WHAT CAN A BACKYARD DO?

Authors

Keywords:

Inventive learning, Cartography, Contagion, Babies, Early Childhood Education

Abstract

The article presents a research study conducted with babies in a Municipal Center for Early Childhood Education (CMEI) in the city of Vitória/ES, aiming to green their backyard spaces through actions that integrate nature into their daily lives, nurturing joy in their bodies. It utilizes cartography as a methodology to accompany the processes that unfold with babies in inventive learning. The argument posits that the backyard, as a practice of encounter, enables an immanent plan where the interactions with and among the babies' bodies intensify through inventive experiments that are open to endless possibilities and becomings. It emphasizes the power of collective encounters in the backyard, expanding movements in which life pulsates exuberantly in the potential of knowledge that emerges in these gatherings, as possibilities propagated through contagion to enhance experiences that transcend the concrete that surrounds them. The article concludes by affirming life within the experiences at the CMEI through actions that unleash multiplicities in nature, seeking to escape and resist everyday rigidity while fostering curricular inventions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Binda Alves Touret, Federal University of Espírito Santo, Brazil.

Graduated in Pedagogy from the Faculty of Technology FAESA and Early Childhood Education teacher at Vitória City Hall.

Vivianne Flavia Cardoso, Federal University of Espírito Santo, Brazil.

PhD in Biotechnology at the Federal University of Espírito Santo and  teacher of Physical Education in Early Childhood Education at the City Hall of Vitória.

Sandra Kretli da Silva, Federal University of Espírito Santo, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Espírito Santo and Professor at the same institution.

References

BARROS, Laura Pozzana de; KASTRUP, Virginia. Cartografar é acompanhar processos. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virginia; ESCÓSSIA, Liliana da (Org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009. p. 52-74.

BARROS, Manoel de. Poesia completa. São Paulo: Leya, 2010.

CARVALHO, Janete Magalhães. Macro/micropolítica, cotidiano escolar e constituição de um corpo coletivo em devir. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v. 21, n. 1, p. 47-62, jan./mar. 2019. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v21i1.8650819

CORAZZA, Sandra Mara. Pedagogia dos sentidos: a infância informe no método Valéry-Deleuze. In: KOHAN, Walter (Org.). Devir-criança da filosofia: infância da educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. E-book.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Tradução de Luiz Orlandi e Roberto Machado. 4. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2021.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Tradução de Luiz Orlandi, Roberto Machado, revista para Portugal por Manuel Dias. Lisboa: Relógio d’Água, 2000.

DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. 2.ed. Tradução de Antonio Piquet e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs. Tradução de Ana Lúcia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. São Paulo: Ed. 34, 2011. v. 1.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs. Tradução de Aurélio Guerra Neto, Ana Lúcia de Oliveira, Lúcia Cláudia Leão e Sueli Rolnik. São Paulo: Ed. 34, 2012a. v. 3.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs. Tradução de Peter Pál Pelbart e Janice Caiafa. São Paulo: Ed. 34, 2012b. v. 5.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs. Tradução de Suely Rolnik. São Paulo: Ed. 34, 2012c. v. 4.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Tradução de Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Escuta, 1998.

FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. Tradução de Salma Tannus Muchail. São Paulo: Martins Fontes, 1999a.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque Rio de Janeiro, Graal, 1999b.

HOLZMEISTER, Ana Paula Patrocínio; SILVA, Sandra Kretli da; DELBONI, Tânia Mara Zanotti Guerra Frizzera. Por um currículo nômade: entre artistagens e invencionices. Currículo sem Fronteiras, v. 16, n. 3, p. 416-428, set./dez. 2016. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol16iss3articles/holzmeister-silva-delboni.pdf. Acesso em: 9 jun. 2023.

KASTRUP, Virginia. Aprendizagem, arte e invenção. Psicologia em estudo, Maringá, v. 6, n. 1, p. 17-27, jan./jun. 2001.

LAPOUJADE, David. Deleuze, os movimentos aberrantes. Tradução de Laymert Garcia dos Santos. São Paulo: n-1 edições, 2015.

PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virginia; ESCÓSSIA, Liliana da. (Org.) Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.

ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas de desejo. In: REUNIÃO REGIONAL SUDESTE DA ANPED. EDUCAÇÃO, DEMOCRACIA E JUSTIÇA SOCIAL NO DESAFIO URGENTE DA RECONSTRUÇÃO NACIONAL, 15., 2022, Belo Horizonte. Anais eletrônicos [...]. Porto Alegre: Sulina, 2016. Disponível em: http://regionais.anped.org.br/sudeste2022/.

SIMAS, Luiz Antonio; RUFINO, Luiz. Flecha no tempo. Rio de Janeiro: Mórula, 2019.

THRIFT, Nigel. Space. Theory, Culture & Society, [S.L.], v. 23, n. 2-3, p. 139-146, maio 2006. DOI: http://dx.doi.org/10.1177/0263276406063780.

Published

2023-09-02

How to Cite

TOURET, F. B. A.; CARDOSO, V. F.; SILVA, S. K. da . WHAT CAN A BACKYARD DO?. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 3, p. 1–16, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/67234. Acesso em: 11 may. 2024.