive content. Tensions arose from this journalistic stance, in a print market aimed primarily at pop and rock music stars. This contradiction was resolved by the magazine's excellent sales, which guaranteed a certain autonomy to these journalists in the production of their texts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernando de Castro Além, Universidade Federal da Grande Dourados

Doutor em História pela Universidade Federal da Grande Dourados (MS). Professor do curso de História da Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul/Unidade de Amambai; Professor da Rede Pública Estadual de Ensino do Mato Grosso do Sul. Artigo escrito a partir da tese de doutorado do autor, intitulada “A revista BIZZ, o rock nacional e a indústria cultural (1985-2001)”, financiada através de bolsa concedida pela CAPES.

References

ADORNO, Teodor W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 1985.

ALEXANDRE, Ricardo. Dias de luta: o rock e o Brasil dos anos 80. 2 ed. Porto Alegre: Arquipélago Editorial, 2013.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. Porto Alegre: L&PM, 2017.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. 5 ed. São Paulo: Perspectiva, 2001.

BOURDIEU, Pierre; ORTIZ, Renato (org.). Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ática, 1983.

CHARTIER, Roger. A História cultural: entre práticas e representações. Tradução de Maria Manuela Galhardo. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.

CORRÊA, Thomaz Souto. A era das revistas de consumo. In MARTINS, Ana Luiza; LUCA, Tânia Regina de (orgs.). História da imprensa no Brasil. 2 ed. São Paulo: Editora Contexto, 2015, p. 207-232.

DAPIEVE, Arthur. BRock: o rock brasileiro dos anos 80. Rio de Janeiro: Editora 34, 1996.

FORASTIERI, André. O dia em que o rock morreu. Porto Alegre: Arquipélago Editorial, 2014.

LUCA, Tânia Regina de. História dos, nos e por meio dos periódicos. In PINSKY, Carla B (org.). Fontes históricas. 2 ed. São Paulo: Editora Contexto, 2006. p. 111-154.

MARTEL, Frédéric. Mainstream: a guerra global das mídias e das culturas. Tradução de Clóvis Marques. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2013.

MIRA, Maria Celeste. O leitor e a banca de revista: a segmentação da cultura no século XX. São Paulo: Olho d’Água/Fapesp, 2001.

PEREIRA, Mateus H. de F. A máquina da memória: o tempo presente entre a história e o jornalismo. Bauru: EDUSC, 2009.

THORNTON, Sarah. Club cultures: music, media and subcultural capital. Cambridge: Polity Press, 1995.

Fontes:

BIZZ nº 1, agosto de 1985, p. 7 – Editorial de Victor Civita.

BIZZ Nº 1, agosto de1985, P. 15 – Seção Showbizz – Inverno em brasa: reportagem sobre o circuito underground paulistano.

Documentário Bizz, Jornalismo, causos e Rock And Roll (2012). Direção: Almir Santos e Marcelo S. Costa. Produção: Almir Santos. Edição e trilha: Antonio Basílio. Assistente de edição: Mariana Velozo. Câmera: Antonio Basilio. Disponível em http://www.youtube.com/watch?v=pg0KuPIXvRE. Acesso em 11 de janeiro de 2013.

Entrevista com Alex Antunes, realizada por Almir Santos, para o documentário BIZZ – jornalismo, causos e rock’n’roll, em 27 de novembro de 2011.

Entrevista com Carlos Arruda, realizada por telefone, em 17 de janeiro de 2018.

Entrevista com José Augusto Lemos, realizada pelo Messenger da rede social Facebook, em 06 de abril de 2016.

Entrevista com Ricardo Alexandre, por Clemente Nascimento para o programa do Youtube Show Livre, sobre a revista BIZZ. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=MZU1PANW4ew. Acessado em 18 de janeiro de 2017.

Entrevista com Sônia Maia, realizada por Almir Santos, para o documentário BIZZ – jornalismo, causos e rock’n’roll, em 20 de novembro de 2011.

Figura 1 – capa da BIZZ nº 1, de agosto de 1985

Figura 2 – reportagem com grupos da cena underground paulistana – BIZZ Nº 1, agosto de 1985, p. 30.

Figura 3 – crítica de José Augusto Lemos ao disco Dois da Legião Urbana – BIZZ nº 15, outubro de 1986, p. 18.

Published

2022-07-08

How to Cite

ALÉM, F. de C. We’re going to invade your beach: The creation of BIZZ magazine. Saeculum, [S. l.], v. 27, n. 46 (jan./jun.), p. 161–177, 2022. DOI: 10.22478/ufpb.2317-6725.2022v27n46.60208. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/srh/article/view/60208. Acesso em: 21 dec. 2024.