"Donkey skin":

fairy tales, censorship and literary literacy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.64158

Keywords:

Literary literacy. Fairy tale. Censorship. Literary education.

Abstract

This paper corresponds to a theoretical, critical and methodological proposal concerning the teaching of Literature and aesthetic training with fairy tales in the eighth grade of second grade primary school. Considering the fairy tales's artistic substantiality, it is necessary to relativize restrictive censures regarding these texts in elementary education. The article aims to enable a flexible teaching sequence with the fariry tale "Donkey Skin"' Perrault's version, based on literary literacy, relativizing the censorship in the school context. As methodology, we selected "Donkey Skin" in intersection with the BNCC (2018) and João Wanderley Geraldi (1990). This article composes three parts: historical, analytical, and didactic. In the last, the didactic proposal impulses are based on Rildo Cosson's theory (2021) and are composed of motivation, introduction, reading, interpretation, and expansion. Besides the relevance of teacher mediation in literary literacy, we understand the need to encourage the (re)reading of fairy tales at school. Therefore, it is necessary to encourage the criticality of students based on the aesthetic interaction with the literary text, enabling, also, engagement in the Literature teaching-learning process. Our main theorical references were André Luiz Ming Garcia (2021), Marisa Lajolo (2018), Michèle Petit (2019), Nelly Novaes Coelho (2012), Rildo Cosson (2021), and Regina Zilberman (2019).

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRUETTO, María Teresa. Por uma literatura sem adjetivos. Tradução: Carmem Cacciacarro. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da infância. Tradução: Dora Flaksman. Rio de Janeiro, Zahar, 2ª.ed., 1981.

BASILE, Do Cavalier Giambattista. O conto dos contos: Pentameron. Tradução do napolitano, comentários e notas: Francisco Degani.São Paulo: Nova Alexandria, 2018.

BÍBLIA SAGRADA. Bíblia Missionária. Almeida revista e atualizada. 2ª ed. Tatuí: Casa Publicadora Brasileira, pp. 21,22, 324-326, 1993.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CARVALHO, Barbara Vasconcelos de. A literatura infantil: visão histórica e crítica. 2. ed. São Paulo: Edart, 1982.

COELHO, Nelly Novaes. O conto de fadas: símbolos - mitos - arquétipos. 4. ed. São Paulo: Paulinas, 2012.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2021.

DARNTON, Robert. O grande massacre de gatos: e outros episódios da história cultural francesa. Tradução: Sonia Coutinho. 6. ed. São Paulo/Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.

GARCIA, André Luiz Ming. O que é (ou o que pode ser) ensino-aprendizagem de literatura infantil. Curitiba: Crv, 2021.

GERALDI, J. W. Concepções de linguagem e ensino de português. In: ______. O texto na sala de aula. Cascavel: Assoeste, 1990.

GRIMM, Jacob e Wilhelm. Contos maravilhosos, infantis e domésticos. Tradução: Christine Röhrig; posfácio: Marcus Mazzari. São Paulo: Editora 34, 2020.

IDADE ESCOLAR. In: WIKIPÉDIA, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation, 2022. Disponível em: <https://pt.wikipedia.org/w/index.php?title=Idade_escolar&oldid=63751933>. Acesso em: 8 jun. 2022.

LAJOLO, Marisa. Literatura: ontem, hoje, amanhã. São Paulo: Unesp, 2018.

PERRAULT, Charles. Contos de Charles Perrault. Il. Gustave Doré. Apresentação, notas e guia de leitura por Annie Collognat-Barè, Dominique Brunet, Frédéric Dronne. Tradução, prefácio e notas de tradução por Eliane Bueno-Ribeiro. São Paulo: Paulinas, 2016.

PETIT, Michèle. Ler o mundo: experiências de transmissão cultural nos dias de hoje. Tradução: Julia Vidile. São Paulo: Editora 34, 2019.

SERRES, Michel. Narrativas do humanismo. Tradução: Caio Meira. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2015.

TATAR, Maria. Contos de fadas. Edição, introdução e notas: Maria Tatar; tradução: Maria Luiza X. de A. Borges. 2. ed. com e il. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil na escola. 11. ed. revista, atualizada e ampliada. São Paulo: Global, 2019.

Published

2022-12-15

How to Cite

DANTE DA SILVA MONTEIRO, G. .; MAUÉS DE FARIA JÚNIOR, F. &quot;Donkey skin&quot;:: fairy tales, censorship and literary literacy. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 32, n. 1, p. e-rte321202319, 2022. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.64158. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/64158. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Literatura Infantil