“TEACHER, CAN I INVENT ANY HISTORY?”

significance practices in History curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13nEspecial.54950

Keywords:

Curriculum, Difference, History Education, Didactic Experience

Abstract

The provocative question in the title, evoked from a classroom experience, is the starting and ending point of the reading presented on curriculum policies in a post-foundational perspective, based on recent texts by Lopes and Macedo. We argue that thinking about answers to this question is important for the context in which we live in denialism and dispute of truths. Without defending a truth, we want to think of the classroom as a space to privilege processes of subjectification resulting from practices of meaning inhabited by undecidability. Trying to answer the question of the title, we present deconstructionist readings in defense of the school space and the classroom as contexts that enable the creation of the subject that has not yet been invented, and, even so, constantly assume the constituent contingency of the world and that explain all action as a failed practice of attributing meanings, because it consists of difference and supplementation of meanings, which have no origin or possibility of closure, but which demand responses and hyper-politicize educational processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Bruno Fernando Castro, State University of Rio de Janeiro, Brazil.

PhD student in Education at the State University of Rio de Janeiro (UERJ) in the Curriculum line: subjects, knowledge and culture. He works as a professor of History and Geography in Elementary and High School.

Alice Casimiro Lopes, State University of Rio de Janeiro, Brazil

Full Professor at the Faculty of Education of the State University of Rio de Janeiro (UERJ), and Procientist at this same institution. He is a Scientist at Nosso Estado Faperj since 2009 and a CNPq productivity fellow since 1998, today with level 1 B.

References

BHABHA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte, Editora UFMG, 2006.

BIESTA, Gert. Boa educação na era da mensuração. Cadernos de Pesquisa [online], vol.42, n.147, pp.808-825, 2012.

BIESTA, Gert. Pragmatismo, conhecimento e currículo: para além do objetivismo e do relativismo. Revista de Educação PUC-Campinas, v.19, n.2, 2014. p. 87-98.

CERRI, Luis Fernando. Um lugar na História para a Didática da História. História & Ensino, Londrina, v. 23, n. 1, p. 11-30, jan./jun. 2017.

COSTA, Hugo Heleno; Lopes, Alice Casimiro. Sobre a subjetividade/alteridade: conversas com Derrida e Laclau nas políticas de currículo. In: Maria de Lourdes Rangel Tura; Maria Manuela Alves Garcia. (Org.). Currículo, políticas e ação docente. 1ed. Rio de Janeiro: EdUerj, 2013, v. 1, p. 51-69

DERRIDA, Jacques. Margens da filosofia. Campinas: Papirus Editora, 1991.

DERRIDA, Jacques. Espectros de Marx: o Estado da dívida, o trabalho do luto e a nova Internacional. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1994.

DERRIDA, Jacques. Anne Dufourmantelle convida Jacques Derrida a falar Da Hospitalidade. São Paulo: Escuta, 2003.

DERRIDA, Jacques. Torres de Babel. Belo Horizonte, Editora UFMG, 2006.

DERRIDA, Jacques. Psyche: Inventions of the Other, Volumes I. California: Stanford University Press, 2008.

DERRIDA, Jacques. Gramatologia. São Paulo: Editora Perspectiva, 2011.

DERRIDA, Jacques. Uma certa possibilidade impossível de dizer o acontecimento. Revista Cerrados, 21(33), 2012.

DERRIDA, Jacques. Observações sobre desconstrução e pragmatismo. In: Mouffe, Chantal (org.). Desconstrução e Pragmatismo. Rio de Janeiro: Mauad X, 2017.

DERRIDA, Jacques. A escritura e a diferença. São Paulo: Editora Perspectiva, 2019.

ENCONTRO NACIONAL PERSPECTIVAS DO ENSINO DE HISTÓRIA. Anais do X Encontro Nacional Perspectivas do Ensino de História e XXIII Jornada de Ensino de História e Educação: “da pequena para a grande roda”: encontro de saberes e poderes no ensino de História. Porto Alegre, UFRGS, 2018.

ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES DO ENSINO DE HISTÓRIA. Anais do XI Encontro Nacional de Pesquisadores do Ensino de História: Pesquisa em Ensino de História, desafios de um campo de conhecimento. Rio de Janeiro: UFRJ, 2018.

GONÇALVES, Marcia. História local: o reconhecimento da identidade pelo caminho da insignificância. In: MONTEIRO, Ana Maria; GASPARELLO, Arlette; MAGALHÃES, Marcelo. Ensino de História: Sujeitos saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007.

