A LOOK AT THE STANDARDS ON COMPUTING IN BASIC EDUCATION AND ITS IMPLICATIONS FOR TEACHER EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v16i3.66749Keywords:
Computing, Teacher training, Hermeneutics, Mathematics Education, Middle schoolAbstract
In this article we direct our gaze to the Norms on Computing in Basic Education. Being a qualitative research of documentary analysis, where we will assume the hermeneutics as an ontological mode of understanding, in order to identify what is implied in the normative and what are its inferences for the formation of teachers. When we discuss beyond the word and the immediate meaning of the verbs highlighted in the competencies and skills, we evidence that these need to be glimpsed beyond the pedagogy of competencies, as they indicate much more than can be perceived. It is necessary, on the part of the teacher, to understand the depth of the actions required by the competencies exposed in the normative.
Downloads
Metrics
References
ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. 2. ed. – São Paulo: Mestre Jou, 1982.
AGIR. In: DICIO, Dicionário Online de Português. Porto: 7Graus, 2022. Disponível em: https://www.dicio.com.br/agir/. Acesso em: 29/09/2022.
ALVES, M. A. Da hermenêutica filosófica à hermenêutica da educação. ActaScientiarum. Education, v. 33, n. 1, p. 17-28, 23 maio 2011. Disponível em: doi:https://doi.org/10.4025/actascieduc.v33i1.11265. Acesso em: 26/01/2023. DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v33i1.11265
ANALISAR. In: DICIO, Dicionário Online de Português. Porto: 7Graus, 2022. Disponível em: https://www.dicio.com.br/analisar/. Acesso em: 29/09/2022.
ARAUJO, R. M. de L. As referências da pedagogia das competências. PERSPECTIVA, Florianópolis, v. 22, n. 02, p. 497-524, jul./dez. 2004. Disponível em: http://www.ced.ufsc.br/nucleos/nup/perspectivas.html. Acesso em: 21/01/2023.
BRANCO, E. P.; BRANCO, A. B. de G.; IWASSE, L. F. A.; ZANATTA, S. C. BNCC: a quem interessa o ensino de competências e habilidades? Debates em Educação, v. 11, n. 25, p. 155-171, 2019. DOI: 10.28998/2175-6600.2019v11n25p155-171. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/7505 . Acesso em: 30 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2019v11n25p155-171
BRASIL, Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília, DF: MEC 2018. Acesso em:15 de abril de 2022. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/.
BRASIL, Lei nº 10.753, de 30 de outubro de 2003. Institui a Política Nacional do Livro. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2003/lei-10753-30-outubro-2003-497306-publicacaooriginal-1-pl.html#:~:text=Institui%20a%20Pol%C3%ADtica%20Nacional%20do%20Livro. Acesso em: 24/01/2023.
BRASIL. Lei nº 10.260, de 12 de julho de 2001. Dispõe sobre o Fundo de Financiamento ao estudante do Ensino Superior e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10260.htm#:~:text=LEI%20No%2010.260%2C%20DE%2012%20DE%20JULHO%20DE%202001.&text=Disp%C3%B5e%20sobre%20o%20Fundo%20de,Superior%20e%20d%C3%A1%20outras%20provid%C3%AAncias. Acesso em: 24/01/2023.
BRASIL. Lei nº 9.448, de 14 de março de 1997. Transforma o Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais - INEP em Autarquia Federal, e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9448.htm. Acesso em 24/01/2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Normas sobre Computação na Educação Básica – Complemento à BNCC. Processo Nº 23001.001050/2019-18.
BRASIL. LEI Nº 14.533, de 11 de janeiro de 2023. Institui a Política Nacional de Educação Digital e altera as Leis nºs 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), 9.448, de 14 de março de 1997, 10.260, de 12 de julho de 2001, e 10.753, de 30 de outubro de 2003. Disponível em: https://anec.org.br/legislacao/lei-no-14-533-de-11-de-janeiro-de-2023/ . Acesso em: 31/01/2023.
