THE TEACHING SOCIOLOGY IN A COMPARATIVE PERSPECTIVE

an analysis of the curricula of the province of Santa Fé (Argentina) and the state of Santa Catarina (Brazil)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n2.51118

Keywords:

Sociology Teaching, High school, Social Sciences Curriculum, Didática

Abstract

The teaching of sociology in basic education takes on different shapes in different national contexts, which is related to the way basic education is structured in each country, and also to the national traditions of the social sciences. In school reality, sociology is recontextualized through curriculum proposals, which can be both national and local. In this article are analyzed the sociology curriculum proposals for high school in the province of Santa Fé, Argentina, and in the state of Santa Catarina, Brazil. Similar challenges are observed in both contexts in pedagogical and epistemological terms, at the same time that there are substantial differences that are original, mainly, in the different organizations of the Argentine and Brazilian education systems.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Amurabi Oliveira, Federal University of Santa Catarina, Brazil.

PhD in Sociology at the Federal University of Pernambuco (UFPE), Professor at the Federal University of Santa Catarina (UFSC), he is currently a Visiting Professor at the Autonomous University of Barcelona (UAB) with a PVE Junior CAPES scholarship. CNPq researcher.

Luiz Alexandre Devegili, Federal University of Santa Catarina, Brazil.

Degree in Social Sciences, Master in Education from the Federal University of Santa Catarina.

References

APPLE, Michael.Ideologia e Currículo. Porto Alegre: Artmed, 2006.

BLOIS, Juan Pedro. La institucionalización y profesionalizaciónde la sociología en Brasil y Argentina. Formación,organización e intervención de los sociólogos. Estudios Sociológicos, v. XXXIII, n. 99, p. 633-658 , 2015.

______. Medio siglo de sociología en la Argentina. Ciencia, profesión y política (1957-2007). Buenos Aires: EUDEBA, 2018.

CIGALES, Marcelo; BODART, Cristiano. Debates em torno da História do Ensino de Sociologia no Brasil, In: GONÇALVES, Danyelle Nilin; MOCELIN, Daniel Gistavo; MEIRELLES, Mauro (Orgs.) Rumos da Sociologia no Ensino Médio: ENESEB2015, formação de profesores, PIBID e experiências de ensino. Porto Alegre: Cirkula, 2016. p.23-42.

CHICONI, Antonela; EGGEL, Analí; MIGUEZ, Andrés; AMSLER, Pablo. La sociología como profisíon. Un análisis de las trayectorias laborales de los primeros graduados de sociología de la UNL. In: XXXI Congresso da Associacíon Latino Americana de Sociología- ALAS, 2017, Montevidéu, Uruguay. Anais (on-line). Montevidéu: ALAS, 2017. Disponível: http://alas2017.easyplanners.info/opc/tl/3649_antonela_chiconi.pdf Acesso em 20 agos. 2019.

FERNANDEZ, Daniela; OLIVEIRA, Amurabi. As outras histórias da Sociologia escolar na América Latina: um olhar desde o Uruguai com Daniela Fernandez. Cadernos da Associação Brasileira de Ensino de Ciências Sociais. v.1, n.2, p.134-141, 2017.

LEAL, Sayonara; YUNG, Tauvana. Por uma sociologia do ensino de sociologia nas escolas: da finalidade atribuída à disciplina à experiência social do alunato. Estudos de caso no Distrito Federal. Revista Sociedade e Estado, v. 30, n 3, p. 773-796, 2015.

LIEDKE FILHO, Enno. A Sociologia no Brasil: história, teorias edesafios. Sociologias, v. 7, n.14, p. 376-436, 2005.

MEUCCI, Simone. Institucionalização da sociologia no Brasil: primeiros manuais e cursos.

São Paulo: Hucitec: Fapesp, 2011.

MICELI, Sergio. Condicionantes do desenvolvimento das ciências sociais. In: MICELI, Sergio. (Org.). História das Ciências Sociais no Brasil Vol. 1. São Paulo: Editora Vértice/IDESP/FINEP, 1989, pp. 72-110.

MORAES, Amaury C. Ensino de Sociologia: periodização e campanha pela obrigatoriedade.

Cadernos CEDES, v. 31, nº 85, 2011 , p. 359 382

MOTA, Kelly Cristine Corrêa da Silva. Os lugares da sociologia na formação de estudantes do ensino médio: as perspectivas de professores. Rev. Bras. Educ. s/v., n.29, p.88-107, 2005.

OLIVEIRA, Amurabi. A expansão conservadora dos cursos de formação de professores em Ciências Sociais em Santa Catarina. Revista Pós Ciências Sociais, v. 13, n. 25, p. 87-103, 2016.

______i. Ensino de Sociologia: novas temáticas e experiências internacionais. Educação & Realidade, v. 39, n. 1, 11-16, 2014.

