DA CRENÇA AO CONHECIMENTO:
REPENSANDO O PAPEL DO ARGUMENTO DE AUTORIDADE NO ENSINO DE CIÊNCIAS E NA EPISTEMOLOGIA
DOI:
https://doi.org/10.7443/problemata.v14i5.67768Keywords:
Science Education, Scientific Knowledge, Scientific Belief, Epistemology, Informal LogicsAbstract
The appeal to authority, one of the five forms of argumentation, is widely employed in science education. In this study, we propose an immanent critical analysis of this type of argument. Our investigation revealed that the traditional formulation of the appeal to authority may lead to a constraining pedagogy, encouraging scientific belief rather than the construction of scientific knowledge, and also serving as a conduit for perpetuating a manipulative ideology, such as scientism. In contrast, our critical analysis suggests procedures that reformulate the Appeal to Authority, rendering it a conduit for both the production of scientific knowledge and reflection on the nature of science. To achieve our goal, we reject the traditional conception of knowledge as a true and justified belief (opinion) and adopt a pragmatic definition that understands knowledge as a belief (opinion or hypothesis) in the process of investigation. We particularly demand that this investigation adheres to a set of epistemic virtues, including synchronicity and diachronicity, consideration of the total evidence, immanence, and perspectivism (confronting different formulations and solutions to the problem), as well as establishing interfaces with philosophies of science (epistemology).
Downloads
References
ADORNO, T. W. Teoria da Semiformação. In: PUCCI, B.; ZUIN, A.; LASTÓRIA, L. A. C. N. (orgs). Teoria Crítica e Inconformismo: novas perspectivas de pesquisa. Campinas: Autores Associados, 2010
ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.
AHA. American Humanist Association Board Statement Withdrawing Honor from Richard Dawkins. American Humanist Association, 2021.
ALVES, R. Filosofia da ciência: Introdução ao jogo e a suas regras. 14ª ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BACHELARD, G. A formação do espírito científico. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.
BARTHES, R. Mitologias. 8ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Russell, 1989.
BENTHAM, J. Falacias Políticas. Madrid: Centro Estudios Políticos Y C, 1991.
BOURDIEU, P. La Cause de La Science. Actes de la recherche en sciences sociales, v. 106-107, p. 3-10, 1995.
BOURDIEU, P. Sobre a Televisão. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.
BOURDIEU, P. Os Usos Sociais da Ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Editora UNESP, 2004.
BOURDIEU, P. Homo Academicus. 2ª ed., 2ª reimp. Florianópolis: Editora da UFSC, 2019.
BOURDIEU, P. PASSERON, J-C. A Reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. 7ª ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
CARNIELLI, W. A. EPSTEIN, R. L. Pensamento Crítico: O Poder da Lógica e da Argumentação. 4ª ed. São Paulo: Rideel, 2019.
CARRAHER, D. W. Senso Crítico: dia-a-dia às ciências humanas. São Paulo: Pioneira, 1999.
CHALMERS, A. F. O Que É Ciência Afinal? São Paulo: Editora Brasiliense, 1993.
CHALMERS, A. F. A Fabricação da Ciência. São Paulo: Editora da UNESP, 1994.
CHANG, H. Is Water H2O? Evidence, Realism and Pluralism. Boston: Springer, 2012.
CHISHOLM, R. M. Teoria do Conhecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1969.
Condé, M. L. L. As Teias da Razão: Wittgenstein e a Crise da Racionalidade Moderna. Belo Horizonte: Argvmentvm, 2004.
DA COSTA, N. C. A. O Conhecimento Científico. São Paulo: Paulus, 2018.
DUHEM, P. A Teoria Física: Seu Objeto e a sua Estrutura. Rio de Janeiro: EdUerj, 2014.
DUTRA, L. H. A. Introdução à Epistemologia. São Paulo: Editora Unesp, 2010.
DUTRA, L. H. A. A Escala Humana: emergentismo perspectivista nas humanidades. Ribeirão Preto: Agrya, 2021a.
DUTRA, L. H. A. Temíveis Tigres Invisíveis: ontologia das realidades abstratas e dos poderes naturais. Ribeirão Preto: Agrya, 2021b.