CCIFUENTES, J. C. Do Conhecimento Matemático à Educação Matemática: Uma “Odisséia Espiritual”. In: (Orgs) CLARETO, S. M.; DETONI, A. R.; PAULO, R. M. Filosofia, Matemática e Educação Matemática: compreensões dialogadas – Juiz de Fora: Editora UFJF, 2010. 188p (biblioteca Formem)
COMPREENDER. In: DICIO, Dicionário Online de Português. Porto: 7Graus, 2022. Disponível em: https://www.dicio.com.br/compreender/. Acesso em: 29/09/2022.
CONSTRUIR. In: DICIO, Dicionário Online de Português. Porto: 7Graus, 2022. Disponível em: https://www.dicio.com.br/construir/. Acesso em: 29/09/2022.
DELIBERALLI, M.; KLÜBER, T. E.; BOSCARIOLI, C. A Matemática e os sentidos manifestados nas competências específicas e habilidades do Referencial Curricular do Novo Ensino Médio no Paraná. em teia - Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 13, n. 3, p. 235-260, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/254690. Acesso em: 31/01/2023. DOI: https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.254690
DESENVOLVER. In: DICIO, Dicionário Online de Português. Porto: 7Graus, 2022. Disponível em: https://www.dicio.com.br/desenvolver/. Acesso em: 29/09/2022.
DUARTE, E. S.; FARIAS, V. G; OLIVEIRA, N. A. O método hermenêutico e a pesquisa na área das ciências humanas. Salão do Conhecimento, 2017. Disponível em: unijui.edu.br
EXPRESSAR. In: DICIO, Dicionário Online de Português. Porto: 7Graus, 2022. Disponível em: https://www.dicio.com.br/expressar/. Acesso em: 29/09/2022.
FERRATER MORA, J. Dicionario de filosofia. Brasil: Martins Fontes, 1994.
GADAMER, Hans-Georg. O problema da consciência histórica. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV. 2003. 96 p.
HEIDEGGER, M. Ser e Tempo. Tradução Marcia Sá Cavalcante Schuback. 13. Rio de Janeiro: Vozes, 2004.
JOSGRILBERG, Rui. Que é hermenêutica. Revista Internacional d’Humanitats, v. 39, 2017.
KRIPKA, R.; SCHELLER, M.; BONOTTO, D. L. Pesquisa documental: considerações sobre conceitos e caraterísticas na pesquisa qualitativa. Atas CIAIQ2015. Investigação Qualitativa em Educação/Investigación Cualitativa en Educación, v. 2, p. 243-247, 2015. Disponível em: https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2015/article/view/252. Acesso em: 21/01/2023.
PALMER, R. E. Hermenêutica. Maria Luísa Ribeiro Ferreira (Trad.). Lisboa: Edições 70, 1969.
PARANÁ. Referencial Curricular para o Ensino Médio do Paraná: Formação Geral Básica – Área de Matemática e suas Tecnologias. Curitiba, PR: SEEPR, 2021. Disponível em: https://www.educacao.pr.gov.br. Acesso em: 15 de abril de 2022.
PARTILHAR. In: DICIO, Dicionário Online de Português. Porto: 7Graus, 2022. Disponível em: https://www.dicio.com.br/partilhar/. Acesso em: 29/09/2022.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas: Autores Associados, 2013.
SEIBT, C. L. A interpretação do sentido do ser heideggeriano em Lévinas. ANALECTA, Guarapuava, Paraná v.11 n. 2 p. 89-102 jul./dez. 2010. Disponível em: https://revistas.unicentro.br/index.php/analecta. Acesso em: 31/01/2023.
SIDI, Pilar de M.; CONTE, Elaine. A hermenêutica como possibilidade metodológica à pesquisa em educação. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 12, n. 4, p. 1942-1954, 2017. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6229841. Acesso em: 30/11/2022. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.9270
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.