THE SCHOOL AND ITS BIBLIOGRAPHIC COLLECTIONS: ANTHROPOLOGICAL NOTES
THE SCHOOL AND ITS BIBLIOGRAPHIC COLLECTIONS: ANTHROPOLOGICAL NOTES
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n2.47258Keywords:
Textbooks, Indigenous people, School library, EducationAbstract
This essay discusses the issue of cultural diversity and its relationship with the collections of school libraries from an anthropological point of view. The understanding of this phenomenon was based on the analysis of the images and speeches that the educational books reproduce about the indigenous peoples. The textbook was one of the instruments most used by teachers in the teaching-learning process, being very important in the formation of the collective imaginary and in the creation of certain ideologies, values and beliefs. At first, we show aspects related to the act of representing through writing, which constituted a Western power device, decisive in the relationship established with the indigenous peoples. Subsequently, we approach theoretical-methodological elements to study this phenomenon, highlighting the usefulness of this type of studies within the legislative framework proposed by law 11.645 of 2008, which mandates the teaching of indigenous history and culture at brazilian schools.
Downloads
References
AMAN, Robert. El indígena “latinoamericano” en la enseñanza: representación de la comunidad indígena en manuales escolares europeos y latino-americanos. Estudios Pedagógicos, XXXVI, n.2, p. 41-50, 2010.
ALEGRE, Maria Sylvia. Reflexões sobre iconografia etnográfica: por uma hermenêutica visual. In: FELDMAN, Bela; LEITE, Miriam (Orgs.). Desafios da imagem: fotografia, iconografia e vídeo nas ciências sociais. Campinas: Papirus, 1998. p. 75-112.
ALMEIDA, Maria Celestino de. Etnicidade e nacionalismo no século XIX. In: ____________. Os índios na História do Brasil. Rio de Janeiro: FGV, 2010. p.135-167.
ANDERSEN, Jack. Information criticism, where is it?. Progressive Librarian, n.25, p. 12-23, 2005.
BEZERRA, Ricardo. O indígena no Ensino de História: representações indígenas em uma coleção de livros didáticos para o Ensino Fundamental. EBR, Educação Básica Revista, v. 3, n. 2, p.274-290, 2017.
BOIANO, Mariangela; OLIVEIRA, Oseias de. A presença indígena nos livros didáticos de história do Paraná (2000-2011). Interfaces Científicas - Educação, Aracaju, v.3, n.1. p.73 – 84, jun., 2015.
BOURDIEU, Pierre. A identidade e representação: elementos para uma reflexão crítica sobre a ideia de região. In: BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Lisboa: Difel, 1989. p. 107-132.
CASTRO-GÓMEZ, Santiago. Ciências sociais, violência epistêmica e o problema da “invenção do outro”. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais: perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 80-87.
CHARTIER, Roger. O mundo como representação. Estudos Avançados, São Paulo, v.5, n.11, p.172-191, 1991.
CHARTIER, Roger. Escutar os mortos com os olhos. Estudos Avançados, São Paulo, v. 24, n. 69, p.6-30, 2010.
CHARTIER, Roger. A história cultural entre práticas e representações. Lisboa: Difusão Editora, 1988. 244 p.
CHOPPIN, Alain. O historiador e o livro escolar. História da Educação, Pelotas, v. 6, n. 11, p.5-24, abr. 2002.
CHOPPIN, Alain. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e pesquisa, São Paulo, v.30, n.3, p. 549-566, set./dez. 2004.
COLOMER, Teresa. La constitución de los acervos. In: BONILLA, Elisa; GOLDIN, Daniel; SALABERRIA, Ramón (Org.). Bibliotecas y escuelas. Retos y posibilidades en la sociedad del conocimiento. Barcelona: Editorial Océano, 2008. p. 378-405.
DIAZ, Celia. Libros de texto y biblioteca: un libro o muchos materiales. In: BONILLA, Elisa; GOLDIN, Daniel; SALABERRIA, Ramón. (coord.). Bibliotecas y escuelas. Retos y posibilidades en la sociedad del conocimiento. Barcelona: Editorial Océano, 2008. p. 185-208.
FERREIRA, Letícia Carvalho. Apenas preencher papel: reflexões sobre registros policiais de desaparecimento de pessoa e outros documentos. Mana, Rio de Janeiro, v.19, n.1, p.39-68, abr. 2013.