DUTRA, L. H. A. Verdade e Investigação: o problema da verdade na teoria do conhecimento. 3. ed. rev. e ampl. Ribeirão Preto: Agrya, 2022.
ECO. U. Apocalípticos e Integrados. São Paulo: Perspectiva, 2008.
FIORIN, J. L. Argumentação. São Paulo: Contexto, 2020.
FISHER, A. A Lógica dos Verdadeiros Argumentos. São Paulo: Novo Conceito, 2008.
FLECK, L. Gênese e Desenvolvimento de um Fato Científico. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2010.
FLOOD, A. Richard Dawkins loses 'humanist of the year' title over trans comments. The Guardian, 2021.
FOUREZ, G. A Construção das Ciências. São Paulo: Editora UNESP, 1995.
FREUDENTHAL, G. Atom and individual in the age of Newton. Dordrecht: Reidel, 1986.
GRAMSCI, A. Cadernos do Cárcere. Volume 1: Introdução ao estudo da filosofia. A filosofia de Benedetto Croce. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.
HABERMAS, J. Teoria do Agir Comunicativo 1: racionalidade da ação e racionalização social. São Paulo: Martins Fontes, 2012
HABERMAS, J. Técnica e Ciência como “Ideologia”. São Paulo: Editora Unesp, 2014.
HAMBLIN, C. L. Fallacies. London: Methuen & Co, 1970.
HANSON, N. R. Observação e Interpretação. In: MORGENBESSER, S. (Org.) Filosofia da Ciência. São Paulo: Cultrix, 1975. p. 126-138.
HEGENBERG, L. HEGENBERG, F. Argumentar. Rio de Janeiro: E-papers, 2009.
HEMPEL, C. G. Filosofia da Ciência Natural. 2ª ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1974;
HESSE, M. B. Science and the Human Imagination. London: SCM.
HESSEN, B. The Social and Economic Roots of Newton's Principia. In: BUKHARIN, N. I. et al (org.). Science at the Crossroads: papers from second international congress of the history of science and technology. London: Kniga, 1931. p. 147-212
JAPIASSU, H. O Mito da Neutralidade Científica. Rio de Janeiro: Imago, 1975.
JAPIASSU, H. A Pedagogia da Incerteza e Outros Estudos. Rio de Janeiro: Imago, 1993.
JAPIASSU, H. A Crise da razão e do saber objetivo. As ondas do irracional. São Paulo: Letras & Letras, 1996.
JAPIASSU, H. Um Desafio à Educação. São Paulo: Letras & Letras, 1999.
JAPIASSU. H. O Projeto Masculino-Machista da Ciência Moderna. In: SOARES, L. C. (ed.). Da Revolução Científica à Big (Business) Science: Cinco Ensaios de História da Ciência e da Tecnologia. São Paulo: Hucitec; Niterói: Editora da UFF, 2001a. p. 67-104.
JAPIASSU, H. Desistir do Pensar? Nem Pensar! São Paulo: Letras & Letras, 2001b.
JAPIASSU, H. Nem Tudo É Relativo: a questão da verdade. São Paulo: Letras & Letras, 2001c.
JAPIASSU, H. MARCONDES, D. Dicionário Básico de Filosofia. 4ª ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
KUHN, T. S. A Estrutura das Revoluções Científicas. São Paulo: Perspectiva, 2001.
LACEY, H. Is Science Value-Free?: Values and Scientific Understanding. Londres: Routledge, 1999.
LACEY, H. Valores e Atividade Científica 1. São Paulo: Editora 34, 2008.
LACEY, H. Valores e Atividade Científica 2. São Paulo: Editora 34, 2010.
LAKATOS, I. O Falseamento e a Metodologia dos Programas de Pesquisa Científica. In: LAKATOS, I. MUSGRAVE, A. A Crítica e o Desenvolvimento do Conhecimento. São Paulo: Cultrix, 1979. p. 109-243.
LAUDAN, L. O Progresso e seus Problemas: Rumo a uma teoria do crescimento científico. São Paulo: Editora Unesp, 2011.
LOSEE, J. Introdução Histórica a Filosofia da Ciência. São Paulo: Editora Universidade de São Paulo, 1979.
MAIA. C. A. História das Ciências: Uma História de Historiadores Ausentes. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2013.
