PARTICIPATIVE CURRICULUM POLICY AND CURRICULUM JUSTICE

The experience of the Sociopolitical Mobilization of the EDA (Education Development Arrangement) in Chapada Diamantina (BA)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i1.66115

Keywords:

Curriculum policies, Democratic participation, Curriculum Justice

Abstract

The article, the result of empirical research carried out at the ADE in Chapada Diamantina (BA), analyzed the process of Sociopolitical Mobilization carried out in municipalities that were part of the initiative in the year 2020. It was established as a hypothesis that the collective experience of building a production context of participative curriculum policy (Ball; Mainardes, 2011) approached the conceptual proposal of curriculum justice in its three dimensions - knowledge, care and democratic coexistence (PONCE, 2018) - and the constitutive elements of the concept of social justice according to FRASER (2012 ). It is argued in favor of curriculum policies built in collective dialogue from the voices of the subjects who are protagonists in processes of struggle for social quality education, trusting in their abilities to analyze their own reality and to contribute effectively in the proposition of public policies educational.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Thais Almeida Costa, Pontifical Catholic University of Sao Paulo, Brazil.

PhD in Education from the Pontifical Catholic University of São Paulo.

Wesley Araújo, Pontifical Catholic University of Sao Paulo, Brazil.

PhD in Education from the Pontifical Catholic University of São Paulo and director of a public school in the Municipal Network of Várzea Paulista.

Branca Jurema Ponce, Pontifical Catholic University of Sao Paulo, Brazil.

PhD in Education from the Pontifical Catholic University of São Paulo and Full Professor at the same institution.

References

ABRUCIO, Fernando L. Cooperação intermunicipal: Experiências de Arranjos de Desenvolvimento da Educação no Brasil. Curitiba: 2017.

ARAÚJO, Wesley Batista. Possibilidades democráticas em educação: a experiência de gestão educacional em Várzea Paulista – SP (2005-2012). 2020. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2020.

BALL, Stephen J.; MAINARDES, Jefferson. Políticas educacionais: Questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília, DF, 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm. Acesso em: 15 mar. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Rede de saberes mais educação: pressupostos para projetos pedagógicos de educação integral: caderno para professores e diretores de escolas. Brasília: MEC, 2009.

BRASIL. Parecer CNE/CEB n. 9, de 30 de agosto de 2011. Análise de proposta de fortalecimento e implementação do regime de colaboração mediante arranjos de desenvolvimento da educação. Brasília, DF: Senado Federal, 2011. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=8851-pceb009-11-pdf&category_slug=setembro-2011-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 31 maio. 2019.

CARVALHO JUNIOR, A. F. P; FETZNER, A.R; TORRES SANTOMÉ, J. Por uma escola inclusiva e democrática: entrevista com Jurjo Torres Santomé. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 20, n. 1, p. 14-39, jan./mar. 2022.

COSTA, Thais Almeida. Política de currículo participativa em arranjo de desenvolvimento da educação (ADE): a experiência do ADE da Chapada Diamantina (BA) e a proposta da justiça curricular. Tese (Doutorado em Educação – Currículo) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo: São Paulo, 2022.

CRUZ, Livia G de B. Educação e arquiteturas territoriais: possibilidades e limites para melhoria das condições de ensino e aprendizagem da educação pública brasileira. 2014. 248 f. Dissertação (Mestrado em Administração Pública e Governo) – Escola de Administração de Empresas da Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 2014.

FRASER, Nancy. A justiça social na globalização: Redistribuição, reconhecimento e participação. Revista Crítica de Ciências Sociais, v. 63, p. 7-20, out. 2002.

FRASER, N. Da redistribuição ao reconhecimento? Dilemas da justiça numa era “pós-socialista”. Cadernos de Campo, São Paulo, n. 14/15, p. 1-382, 2006.

FRASER, Nancy. Escalas de justicia. Barcelona: Herder Editorial, 2012. Edição do Kindle (Spanish Edition).

FREIRE, Paulo. A educação na cidade. São Paulo: Cortez, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 17. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. 13. ed. Rio de Janeiro / São Paulo: Paz e Terra, 2021.

GOUVEIA, Beatriz. Formação dos coordenadores pedagógicos em Boa Vista do Tupim: uma experiência colaborativa, o fio por trás das missangas. 2012. 171 f. (Dissertação) Mestrado em Psicologia da Educação - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo. 2012.

GRIN, Eduardo J.; ABRUCIO, Fernando L. Inovação no associativismo territorial no Brasil: Os arranjos de desenvolvimento da educação. Redes - Santa Cruz do Sul: Universidade Federal de Santa Cruz do Sul, v.22, n.3, set. - dez, 2017.

LIBÂNEO, José C.; SILVA, Eliane. Finalidades educativas escolares e escola socialmente justa: a abordagem pedagógica da diversidade social e cultural. Revista on-line de Política e Gestão Educacional. Araraquara, v. 24, n. esp1, p. 816–840, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24iesp1.13783. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13783. Acesso em: 29 out. 2022.

