CURRICULUM, TIME, AFFECTION AND TECHNOLOGIES

the desire for life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v17i2.70716

Keywords:

curricula, technologies, everyday life and conversation networks

Abstract

In this interview, Professor Janete Carvalho, from the Federal University of Espirito Santo, reflects on the desire for life and affections, in the relationship that contemporaneity has established between subjects, with the advent of technologies, and the consequences of these changes in the curricula thought and practiced in Brazilian schools. She created the notion of Community of Affections and Affections and, with it, referenced that the constitution of networks of conversations and actions make it possible to create new forms of community that enhance everyday school life. She points out that curricula and teachers and their narratives are like ways of saying and are constituted as expressions of singularities and ways of doing things that cross the virtual dimension. And what matters is what happens in the middle, neither at the beginning nor at the end, because he doesn't believe in an ultimate foundation that guides educators' practices.  For Carvalho, the teachers who work in everyday schools are on the plane of immanence.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Allan Carvalho Rodrigues, Estácio de Sá University, Brazil.

PhD in Education from the State University of Rio de Janeiro and Professor at Estácio de Sá University.

Soymara Emiliao , State University of Rio de Janeiro, Brazil.

PhD in Education from the State University of Rio de Janeiro and Professor at the same institution.

Janete Magalhães Carvalho , Federal University of Espirito Santo, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Rio de Janeiro and Professor at the Federal University of Espírito Santo.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CARDOSO, Bruno. Por que fazer uma sociologia da internet? Sobre o caso Cambridge Analytica e Facebook. Disponível em: https://ledufrj.wixsite.com/ledufrj/single-post/2018/3/25. Acesso em: 23 jul. 2024.

CARVALHO, Janete. Magalhaes.; MOREIRA, Priscila. Santos As redes de conversações entre licenciandos como agência para pensar os encontrosformação com professores: uma experiência no IFES. Linguagens, educação e sociedade, v. 24, p. 511-539, 2019.

CARVALHO, Janete. Magalhaes.; HOLZMEISTER, Ana. Paula. Potência das redes de conversações no cotidiano escolar: entre formas, forças e modos de constituição. Instrumento, Juiz de Fora, v. 15, p. 161-170, 2013.

CARVALHO, Janete. Magalhaes.. O currículo como comunidade de afetos/afecções. Revista Teias (UERJ. Online), v. 13, p. 75-87, 2012.

CARVALHO, Janete. Magalahes.; DELBONI, Tania. Mara. Zanotti. Guera. Frizzera. Ética e estética da existência: por um currículo 'estranho'. Currículo sem Fronteiras, v. 11, p. 170-184, 2011.

ESPINOSA, Baruch. de. Ética. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva. 2ª edição. São Paulo: Editora Autêntica, 2007.

HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. Tradução de Enio Paulo Giachini. 2 ed.. Petrópolis, Vozes, 2017.

HARDT, Michael.; NEGRI, Antonio. Multidão: guerra e democracia na era do Império. Rio de Janeiro: Ed.Record, 2005.

MATURANA, Humberto. Emoções e linguagem na educação. Tradução: José Fernando Campos Fortes. - Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola – Uma questão pública. Trad. Cristina Antunes. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

MERÇON, Juliana. Aprendizado ético – afetivo: uma leitura spinozana da educação. São Paulo: Alínea, 2009.

Published

2024-07-30

How to Cite

RODRIGUES, A. C.; EMILIAO , S.; CARVALHO , J. M. CURRICULUM, TIME, AFFECTION AND TECHNOLOGIES: the desire for life. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 17, n. 2, p. e70716 , 2024. DOI: 10.15687/rec.v17i2.70716. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/70716. Acesso em: 20 oct. 2024.