Gestos, arquivos e memória:

Que histórias contam um arquivo de um programa de pós-graduação em educação?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.66897

Keywords:

PPGE. CEDOC. Archives.

Abstract

This text deals with ongoing research and reflections about organization and the potentials of university archives for the development of the history of education. It argues that there is a need to establish archival policies, therefore, of memory, that encourage the custody, organization and availability not only of the administrative collections that the legislation “orders to be kept”, but also, and above all, collections of an academic-scientific nature, relating to university teaching, research and extension. Therefore, we make an initial exhibition showing the importance of memory places and organization of archives, followed by an explanation about the current configuration of a specific memory center – the Center for Research, Documentation and Memory (CEDOC) of the Faculty of Education, located at UFMG – to, finally, focus on the potentialities of the archive of the Postgraduate Program in Education from UFMG, for researches about the history of Postgraduate and research in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CAMARGO, Ana Maria de Almeida; BELLOTTO, Heloísa Liberalli. Dicionário de terminologia arquivística. São Paulo: Associação dos Arquivistas Brasileiros, 1996.

COOK, Terry. O conceito de fundo arquivístico: teoria, descrição e proveniência na era pós-custodial. Rio de Janeiro: Arquivo, p. 15-18.

DESVALLÉES, André; MAIRESSE, François (Dir.) Muséalisation. In: Dictionnaire Encyclopédique de Muséologie. Paris: Armand Colin, 2011, p. 251-269.

DURANTI, Luciana. Registros documentais contemporâneos como provas de ação. Revista Estudos Históricos, v. 7, n. 13, p. 50-64, 1994. LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas: Editora Unicamp, 2016, p. 387-435.

FARGE, Arlette. O sabor do arquivo. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo (USP), 2009.

JULIÃO, Letícia. Museus e coleções universitárias. Universidade, memória e patrimônio. Mazza Edições, 2015, p.13-24.

MENSCH, Peter van. The re-interpretation and re-usages of (older) collections and their value for contemporary society; first reflections. Comcol Newsletter, n. 23, Oct. 2013. Disponível em: <http://network.icom.museum/fileadmin/user_upload/minisites/comcol/ Newsletter/Newsletter23.pdf>. Acesso em: 10 maio 2023.

MORENO, Andrea; MENDES, Luciano. Patrimônio acadêmico-científico da Universidade: uma contribuição a partir da História da Educação. In. Universidade, Memória e Patrimônio. Mazza Edições, 2015, p.25-30.

MOTTA, Rodrigo Patto Sá. As universidades e o regime militar. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2014, p. 280.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História, n. 10, p. 7-28, dez., 1993.

RAGO, Luzia Margareth. A aventura de contar-se: feminismos, escrita de si e invenções da subjetividade. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2013.

RIBEIRO, E. S. Museus em universidades públicas: entre o campo científico, o ensino, a pesquisa e a extensão. Museologia & Interdisciplinaridade, [S. l.], v. 2, n. 4, 2013.

RIVIÈRE, Georges Henri. La muselogía: curso de museología/textos y testimonios. Madri: Akal, 1993.

SANTOS, Silvana; VENÂNCIO Renato. Arquivos institucionais e memória da Universidade

Federal de Minas Gerais: um estudo dos arquivos de arquitetura. In: NASCIMENTO, Adalson; MORENO, Andrea. Universidade, Memória e Patrimônio. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2015, p. 59-82.

YAMASHITA, Marina Mayumi; PALETTA, Fátima Aparecida Colombo. Preservação do patrimônio documental e bibliográfico com ênfase na higienização de livros e documentos textuais. Arquivística.net., Rio de Janeiro, v. 2, n. 2, p. 172-184, 2006.

Published

2023-09-26

How to Cite

MORENO, A.; MENDES DE FARIA FILHO, L.; ORNELAS OLIVEIRA, R.; HANDERI, S. Gestos, arquivos e memória: : Que histórias contam um arquivo de um programa de pós-graduação em educação?. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 32, n. 1, p. e-rte321202351, 2023. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.66897. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/66897. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático Programas de Pós-Graduação em Educação no Brasil