FULL-TIME EDUCATION IN THE CURRICULUM OF IFMG’S INTEGRATED HIGH SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n1.50698

Keywords:

Curriculum, High School, Professional Education, Full-time Education

Abstract

This study transits among the frontiers between curricular politics and the curriculum of the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais (IFMG - Minas Gerais’ Federal Institute for Education, Science and Technology), questioning the connections between mid-level professional education and full-time education. The selection and organization of curricular knowledge must be based on the students’ right to thorough education. However, reductionist and commodified images of the curriculum hang over professional technological education, threatening this same right. With this context in mind, this study analysed IFMG’s integrated high school curriculum and its connections to full-time education, in order to contribute to the development of proposals for curriculums that consider the youths’ specificities and establish a dialogue with several moments of life, and that question the purposes of extended school time. The methodology of this research included the analysis of the descriptive data regarding the curricular text conveyed by the institutional regulations and by the Pedagogical Course Projects (PCP) of 4 of the IFMG’s campuses. The results suggest that the Federal Institutes show in their regulations some interesting contributions for full-time education; however, the codes found in their PCPs contain signs of productivism, and denote shortnesses that invisibilize the multiple dimensions of the human formation and pedagogical conceptions that are the foundation to such projects.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Katia Regina de Sá, Federal Institute of Science and Technology Education of Minas Gerais, Brazil.

Professor of Basic, Technical and Technological Education at the Federal Institute of Minas Gerais. PhD in Education from the University of São Paulo (2019) and member of the research group on school Physical Education at the Faculty of Education of the University of São Paulo.

Marcos Garcia Neira, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo - FEUSP

Professor Titular da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, atua nos cursos de graduação e pós-graduação e coordena o Grupo de Pesquisas em Educação Física escolar. 

References

ARROYO, M. G. Educandos e Educadores: seus Direitos e o Currículo. Indagações sobre currículo. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.

BARRETO; E. S. S.; SÁ, K. R. Educação em tempo integral: contribuições oriundas das pesquisas de pós-graduação. Cadernos Cenpec, São Paulo, v.6, n.1, p.23-46, jan./jun. 2016.

BEZERRA, D. S. Ensino médio (des)integrado: história, fundamentos, políticas e planejamento curricular. Natal (RN): Editora IFRN, 2013.

BRASIL. CNE/CP. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Conselho Pleno. Parecer nº. 11 de 30 de junho de 2009. Apreciação da Proposta de Experiência Curricular Inovadora no Ensino Médio. Brasília: CNE/CP 2009c. 21p. Disponível em: . Acesso em: 10 maio 2015.

BRASIL. CNE. Câmara da Educação Básica. Resolução n. 2 CNE/CEB, de 30/01/2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 31 de janeiro de 2012. Seção 1, p. 20.

BRESCI, M. S. Origem e evolução do IFSULDEMINAS Campus Inconfidentes: qual o princípio pedagógico?152f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, graduação, Universidade Nove de Julho (UNINOVE), São Paulo, 2017.

CAVALIERE, A. M. Escola pública de tempo integral no Brasil: Filantropia ou política de estado? Educ. Soc., Campinas, v. 35, nº. 129, p. 1205-1222, out.-dez., 2014.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3ª. Ed. – Porto Alegre: Artmed, 2009.

GADOTTI, Moacir. Educação Integral no Brasil: inovações em processo. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2009.

GALIAN, Cláudia V. A.; SAMPAIO, Maria das Mercês F. Educação em tempo integral: implicações para o currículo da escola básica. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 2, p. 403-422, maio/ago. 2012.

GARIGLIO, J. A. Educação Física no currículo de uma escola profissionalizante: um caso sui generis. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 23. n. 2. p. 69-88, janeiro, 2002.

IFMG. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais. Pró-Reitoria de Ensino. Orientações para elaboração e atualização de projetos pedagógicos dos cursos técnicos do IFMG, 2012. Disponível em: <https://www2.ifmg.edu.br/portal/ensino/OrientaesElaboraoAtualizaoPPCCursosTcnicos.pdf>. Acesso em 04 jan. 2018.

______. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais. Conselho Superior. Plano de Desenvolvimento Institucional 2014-2018. Documento integrante da Resolução IFMG 019 de 09 de julho de 2014.

______ . Pró-Reitoria de Ensino. Análise e perfil curricular dos cursos da educação profissional técnica de nível médio do IFMG, 2018.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopses Estatísticas da Educação Básica, 2014 - 2019. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-basica>. Acesso em: 15 fev. 2020.

KRAWCZYK, N. Ensino Médio: empresários dão as cartas na escola pública. Educação & Sociedade, Campinas, v. 35, n. 126, p. 21-41, jan.-mar. 2014.

LOPES, A. Políticas de integração curricular. Rio de Janeiro: Eduerj, Faperj, 2008.

LOPES, A. C.; MACEDO, E. F. Disciplinas e integração curricular: história e políticas.Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

LOPES, A. C.; MACEDO, E. F. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

LORENZONI, I. Educação Básica. Ensino Médio Inovador receberá adesão de escolas em fevereiro. Portal MEC, Brasília, 21 jan. 2014. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=20164:ensino-medio-inovadorrecebera-adesao-de-escolas-emfevereiro&catid=389&itemid=86> Acesso em 27 dez. 2016.

MAURÍCIO, L. V. Escritos, representações e pressupostos da escola pública de horário integral. Em Aberto, Brasília, v. 22, n. 80, p. 15-31, abr., 2009.

MOREIRA, A. F. B.; CANDAU, V.M. Indagações sobre currículo: currículo, conhecimento e cultura.Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.

MOURA, D. H. Políticas públicas para a educação profissional técnica de nível médio nos anos 1990 e 2000: Limites e possibilidades. In OLIVEIRA, R. (Org.). Jovens, Ensino médio e educação profissional: políticas públicas em debate. Campinas, SP: Papirus, 2012.

NEIRA, M. G.; NUNES, M.L. F. Educação Física, currículo e cultura. São Paulo: Phorte, 2009.

QVORTRUP, Jens. Visibilidades das crianças e da infância. Linhas Críticas, Brasília, v. 20, n. 41, p. 23-42, jan./abr. 2014.

QVORTRUP, Jens. A dialética entre a proteção e a participação. Currículo sem Fronteiras, v. 15, n. 1, p. 11-30, jan./abr. 2015.

SACRISTÁN, J. G. O que significa o currículo? In SACRISTÁN, J. G. (Org). Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013.

SILVA, M. R.. O programa ensino médio inovador como política de indução a mudanças curriculares: da proposta enunciada a experiências relatadas. Educação em Revista. Belo Horizonte v.32, n.2, p. 91-110, abr.-jun. 2016a.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias de currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.

SILVA, M. A.; SILVA, L. O.; MOLINA NETO, V. Possibilidades da Educação Física no Ensino Médio técnico. Movimento, Porto Alegre, v. 22, n. 1, p. 325-336, jan./mar. de 2016.

SILVEIRA, A. G. Marcas do tempo integral nas juventudes: um estudo de caso em um Instituto Federal do Espírito Santo. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade federal do Espírito Santo, Vitória-ES, 2017.

Published

2020-03-29

How to Cite

DE SÁ, K. R.; GARCIA NEIRA, M. FULL-TIME EDUCATION IN THE CURRICULUM OF IFMG’S INTEGRATED HIGH SCHOOL. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 84–97, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n1.50698. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/50698. Acesso em: 22 nov. 2024.