POPULAR KNOWING AND ACADEMIC KNOWING IN DIALOGUE TO THE EXTENSION: REPORTS FROM AN EXPERIENCE

POPULAR KNOWING AND ACADEMIC KNOWING IN DIALOGUE TO THE EXTENSION: REPORTS FROM AN EXPERIENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n1.56598

Keywords:

Extension, Popular knowledge and academic knowledge, Knowledge dialogue

Abstract

 To start an extension activity, it is necessary to look around, observe the customs of the community, the activities carried out there and its culture. In this way, we can see the wealth involved in this stronghold. Some aspects were considered for the execution of this project, such as the acquisition of knowledge in the experiences themselves, in the activities perfected by the daily practice, reinforcing the need to listen to each individual to learn, as well as to share all the acquired knowledge. The “IFES Pescador de Saberes” extension project aimed to bring the Institution and the community close to the Campus Piúma to share diverse knowledge contained in the knowledge of this community, in order to promote education, respect for popular knowledge, diversified training, and appreciation of local culture and good interpersonal skills, discussing values ​​and practices, in addition to developing knowledge in various areas arising from the experiences of people from the Institute's external community and from the Institution's own educational practice.

 

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Author Biographies

Maria Cláudia Bachion Ceribeli, Ifes- Instituto Federal do Espírito Santo

Mestrado em Letras na área de concentração dos Estudos Literários, pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES, 2019). Especialista em Ciências da Educação pela Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) e pela Università Ca' Foscari Venezia. Possui MBA em Comunicação e Marketing Empresarial pela Universidade de Rio Verde (FESURV) e Licenciatura Plena em Educação Artística pela Universidade de Franca (UNIFRAN). Docente desde 1984, tendo atuado até 2004 na Secretaria da Educação do Estado de São Paulo e, a partir de 2005, na Secretaria da Educação do Estado de Goiás, onde permaneceu até 2010. Entre 2011 e 2015, atuou como professora de Arte no Estado do Espírito Santo. Atualmente é professora efetiva de Arte no Instituto Federal do Espírito Santo (IFES) e coordenadora do Núcleo de Arte e Cultura do Campus Piúma.

Harrison Bachion Ceribeli, Universidade Federal de Ouro Preto

Doutor em Ciências pelo Programa de Administração de Organizações da Universidade de São Paulo (FEARP/USP). Possui experiência na prestação de serviços de consultoria, tendo atuado também no planejamento e gestão de estoques em empresa de grande porte. Coautor de diversos artigos e de três livros na área de Administração. Atualmente é Professor Adjunto da Universidade Federal de Ouro Preto, Instituto de Ciências Sociais Aplicadas, Departamento de Ciências Administrativas.

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Published

2021-01-26

How to Cite

BACHION CERIBELI, M. C.; BACHION CERIBELI, H. . POPULAR KNOWING AND ACADEMIC KNOWING IN DIALOGUE TO THE EXTENSION: REPORTS FROM AN EXPERIENCE: POPULAR KNOWING AND ACADEMIC KNOWING IN DIALOGUE TO THE EXTENSION: REPORTS FROM AN EXPERIENCE. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 30, n. 1, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n1.56598. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/56598. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

Dossier - Popular Extension