MAIA. C. A. História, Ciência e Linguagem: o dilema relativismo-realismo. Rio de Janeiro: Mauad X, 2015.
MARCONDES, D. A Verdade. São Paulo: Martins Fontes, 2014.
MARCUSE, H. O Homem Unidimensional: estudos da ideologia da sociedade industrial avançada. São Paulo: Edipro, 2015.
MARTINS. R. A. Como distorcer a física: considerações sobre um exemplo de divulgação científica. 1 – Física clássica. Caderno Catarinense de Ensino de Física, v. 15, n. 3, p. 243-264, 1998a.
MARTINS. R. A. Como distorcer a física: considerações sobre um exemplo de divulgação científica 2 - Física moderna. Caderno Catarinense de Ensino de Física, v. 15, n. 3, p. 265-300, 1998b.
MARTINS. R. A. Como não escrever sobre história da Física - Um Manifesto Historiográfico. Rev. Bras. Ens. Fis., v. 23, n. 1, p. 113-129, 2001.
MARTINS. R. A. Introdução: a história das ciências e seus usos na educação. In: SILVA, C.C. (Org.). Estudos de história e filosofia das ciências: subsídios para aplicação no ensino. São Paulo: Livraria da Física, 2006. p. xxi-xxxiv.
MARX, K. Marx-Engels Werke, Band 30. Berlin: Dietz Verlag, 1974.
MORAIS, R. Evoluções e Revoluções da Ciência Atual. São Paulo: Alínea, 2007.
MOSER, P. K., MULDER, D. H. TROUT, J. D. A Teoria do Conhecimento. 2ª Ed. São Paulo: WMF, 2008.
NEURATH, O. Philosophical Papers 1913-1946, Dordrecht: Reidel, 1983.
NOLT, J. ROHATYN, D. Lógica. São Paulo: MacGraw-Hill, 1991.
NRIAGU, J. O. Clair Patterson and Robert Kehoe's Paradigm of “Show me the Data” on Environmental Lead Poisoning. Environmental Research, v. 78, n. 2, p. 71–78, 1998.
PLANTIN, C. A Argumentação. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
POPPER, K. The Logic of Scientific Discovery. New York: Harper & Row, 1968.
POPPER, K. Conhecimento Objetivo. Belo Horizonte: Itatiaia; São Paulo: Edusp, 1975.
POPPER, K. Conjecturas e Refutações. Brasília: Editora da UnB, 1980.
QUINE, W. O. Relatividade Ontológica e outros Ensaios. In: RYLE. STRAWSON. AUSTIN. QUINE. Coleção Os Pensadores. 2.ed. São Paulo: Abril Cultural, 1980.
QUINE, W. O. Pursuit of the Truth. Cambridge: Harvard University Press, 1992.
QUINE, W. O. Structure and Nature, Journal of Philosophy, v. 89, n. 1, p. 5-9, 1992.
QUINE, W. O. Palavra e Objeto. Petrópolis: Vozes, 2010.
QUINE, W. O. De um Ponto de Vista Lógico. São Paulo: Unesp, 2011.
SACRINI, M. Introdução à análise argumentativa: teoria e prática. São Paulo: Paulus, 2016.
SALMON, W. C. Lógica. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1973.
SAVIAN FILHO, J. Argumentação: a ferramenta do filosofar. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2015.
SUN, S. Stop Using Phony Science to Justify Transphobia. Scientific American, 2019.
TAKIMOTO, E. Como Dialogar com um Negacionista. São Paulo: Livraria da Física, 2021.
TOULMIN, S. E. La Comprensión Humana. Madrid: Alianza Editorial, 1977.
TOULMIN, S. E. É Adequada a Distinção entre Ciência Normal e Ciência Revolucionária? In: LAKATOS, I. MUSGRAVE, A. (org). A Crítica e o Desenvolvimento do Conhecimento. São Paulo: Cultrix, 1979. p. 49-62.
TOULMIN, S. E. O Uso dos Argumentos. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2005.
WALTON, D. N. Lógica Informal: manual de argumentação critica. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2012.
WESTON, A. A Construção do Argumento. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.
WITTGENSTEIN, L. Investigações Filosóficas. 3ª ed. São Paulo: Abril Cultural.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Clair de Luma Capiberibe Nunes, Wellington Pereira de Queirós
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
-
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).