______. O Ensino de Sociologia em Santa Fé (Argentina): Algumas Pistas Comparativas com o Caso Brasileiro. Revista Tomo, s/v, n. 34, p. 393-418, 2019.

______. O Currículo de Sociologia na Escola: um campo em construção (e disputa). Revista Espaço do Currículo, v. 6, n. 2, p. 355-366, 2013a.

______. Revisitando a história do ensino de Sociologia na Educação Básica. Acta Scientiarum. Education, v. 35, n. 2, p. 179-189, 2013b.

______; BINSFELD, Willian; TRINDADE, Tayná. A Reforma do Ensino Médio e suas Consequências: O que pensam os professores de sociologia?. Revista Espaço do Currículo, v. 11, n.2, p. 249-259.

PAGÈS, Joan; SANSISTEBAN, Antoni. La educación para la ciudadanía y la enseñanza de las ciencias sociales, la geografía y la historia. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, s/v, n 64, p. 8-18, 2010.

______; ______. (Orgs.) Les qüestions socialment vives i l’ensenyament de les ciències socials. Barcelona: Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona, col. Documents, núm. 97, 2011.

PEREYRA, Diego. Cincuenta años de la Carrera de Sociología de la UBA. Algunas notas contra-celebratorias para repensar la historia de la Sociología en la Argentina. Revista Argentina de Sociología, v. 5, n. 9, p. 153-159, 2007.

______; PONTREMOLI, Claudia. ¿La Sociología está Pasada de Moda? Una discusión sobre la enseñanza de sociología en la escuela media en Argentina: docentes, estudiantes y propuesta curricular. Educação & Realidade, v. 39, n. 1, p. 139-159, 2014.

PROUPECHE, Sérgio Fabian Vita. Sobre el problema de la enseñanza de las humanidades en la Educación Secundaria. Didáctica (Lengua y Literatura), v. 16, p. 251-269.

RAIZER, Leandro; CAREGNATO, Célia E.; MOCELIN, Daniel G.; PEREIRA, Thiago I. O ensino da disciplina de sociologia no Brasil: diagnóstico e desafios para a formação de professores. Revista Espaço Acadêmico, s/v, n.190, p. 15-26, 2017.

SANTA CATARINA, Secretaria de Estado da Educação e do Desporto. Proposta Curricular de Santa Catarina. Florianópolis, 1991.

______, Lei nº 170, de 07 de agosto de 1998. Dispõe sobre o Sistema Estadual de Educação. Florianópolis: Assembleia Legislativa, [1998a]. Disponível em: http://secon.udesc.br/leis/lei_170-1998.htm. Acessado em 29 de janeiro de 2020.

______, Lei nº 173, de 21 de dezembro de 1998. Dá nova redação ao parágrafo único do artigo 41, da Lei nº 170/98, que dispõe sobre o Sistema Estadual de Educação. Florianópolis: Assembleia Legislativa, [1998b]. Disponível em: http://leis.alesc.sc.gov.br/html/1998/173_1998_Lei_complementar.html. Acessado em 29 de janeiro de 2020.

______, Secretaria de Estado da Educação e do Desporto. Proposta Curricular de Santa Catarina. Florianópolis, 1998c.

______, Secretaria de Estado da Educação e do Desporto. Orientação Curricular com foco no que ensinar: conceitos e conteúdos para a Educação Básica. Florianópolis, 2011.

______, Secretaria de Estado da Educação e do Desporto. Proposta Curricular de Santa Catarina. Florianópolis, 2014.

SANTA FÉ. Diseño Curricular de Educación Secundaria Orientada. Santa Fé: Ministerio de Educación de la Provincia de Santa Fé, 2014.

SANTISTEBAN, Antoni. Cómo trabajar en clase la competencia social y ciudadana. Aula de Innovación Educativa, s/v, n. 189, pp. 12-15, 2009.

TRINDADE, Helgio. “Disciplinarização” e construção institucional da sociologia nos países fundadores e sua reprodução na América Latina. Sociologias, v.20, n.47, p. 210-256, 2018

VITULLO, Gabriel. Las Ciencias Sociales en Argentina. In: TRINDADE, Hélgio (Coord.). Ciencias Sociales en América Latina: de los inicios a la teoría de la dependencia. Buenos Aires: Eudeba, 2013. p.13-22.

WEBER, Silke. O professorado e o papel da educação na sociedade. Campinas: Papirus, 1996.

Published

2020-04-01

How to Cite

OLIVEIRA, A.; DEVEGILI, L. A. THE TEACHING SOCIOLOGY IN A COMPARATIVE PERSPECTIVE: an analysis of the curricula of the province of Santa Fé (Argentina) and the state of Santa Catarina (Brazil). Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 153–165, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n2.51118. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/51118. Acesso em: 3 jul. 2024.