TEACHER TRAINING FOR UNIVERITY EDUCATION: AN ANALYSIS OF ACTIVITIES DEVELOPED IN THE TEACHING STAGE IN POST-GRADUATION PROGRAMS

uma análise das atividades desenvolvidas no estágio de docência em Programas de Pós-Graduação

Authors

  • Aline Luquini Pereira Universidade Federal de Viçosa
  • Jairo Atônio Paixão Universidade Federal de Viçosa

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.59546

Keywords:

Teacher training. University education. Teaching internship.

Abstract

The aim of this study was to identify the activities carried out by teaching interns linked to graduate programs in the areas of Biological and Health Sciences of an HEI and to analyze the influence of these activities on the pedagogical training of higher education teachers. It is a qualitative research with a descriptive and exploratory approach, in which 13 students participated. As a result, three categories of analysis were identified, entitled brief characterization of the participants; activities carried out in the teaching internship and, finally, the interns' perspective on recurring activities. It is concluded that the teaching internship enables the professional development of students for higher teaching, however, the activities developed during the internship are devoid of reflective elements around the pedagogical action. In short, the analyzed context leads to consider the need to resize the structure of the internships, with a view to privileging the pedagogical training of future teachers who will work in the teaching profession in the most different contexts presented by the HEIs in the country.

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Author Biographies

Aline Luquini Pereira, Universidade Federal de Viçosa

Graduada em Ciências Biológicas, na modalidade Licenciatura (2017) e Mestre em Educação (2020), ambas pela Universidade Federal de Viçosa. Na graduação, foi bolsista no Programa de Apoio ao Ensino da Fundação Arthur Bernardes - FUNARBEN (2015 a 2016) e no Programa Institucional de Bolsa a Iniciação à Docência - PIBID (2011 a 2013). Além disso, possui experiência na Educação Básica (2013). É membro do Grupo de Estudo e Pesquisa em Ensino de Ciências e Biologia - TANATOSE, atuando no GT - Formação de professores, desde 2014. Atualmente trabalha com acompanhamento escolar individual, através de aulas particulares. Possui experiência de pesquisa na área de Formação Docente do Ensino Superior

Jairo Atônio Paixão, Universidade Federal de Viçosa

Pós-doutorado pela Universidade Federal de Viçosa (2012). Doutorado em Educação pela Ibero-Amercican University (2018). Doutorado em Ciência do Desporto pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (2010). Mestrado em Educação pela Ibero-American University (2018). Mestrado em Educação pela Universidade do Oeste Paulista (2005). Especialização em Educação pela Universidade Federal de Viçosa (2005). Especialização em Orientação Educacional pelas Faculdades Integradas de Jacarepaguá (2002). Especialização em Pedagogia do Esporte pelas Faculdades Integradas AVM de Brasília (2014). Graduação em Pedagogia (Licenciatura) pela Universidade Federal de Viçosa (2002). Graduação em Educação Física (Licenciatura e Bacharelado) pela Universidade Federal de Viçosa (1997). Atualmente é professor da Universidade Federal de Viçosa, MG. Professor do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Viçosa na linha de pesquisa Educação pública: sujeitos e práticas. Integra o Comitê de Ética em Pesquisas com Humanos da UFV. Coordena o Curso de Licenciatura em Educação Física. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas Pedagógicas em Educação Física (GEPPEF) no Curso de Licenciatura em Educação Física no Departamento de Educação Física na Universidade Federal de Viçosa, MG. Coordena o Programa Residencia Pedagógica - Educação Física, Campus Viçosa, MG.

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Published

2022-12-15

How to Cite

LUQUINI PEREIRA, A.; PAIXÃO, J. A. TEACHER TRAINING FOR UNIVERITY EDUCATION: AN ANALYSIS OF ACTIVITIES DEVELOPED IN THE TEACHING STAGE IN POST-GRADUATION PROGRAMS: uma análise das atividades desenvolvidas no estágio de docência em Programas de Pós-Graduação. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 32, n. 1, p. e-rte321202305, 2022. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.59546. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/59546. Acesso em: 17 jul. 2024.