Beyond reason

Radical teaching and learning experiences in Social Sciences (a reflection on the "Utopian Topics" course, 2018-2018)

Authors

  • Jacques Mick Universidade Federal de Santa Catarina
  • Noa Cykman University of California
  • Renata Andriolo Abel Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n2.57645

Keywords:

Utopia, Educação não-formal, Ensino de sociologia, Experiências pedagógicas, Não-racional

Abstract

The article reports radical pedagogical experiences conducted between 2017 and 2018 as part of an extension course at the Federal University of Santa Catarina called Utopian Topics. The course aimed to deal with unusual themes in the specialized disciplines of Social Sciences (Anthropology, Sociology, Political Science), exploring original dynamics of stimulating learning and collective construction of knowledge. Around topics such as love, death, magic, dream, the course reached 164 people, from all academic levels, with varying degrees of engagement. The teaching strategies adopted aimed to explore non-rational and unconventional aspects of the construction of knowledge - art, play, body, affection, collectiveness, spontaneity, etc. The combination of a wide variety of learning dynamics has stimulated the dissolution of boundaries between the rational and the extra-rational, producing intense experiences in creativity, risk, study, and understanding. Such practices mobilized the concepts of libertarian and non-formal education, elements of other areas of knowledge and even non-academic knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jacques Mick, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutor em Sociologia Política (UFSC). Professor dos programas de Pós-Graduação em Jornalismo e Sociologia Política da Universidade Federal de Santa Catarina.

Noa Cykman, University of California

Mestra em Sociologia Política (UFSC). Doutoranda em Sociologia na University of California (UCSB).

Renata Andriolo Abel, Universidade Federal de Santa Catarina

Licenciada em Ciências Sociais (UFSC). Mestranda em Antropologia Social na Universidade Federal de Santa Catarina.

References

BATESON, Gregory. Mente e natureza: uma unidade necessária. Rio de Janeiro: Ed. Francisco Alves, 1986.

BOLTANSKI, Luc; CHIAPELO, Ève. O novo espírito do capitalismo. São Paulo: Martins Fontes, 2009. (Introdução - p. 35-58)

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A Reprodução: Elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Edições Francisco Alves, 1975.

COMITÊ INVISÍVEL. Aos nossos amigos: crise e insurreição. São Paulo: n-1 edições, 2016.

COMITÊ INVISÍVEL. Motim e destituição: agora. São Paulo: n-1 edições, 2017.

DELEUZE, Gilles. Nietzsche e a filosofia. Tradução de Luiz Orlandi. Rio de Janeiro: Editora Rio, 1976.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs, v. 1. São Paulo: Editora 34, 2011a.

DELEUZE, Gilles. GUATTARI, Félix. Mil Platôs, v. 5. São Paulo: Editora 34, 2011b.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Tradução: Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.

DERRIDA, Jacques. A universidade sem condição. São Paulo: Estação Liberdade, 2003.

DUARTE, Pedro. A utopia do pensamento. In: NOVAES, Adauto (Org.). O novo espírito utópico. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2016.

EIDAM, Heinz; TOMAZETTI; Elisete M.; SANTOS, Robinson. Questionamentos filosóficos em sala de aula: ou 27 teses para uma necessária ignorância do professor. Revista Filosofazer, v. 18, n. 34, 2009.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. São Paulo: Graal, 2013.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 1999.

GARDNER, Howard. Estruturas da mente: A teoria das inteligências múltiplas. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1994.

HOLLOWAY, John. Fissurar o capitalismo. São Paulo: Publisher Brasil, 2013.

ILLICH, Ivan. Sociedade sem escolas. Petrópolis, Rio de Janeiro: Ed. Vozes. 1979.

LAKOFF, George.; JOHNSON, Mark. Philosophy in the flesh: the embodied mind and its challenge to western thought. New York: Basic Books, 1999.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010.

NEIL, Alexander Sutherland. Liberdade sem medo. São Paulo: Brasiliense, 1978.

NIETZSCHE, Friedrich. Gaia Ciência [1882]. São Paulo: Ed. Cia das Letras, 2005.

ONETO, Paulo D. A Nomadologia de Deleuze-Guattari. [S. l.], Lugar Comum, n. 23-24, p. 147-161, 2010.

RAMO Y AFFONSO, Ana Maria. O corpo do xamã e a passagem de Carlos Castaneda. 2008. 91 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia) - Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2008.

RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

ROGERS, Carl. Liberdade para aprender. Belo Horizonte: Interlivros, 1977.

ROGERS, Carl. Tornar-se pessoa. São Paulo: Martins Fontes, 1961.

SOUSANIS, Nick. Desaplanar. São Paulo: Ed. Veneta, 2017.

SPIVAK, Gayatri. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2010.

STREECK, Wolfgang. How Will Capitalism End?. New Left Review, n. 87, 2014, p. 35-64.

TARDE, Gabriel. Monadologia e Sociologia e Outros Ensaios. São Paulo: Cosac & Naify, 2007. 286 pp.

VARGAS, Eduardo V. Gabriel Tarde e a diferença infinitesimal. In: TARDE, Gabriel. Monadologia e Sociologia e Outros Ensaios. São Paulo: Cosac & Naify, 2007. 286 pp.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Filiação intensiva e aliança demoníaca. Novos estud. - CEBRAP, São Paulo, n. 77, p. 91-126, mar. 2007.

WRIGHT, Erik Olin. How to be an Anticapitalist today. Jacobin Magazine. Disponível em: https://www.jacobinmag.com/2015/12/erik-olin-wright-real-utopias-anticapitalism-democracy/. Acesso em: 01 mar. 2020.

Published

2021-05-31

How to Cite

MICK, J.; CYKMAN, N.; ANDRIOLO ABEL, R. Beyond reason: Radical teaching and learning experiences in Social Sciences (a reflection on the "Utopian Topics" course, 2018-2018). Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 30, n. 2, p. 133–151, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n2.57645. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/57645. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

EXPERIENCE REPORTS