Notes on official documents and on the Literature teaching in basic education in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1516-1536.2020v22n2.52533

Keywords:

Reading, Literature, Officail documents, Elementary education, Laws

Abstract

This paper aims to analyze how the teaching of literature in elementary education has been instituted in Brazilian laws. Dependent on the ecclesiastical influences of the 19th century and diluted in portuguese language content in the Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional and Parâmetros Curriculares Nacionais, the literary text gained prominence in the Orientações Curriculares para o Ensino Médio, a set of documents whose precepts had a limited impact on the development of students' reading skills and comprehension. Programs such as PIBID, PET and Residência Pedagógica were iniciatives aimed to change this situation in which relevant advances in reading comprehension were not achieved, as evidenced by the results of exams such as PISA, Prova Brasil and SAEB.

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Author Biography

João Batista Pereira, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Professor do Departamento de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Estudos da LInguagem, na UFRPE, e Coordenador do Grupo de Pesquisa "Teorias em diálogo"

 

extraído do Lattes pelo editor: Possui Mestrado em Literatura Brasileira, realizado na Universidade Federal da Paraíba, e Doutorado em Teoria da Literatura, pela Universidade Federal de Pernambuco. Atualmente é Professor Adjunto da Universidade Federal Rural de Pernambuco, e atua no PROGEL - Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem.

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Published

2020-10-15

Issue

Section

LITERATURE - EDUCATION, RECEPTION AND CIRCULATION OF LITERARY WORKS