EXTENSIONIST ACTIONS IN THE EDUCATIONAL FIELD: WHAT DO THEY HAVE TO POPULAR EXTENSION?

EXTENSIONIST ACTIONS IN THE EDUCATIONAL FIELD: WHAT DO THEY HAVE TO POPULAR EXTENSION?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n1.54132

Keywords:

Popular Extension, Education, Inclusion and Sustainability

Abstract

This article focuses on university extension and aims to recognize extension actions developed at the Federal University of Cariri, Ceará, which have characteristics of popular extension. To this end, we conducted a documentary research, using as a source the catalog of extension actions of this Higher Education Institution, of the actions developed in 2019 and in the area of Education. We base our discussion on the theoretical perspective of Freire (1985, 2000, 2013), Melo Neto (1994, 2001, 2002, 2004), Arroyo (2012), Charlot (2013), Santos (2020), among others. We are also based on legislation, specifically the Federal Constitution of 1988, the National Education Plan and the National Education Guidelines and Bases Law n.º 9.394/96. In addition to documentary analysis, we conducted a survey using a questionnaire, via Google Forms. Regarding the programs and projects developed at UFCA, in Education, in 2019, we realize that all themes produce knowledge and contribute in a certain way to that target audience. The results show us that many of the actions of extension of this HEI refer to the characteristics of Popular Extension and to the major principles of the University which are inclusion and sustainability, however, the University still needs to follow a long path, develop listening to the other, build together with the community to contribute more effectively to the solution of concrete problems of the subjects who live in these contexts.

 

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Author Biographies

Francione Charapa Alves, Universidade Federal do Cariri

Professora Adjunta da Universidade Federal do Cariri- UFCA. Colaboradora do Programa de Mestrado Profissional em Educação da Universidade Regional do Cariri-URCA. Pós-doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará-UECE. Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará- UFC/CAPES-DS(2012-2016) com Doutorado Sanduíche na Faculdade de Psicologia da Universidade de Lisboa- UL, Portugal (2015-2016). Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Ceará- UECE (2009-2011).

Cicera Maria Mamede Santos, Universidade Regional do Cariri - URCA

Mestranda em Educação - URCA. Especialista em Educação Profissional Integrada à Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos - IFCE. Graduada em Pedagogia pela Universidade Regional do Cariri - URCA. Foi professora da rede municipal e privada em Juazeiro do Norte e Barbalha (2002-2014). Professora colaboradora da Universidade Vale do Acaraú - UVA (Licenciatura em Pedagogia - semipresencial, na região do Cariri (2010-2014) e tutora da Universidade Aberta do Brasil, nos cursos de Licenciatura em Matemática, do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE (2010-2017). Exerceu atividades na área de Gestão Escolar na E.E.M. Figueiredo Correia em Juazeiro do Norte. Participou de equipe multiprofissional, atuando como Psicopedagoga Clínica e Institucional, no Centro de Atenção Psicossocial (CAPS III e CAPSi), em Barbalha. Atualmente é Pedagoga, exercendo a função de chefia do Núcleo de Apoio Pedagógico - NAP, na Pró-Reitoria de Graduação - PROGRAD, da Universidade Federal do Cariri - UFCA. Tem experiência na área de Educação atuando principalmente nos seguintes temas: estágio supervisionado, educação a distância e legislação educacional.

Lídia Karla Rodrigues Araújo, Universidade Federal do Cariri

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Regional do Cariri (URCA)- (2001) e graduação em Letras pela Universidade Regional do Cariri (URCA)- (2009).Tem especialização em psicopedagogia clínico -institucional pela faculdade Kurios e especialização em Língua Portuguesa e Arte-Educação pela Universidade Regional do Cariri (URCA),Mestrado em Desenvolvimento Regional Sustentável (UFCA). Possui Vinculo efetivo no cargo de Pedagoga da Universidade Federal do Cariri (UFCA) campus Brejo Santo.

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Published

2021-01-26

How to Cite

ALVES, F. C.; MAMEDE SANTOS, C. M.; ARAÚJO, L. K. R. . EXTENSIONIST ACTIONS IN THE EDUCATIONAL FIELD: WHAT DO THEY HAVE TO POPULAR EXTENSION? EXTENSIONIST ACTIONS IN THE EDUCATIONAL FIELD: WHAT DO THEY HAVE TO POPULAR EXTENSION?. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 30, n. 1, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n1.54132. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/54132. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier - Popular Extension