LACLAU, Ernesto. Emancipations. London: Verso, 1996.

LACLAU, Ernesto. Glimpsing the future. In: Critchley, Simon; Marchart, Oliver. Laclau: A critical reader. London: Routledge, 2004.

LOPES, Alice Casimiro. Currículo, política, cultura. In: Lucíola Santos; Angela Dalben; Julio Diniz; Leiva Leal. (Org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. 1ed.Belo Horizonte: Autêntica, 2010, v. 1, p. 23-37.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez Editora, 2011.

LOPES, Alice Casimiro; CUNHA, Erika; COSTA, Hugo. Da recontextualização à tradução: investigando políticas de currículo. Currículo sem fronteiras, v. 13, 2013. p. 392-410.

LOPES, Alice Casimiro. Normatividade e intervenção política: em defesa de um investimento radical. In: Alice Casimiro Lopes; Daniel de Mendonça. (Org.). A Teoria do Discurso de Ernesto Laclau: ensaios críticos e entrevistas. 1ed.São Paulo: Annablume, 2015, v. 1, p. 117-147.

LOPES, Alice Casimiro. Política, conhecimento e a defesa de um vazio normativo. In: Daniel de Mendonça; Léo Peixoto Rodrigues; Bianca Linhares. (Org.). Ernesto Laclau e seu legado transdiciplinar. 1ed.São Paulo: Intermeios, 2017, v. 1, p. 109-12.

LOPES, Alice Casimiro; COSTA, Hugo Heleno. A contextualização do conhecimento no Ensino Médio: Tentativas de controle do outro. Educação & Sociedade, 2018. p. 1-20.

LOPES, Alice Casimiro; BORGES, Veronica. Currículo, conhecimento e interpretação. Currículo sem fronteiras, v. 17, 2017. p. 555-573.

LOPES, Alice Casimiro; SISCAR, Marcos. Pensar política com Derrida: Responsabilidade, tradução, porvir. São Paulo: Cortez Editora, 2018.

LOPES, Alice Casimiro. Investment in curricular normativity in Brazil: a critical-discursive perspective. In: John Chi-Kin Lee and Noel Gough (Co-edited). Transnational education and curriculum studies: International perspective. London: Routledge, 2020, p. 1-20.

MACEDO, Elizabeth. Currículo e conhecimento: aproximações entre educação e ensino. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Impresso), v. 42, 2012. p. 716-737.

MACEDO, Elizabeth. Mas a escola não tem que ensinar? Conhecimento, reconhecimento e alteridade na teoria do currículo. Currículo sem Fronteiras, v. 17, 2017. p. 539-554.

MACEDO, Elizabeth. A teoria do currículo e o futuro monstro. In: Lopes, Alice Casimiro; Siscar, Marcos. Pensar política com Derrida: Responsabilidade, tradução, porvir. São Paulo: Cortez Editora, 2018.

MARCHART, Oliver. Post-foundational political thought. Edinburg, Scotland: Edinburg University Press, 2007.

MONTEIRO, Ana Maria. Narrativa e narradores no ensino de História. In: MONTEIRO, Ana Maria; GASPARELLO, Arlette; MAGALHÃES, Marcelo. Ensino de História: Sujeitos saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007 (V Encontro Nacional Perspectivas do Ensino de História).

MOREIRA, Antonio Flavio; CANDAU, Vera. Indagações sobre currículo: currículo, conhecimento e cultura. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Básica, 2007.

MOUFE, Chantal (org.). Desconstrução e Pragmatismo. Rio de Janeiro: Mauad X, 2017.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. O ensino de História local e os desafios da formação da consciência histórica. In: Monteiro, Ana Maria; Gasparello, Arlette; Magalhães, Marcelo. Ensino de História: Sujeitos saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Formação da consciência histórica ou desenvolvimento de competências? Considerações sobre o ensino de História para jovens brasileiros. Diálogos (Maringá. Online), v. 19, n.1, 2015. p. 87-116.

TAUBMAN, Peter. Teaching by numbers: deconstructing the discourse of standards and accountability in Education. New York: Routledge, 2009.

Published

2020-12-11

How to Cite

CASTRO, B. F. .; LOPES, A. C. “TEACHER, CAN I INVENT ANY HISTORY?”: significance practices in History curriculum. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 13, n. Especial, p. 700–710, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13nEspecial.54950. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/54950. Acesso em: 11 may. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.