LIMA, Ubirajara C.; NEVES, Tiago G. B. D. N. Regime de colaboração: duas experiências de organização cooperativa na área de educação. Educação (UFSM), v. 43, n. 3, p. 553, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/27365. Acesso em: 15 out. 2021.

LOPES, Alice C. Políticas curriculares: continuidade ou mudança de rumos? Revista Brasileira de Educação. maio/jun/jul/ago, n.26, p. 109-183, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/bjF9YRPZJWWyGJFF9xsZprC/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 24 set. 2021.

LOPES, Alice C.; MACEDO. Elizabeth. Contribuições de Stephen Ball para o estudo de políticas de currículo. In: BALL, Stephen J.; MAINARDES, Jefferson. Políticas educacionais: Questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.

MAINARDES, Jefferson. Abordagem do Ciclo de Políticas: Uma Contribuição para a Análise de Políticas Educacionais. Educação e Sociedade, Campinas, vol. 27, n. 94, p. 47-69, jan./abr. 2006. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 29 out. 2022.

MAINARDES, Jefferson. A abordagem do ciclo de políticas: explorando alguns desafios da sua utilização no campo da Política Educacional. Jornal de Políticas Educacionais. V. 12, n. 16 ago. 2018.

MAINARDES, Jefferson; FERREIRA, Márcia dos S.; TELLO, César. Análise de políticas: fundamentos e principais debates teóricos metodológicos. In BALL, Stephen J.; MAINARDES, Jefferson. Políticas educacionais: Questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.

MAINARDES, Jefferson; MARCONDES, Maria I. Entrevista com Stephen J. Ball: Um diálogo sobre justiça social, pesquisa e política educacional. Educ. Soc., Campinas, vol. 30, n. 106, p. 303-318, jan./abr. 2009 Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br.Acesso em: 29 out. 2022.

MOLL, Jaqueline et al. Caminhos da educação integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012.

OLIVEIRA, Cybele A.; MEIRELES, Cristina. Projeto Chapada: Uma experiência de ADE na Chapada Diamantina. In: ABRUCIO, Fernando L.; RAMOS, Mozart N. Regime de Colaboração e Associativismo Territorial: Arranjos de Desenvolvimento da Educação. São Paulo: Fundação Santillana, 2012.

OLIVEIRA, Ana de.; LOPES, Alice C. A abordagem do ciclo de políticas: uma leitura pela teoria do discurso. Cadernos de Educação, FaE/PPGE/UFPel, Pelotas, n. 38, 19-41, janeiro/abril 2011. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1541. Acesso em: 07 dez. 2022.

PONCE, Branca Jurema. O currículo e seus desafios na escola pública brasileira: em busca da justiça curricular. Currículo Sem Fronteiras, v. 18, n. 3, p. 785-800, set./dez. 2018. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol18iss3articles/ponce.html. Acesso em: 13 out. 2020.

PONCE, Branca Jurema; ARAÚJO, Wesley Batista. A justiça curricular em tempos de implementação da BNCC e desprezo pelo PNE (2014 – 2024). Revista e-Curriculum, v. 17, p. 1045-1074, 2019. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/44998/30034. Acesso em: 24 set. 2021.

PONCE, Branca J.; ARAÚJO, Wesley B. Pós-pandemia no Brasil: a necessária retomada e ampliação da democracia e a construção de um porvir curricular de qualidade social. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.19, n.4, p.1432-1459, out./dez. 2021. Disponível em https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/56413/38434. Acesso em: 19 set. 2022.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A difícil democracia: reinventar as esquerdas. São Paulo: Boitempo, 2016.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Na oficina do sociólogo artesão. São Paulo: Cortez, 2018.

SANTOS, Boaventura de Sousa. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do Sul. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

SILVA, Roberto R. D. da. Revisitando a noção de justiça curricular: problematizações ao processo de seleção dos conhecimentos escolares. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 34, p. 1-19, 2018.

SOUZA, Maria A. de. A Educação do Campo no Brasil. In: SOUZA, Elizeu C. de; CHAVES, Vera L. J. (orgs.). Documentação, Memória e História da Educação no Brasil: diálogos sobre políticas de educação e diversidade. Vol. 1. Tubarão: Copiart. p. 133-158, 2016.

STRECK, Danilo R. Qual o Conhecimento que Importa? Desafios para o currículo. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 3, p. 8-24, set./dez. 2012, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, Rio Grande do Sul. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol12iss3articles/streck.pdf. Acesso em: 19 set. 2022.

TEIXEIRA, Anísio. Educação para a democracia. Rio de Janeiro, Ed. UFRJ, 1997.

TORRES SANTOMÉ, Jurjo. Currículo escolar e justiça social: o cavalo de Troia da educação. Porto Alegre: Penso, 2013.

Published

2023-05-03

How to Cite

COSTA, T. A.; ARAÚJO, W.; PONCE, B. J. PARTICIPATIVE CURRICULUM POLICY AND CURRICULUM JUSTICE: The experience of the Sociopolitical Mobilization of the EDA (Education Development Arrangement) in Chapada Diamantina (BA). Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 1–22, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i1.66115. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/66115. Acesso em: 21 nov. 2024.