MEMÓRIAS EDUCACIONAL E POLÍTICA DE UMA PROFESSORA DO RIO GRANDE DO NORTE (1978-2008)
EDUCATIONAL AND POLITICAL MEMORIES OF A TEACHER OF RIO GRANDE DO NORTE (1978-2008)
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2017v26n2.36556Keywords:
Memory, Teaching, PoliticalAbstract
This study seeks to give visibility to the memories of a teacher fromthe State of Rio Grande do Norte, Valdilene Verônica de Albuquerque Lobo, in order to analyze her educational trajectory and political and social engagement in the city of Pau dos Ferros / RN between 1978 and 2008. Interest in the history of this teacher arose because we learned about the trajectory of women educators politically engaged in the union and social movements of Pau dos Ferros, whose curiosity made us question about the female representation in politics in this city. In order to understand the process of constructing the professorial identity of Valdilene Verônica de Albuquerque Lobo, we used oral sources (oral history) to narrate her formal schooling process articulated between family histories and political configurations. Thus, we do not attempt in this study to consider the teacher and her narrated events as a faithful portrayal of the past, since the memory is something changeable and resignified from the look of the present.
Downloads
References
ANTUNES, Ricardo. O Novo Sindicalismo. São Paulo, Brasil Urgente, 1991.
BRANDÃO, Vera Maria Antonieta Tordino. Labirintos da memória: Quem sou? São Paulo: Paulus, 2008. (Questões fundamentais do ser humano, 7).
COSTA, Ana Alice Alcântara. As donas no poder. NEIM/UFBa, Salvador, 1998.
CRUZ, Maria Isabel da. A mulher na igreja e na política. São Paulo, Outras Expressões, 2013.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e educação: figuras do indivíduo-projeto. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008. (Pesquisa autobiográfica em educação, 1).
DEODATO, Lara Letícia Dias. NETA, Olívia Morais de Medeiros. O patronato Alfredo Fernandes e a história da educação de Pau dos Ferros (RN). Anais do VII CONNEPI, 2012. Disponível em http://propi.ifto.edu.br/ocs/index.php/connepi/vii/paper/view/3395/1492. Acesso em maio de 2016.
DUARTE, Haroldo Teixeira. História da Associação de Professores do Rio Grande do Norte – APRN. Natal 1985.
FONTANA, R. A. C. Como nos tornamos professoras. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 41 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2010. Coleção Leitura.
_______. Professora sim, tia não. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade. Vol. 1: A vontade de saber. 11a ed. Rio de Janeiro: Graal, 1988.
GERMANO, José Wellington. Estado militar e educação no Brasil (1964-1985). São Paulo: Cortez, 1993.
HYPÓLITO, Álvaro Moreira. Trabalho docente, classe social e relações de gênero. São Paulo: Ed. Papirus, 1997.
LOBO. Valdilene V. de A. Entrevista I [fev.2016]. Entrevistadora: Jéssica Fernandes. Pau dos Ferros, 2010. 1 arquivo .mp3 (60 min.).
______. Entrevista II [mar.2016]. Entrevistadora: Jéssica Fernandes. Pau dos Ferros, 2010. 1 arquivo .mp3 (60 min.).
______. Entrevista III [mai.2016]. Entrevistadora: Jéssica Fernandes. Pau dos Ferros, 2010. 1 arquivo .mp3 (60 min.).
______. Entrevista IV [out.2016]. Entrevistadora: Jéssica Fernandes. Pau dos Ferros, 2010. 1 arquivo .mp3 (60 min.).
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação. São Paulo: Vozes, 1997.
MAAR, Wolfgang L. Educação crítica, formação cultural e emancipação política na Escola de Frankfurt. In: PUCCI, Bruno (Org.). Teoria crítica e educação: a questão da formação cultural na Escola de Frankfurt. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes; São Carlos, SP: EDUFISCAR, 1994. p. 59-81.
POLLAK, Michael. Memória e identidade social. Estudos históricos. Rio de Janeiro, vol. 5, n. 10, 1992, p. 200-212.
ROSSI, Paolo. O passado, a memória, o esquecimento: seis ensaios da história das ideias. Trad. Nilson Moulin. São Paulo: Editora Unesp, 2010.
SANTOS, José Maximiano dos. A transformação da Associação de Professores do Rio Grande do Norte (APRN) em Sindicato dos Trabalhadores em Educação (1986-1990). Dissertação de Mestrado. Natal, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine. . Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
. Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See O Efeito do Acesso Livre).