FERNANDES, José Ricardo Oriá. O Livro Didático e a pedagogia do cidadão: o papel do instituto histórico e geográfico brasileiro no ensino de História. Revista de História Saeculum, João Pessoa, n. 13, p.121-135, 2005.
FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas. São Paulo: Martin Fontes, 2007.
GRUPIONI, Luís. Livros didáticos e fontes de informações sobre as sociedades indígenas no Brasil. In: SILVA, Aracy Lopes da; GRUPIONI, Luís (Orgs.). A temática indígena na escola: novos subsídios para professores de 1º e 2º graus. Brasília, MEC/MARI/UNESCO, 1995. p.481-526.
GRUPIONI, Luiz. Imagens contraditórias e fragmentadas: sobre o lugar dos índios nos livros didáticos. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 77, p. 422-437, 1996.
GRUPIONI, Luiz; SILVA, Aracy (Orgs.). A temática indígena na escola: novos subsídios para professores de 1º e 2º graus. Brasília: MEC/MARI/UNESCO, 1995.
HALL, Stuart. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Educação & Realidade, v. 22, n. 2, jul./dez. p.15- 46. 1997
KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. Descobrindo os brancos. In: NOVAES, Adauto. (Org.). A outra margem do Ocidente. São Paulo: Companhia das Letras, 1999. p. 15-21.
KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu: palavras de um xamã Yanomami. São Paulo: Companhia das Letras, 2015. 720p.
LEITE, Miriam. Texto visual e texto verbal. In: FELDMAN, Bela; LEITE, Miriam (Orgs.). Desafios da imagem: fotografia, iconografia e video nas ciencias sociais. Campinas: Papirus, 1998. p. 37-49.
MORAES, Rubens Borba de. O problema das bibliotecas brasileiras: conferência lida no salão de conferências da biblioteca do Ministério das relações exteriores do Brasil, no dia 23 de setembro de 1943. Rio de Janeiro: Casa do Estudante do Brasil, 2007. 64 p.
OLIVEIRA, João Batista; GUIMARÃES, Sonia Dantas; BOMÉNY, Helena Maria. A Política do livro didático. Campinas: Editora da Universidade Estadual de Campinas, 1984. 140 p.
OLIVEIRA, Ana Cláudia. A implantação da Lei 11.645/2008 no Brasil: um histórico de mobilizações e conquistas. In: SILVA, Edson; SILVA, Maria da Penha da (Orgs.). A temática indígena na sala de aula: reflexões para o ensino a partir da Lei 11.645/2008. Recife: Editora Universitária da UFPE, v. 1, p.101-135. 2013.
ROJAS, Cristina. Representación, violencia y desarrollo desigual del capitalismo. In: ROJAS, Cristina. Civilización y violencia: la búsqueda de la identidad en la Colombia del Siglo XIX. Bogotá: Editorial Norma, 2001, p.211-276.
SAID, Edward. Permission to Narrate. Journal of Palestine Studies, Washington, v. 13, n. 3, p.27-48, 1984.
SANCHEZ, Daniel. Ausências ou presenças ausentes?: os povos indígenas nos livros didáticos de Foz do Iguaçu. 2018. 225 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/189938/PASO0448-D.pdf?sequence=-1&isAllowed=y>. Acesso em: 27 set. 2019.
SOLER, Sandra. Racismo discursivo de élite en los textos escolares de ciencias sociales en Colombia. Revista de Investigación, v. 6, n. 002, p.255-260, jul./dez. 2006.
TELLES, Norma. A imagem do índio no Livro Didático: Equivocada, Enganadora. In: SILVA, Aracy Lopes da (Org.). A questão indígena na sala de aula. São Paulo: Brasiliense, 1993. p. 73-90.
TODOROV, Tzvetan. A Conquista da América: a questão do Outro. São Paulo: Martins Fontes, 2010. 387 p.
YAÑEZ, Carlos. Representaciones sociales de las identidades en los textos escolares de ciencias sociales en Colombia. Cadernos de Educação, Pelotas, n.37, p. 15 - 38, set./dez., 2010.
VIANNA, Adriana. Etnografando documentos: uma antropóloga em meio a processos judiciais. In: CASTILHO, Sérgio; LIMA, Antônio; TEIXEIRA, Carla (Orgs.). Antropologia das práticas de poder: reflexões etnográficas entre burocratas, elites e corporações. Rio de Janeiro: Contra Capa. p. 43-70. 2014.
WAGNER, Roy. A Invenção da Cultura, São Paulo: Cosac Naify, 2010. 253 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine. . Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
. Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See O Efeito do Acesso Livre).