CULTURE CIRCLES ON THE COMPUTER SCREEN RECTANGLE
challenges of a pandemic period
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v16i2.64669Keywords:
Culture Circle, Paulo Freire, University Extension, Youth and Adult EducationAbstract
This paper focuses on the development of University Extension action carried out remotely, during the pandemic. The objective is to present elements for reflection on curricular practices in this period, highlighting the limits and possibilities of technological resources. As an object of reflection, the “Circles of Culture” were used, which sought to deepen concepts developed by Paulo Freire. In the field notebook records, in forms and minutes, we sought to identify elements for the development of this reflective production. We highlight as obstacles the existing social inequality in Brazil, which prevented the access of part of the population to digital resources. On the other hand, we highlight as a possibility the dialogue with subjects from different parts of the country, the sharing of experiences and materials. We consider that this remote action can be integrated as a complementary activity to in-person extension actions.
Downloads
Metrics
References
BAGNO, Marcos. Preconceito linguístico: o que é, como se faz. 31. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2004.
BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski. Tradução de Paulo Bezerra. 2ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1997.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Círculo de Cultura In: STRECK, Danilo, R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (orgs.) 2 ed. Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010. p. 69-70.
BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista brasileira de educação, n. 19, p. 20-28, 2002.
BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Educação em Língua Materna: a sociolinguística na sala de aula. São Paulo: Parábola Editorial, 2004. (Coleção Linguagem, n. 4).
CENTRO REGIONAL DE ESTUDOS PARA O DESENVOLVIMENTO DA SOCIEDADE DA INFORMAÇÃO. Pesquisa TIC Domicílios 2019: principais resultados. 2019. Disponível em: https://cetic.br/media/analises/tic_domicilios_2019_coletiva_imprensa.pdf. Acesso em: 16 set. 2021.
COSTA, Ana Paula da; CAPUTI, Lesliane; SILVA, Tiago Tabosa da. A educação superior e a pesquisa em risco: grupos de pesquisa e produção de conhecimento em tempos de pandemia da COVID-19. Revista Serviço Social Em Perspectiva, 5(02), 84–105, 2021.
LEITE, Sérgio Antônio da Silva; GAZOLI, Daniela Gobbo Donadon. Afetividade no processo de alfabetização de jovens e adultos. EJA em Debate, v. 1, n. 1, p. 79, 2012. Disponível em https://periodicos.ifsc.edu.br/index.php/EJA/article/view/977. Acesso em: 25 out.2022.
FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus: FORPROEX, 2012. Disponível em: https://proex.ufsc.br/files/2016/04/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Extens%C3%A3o-Universit%C3%A1ria-e-book.pdf. Acesso em: 9 set. 2022.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 15 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 9. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2001.
FREIRE. P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 37.ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se complementam. 23. ed. São Paulo: Cortez Editora, 1989.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Apresentação: Uma alternativa às políticas curriculares centralizadas. Roteiro, [S. l.], v. 46, p. e27181, 2021. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27181. Acesso em: 20 out. 2022.
MOREIRA, Antônio Flávio. Currículo, Diálogos e Práticas Pedagógicas. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v.17, n 50, p. 30-39, 2020. Disponível em http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/viewFile/8428/47967199. Acesso em: 19 out.2022
MOREIRA, Wanderson Carneiro et al. Adoecimento mental na população geral e profissionais de saúde durante a pandemia da covid-19: revisão sistemática. ScieloPreprints. 689 [Preprint], 2021.
MOURA, Ana Paula Abreu. Lutas, resistências e possibilidades: Paulo Freire e o ato educativo. In: FONTOURA, Helena Amaral da et al. (orgs). Diálogos com Paulo Freire -100 anos: reflexões freireanas em tempos de (pós)pandemia. Rio de Janeiro, Nau Editora, 2021. Disponível em: https://naueditora.com.br/ebook_gratuito/dialogos-com-paulo-freire-100anos%e2%80%89%e2%80%89reflexoes-freirianas-em-tempos-depospandemia%e2%80%89/. Acesso em: 19 out.2022
WEFFORT, Francisco C. Reflexões sociológicas sobre pedagogia da liberdade In: FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.