RESEARCH IN CURRICULUM AND DIFFERENCE

debates in the context of conservative prominences - introducing the question

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v13iEspecial.56633

Keywords:

Education, Curriculum, Multiculturalism

Abstract

With this dossier we aim to expand the sense of difference, not only in terms of varied belongings, but in ways of thinking, being and producing knowledge about the world, which can help us in the difficult task of reconstructing multicultural paths . According to Ivenicki (2018), thinking about teacher training for respect for cultural diversity and the challenge of prejudice has been the focus of multiculturalism for this training. Different efforts in the scope of research, especially considering the production in education, demonstrate a plurality of claims to break with the violent inheritance as we have dealt with otherness; producing new lexicons, debates and contexts that call into question, despite epistemological distinctions, supposedly homogenizing bases. Thus, this collective work presents several initiatives: critical multi/interculturalism; post/de/descolonialism; post-structuralism, racial, deaf, gender or queer studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

William Ribeiro, Fluminense Federal University, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) and Adjunct Professor at the Federal Fluminense University (UFF).

Ana Ivenicki , Federal University of Rio de Janeiro, Brazil.

PhD in Education from the University of Glasgow and Professor Emeritus at the Federal University of Rio de Janeiro.

Rafael Ferreira de Souza Honorato, Federal University of Paraíba, Brazil.

PhD student and Master in Education by the Graduate Program in Education (PPGE) of the Federal University of Paraíba (UFPB), in line with Educational Policies (PE), member of the Study and Research Group on Curricular Policies (GEPPC).

References

ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.

BROWN, W. Nas ruínas do neoliberalismo: a ascensão da política antidemocrática no ocidente. São Paulo. Editora Politéia, 2019.

CANDAU, Vera Maria , “Ideias-Força” do Pensamento de Boaventura Souza Santos e a Educação Intercultural. In : Candau, V. M. F. (org.). Interculturalizar,Descolonizar, Democratizar: uma educação “outra”?. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2016, p. 76- 96.

CANDAU, Vera Maria e MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa (orgs.), Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Ed. Vozes, 2008.

GONÇALVES, Adriana. Reflexões sobre Avaliação: problematizando o ENADE na perspectiva do inter/multiculturalismo – diálogos em construção. In: Janoário, R. (org.), Diálogos Interculturais. Rio de Janeiro: Ed. Ayvu, 2018, p. 17 – 42.

IVENICKI, Ana, Multiculturalismo e Formação de Professores: dimensões, possibilidades e desafios na contemporaneidade, Ensaio, Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 26, 2018, p. 1151-1167.

IVENICKI, Ana, Perspectivas Multiculturais para o Currículo de Formação Docente Antirracista, Revista da ABPN, v. 12, n.32, 2020, p. 30 – 45.

JANOÁRIO, Ricardo Apresentação. In: Janoário, R. (org.), Diálogos Interculturais. Rio de Janeiro: Ed. Ayvu, 2018, p. 11 – 16.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

KRENAK, Ailton. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

LEMOS, Guilherme Augusto Rezende. Notas sobre as bases do pensamento “pós”: a subjetividade como problema. In: TOMÉ, Cláudia; MACEDO, Elizabeth (orgs.). Currículo e diferença: afetações em movimento. Curitiba: CRV, 2018, p. 189-213.

LOPES, Alice Casimiro, Democracia nas Políticas de Currículo, Cadernos de Pesquisa, vol. 42, n. 147, p. 700- 715, 2012.

LOPES, Alice Casimiro. Sobre a decisão política em terreno indecidível. In: LOPES, Alice Casimiro; SISCAR, Marcos (orgs.). Pensando a Política com Derrida: responsabilidade, tradução, porvir. São Paulo: Cortez, 2018, p. 83- 116.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

MACEDO, Elizabeth, Currículo como Espaço-tempo de fronteira curricular, Revista Brasileira de Educação, vol. 1, n. 32, p. 285 – 296, 2006.

MACEDO, Elizabeth. Currículo, cultura e diferença. In: LOPES, Alice Casimiro; ALBA, Alicia de. (orgs.). Diálogos curriculares entre Brasil e México. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2014, p. 83-104.

OLIVEIRA E SILVA, Rita de Cassia, Professora, a gente é pobre, preto e não tem nada a perder: a senhora vai fazer o que por nós? Deixa a gente jogar e pronto! – Educação Física e Interculturalidade. In: Janoário, Ricardo (org.), Diálogos Interculturais. Rio de Janeiro: Ed. Ayvu, 2018, p. 161 – 186.

RIBEIRO, Djamila. Pequeno manual antirracista. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

RIBEIRO, William de Goes. Remobilizando a pesquisa com o pós-estruturalismo: quando a diferença faz toda a diferença. Currículo sem Fronteiras, v. 16, n. 3, p. 542- 548, set./ dez., 2016.

RIBEIRO, William de Goes. Currículo, subjetivação e política da diferença: um diálogo com Homi Bhabha. Conjectura: Filosofia e Educação, Caxias do Sul, v.22, n.3, p. 576-597, set./ dez. 2017.

RIBEIRO, William de Goes; AZEVEDO-LOPES, Ronniele de. Conhecimento-investimento e currículo meritocrático: a projeção utópica liberal da “cultura de excelência” à política curricular no Brasil. Currículo sem Fronteiras, v. 17, n. 3, p. 659-677, set./dez. 2017.

RUTHERFORD, J. The Third Space: Interview with Homi Bhabha. In: DERS (Hg). Identity: Community, Culture, Difference. London: Lawrence and Wishart, p. 207-221, 1990.

SANTOS, Ana Paula da Silva, O Currículo da Educação Física: aproximações com a educação intercultural. In: Janoário, Ricardo (org.), Diálogos Interculturais. Rio de Janeiro: Ed. Ayvu, 2018, p. 65 – 84.

TOMÉ, Cláudia; MACEDO, Elizabeth. Currículo e diferença: afetações em movimento. Curitiba: CRV, 2018.

WILLIAMS, J. Pós-estruturalismo. Tradução de Caio Liudvig. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

Published

2020-12-12

How to Cite

RIBEIRO, W.; IVENICKI , A. .; HONORATO, R. F. de S. RESEARCH IN CURRICULUM AND DIFFERENCE: debates in the context of conservative prominences - introducing the question. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 13, n. Especial, p. 670–677, 2020. DOI: 10.15687/rec.v13iEspecial.56633. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/56633. Acesso em: 23 nov. 2024.