Viagens de educadores musicais nas primeiras décadas do século XX
perspectivas na história da educação
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.67544Keywords:
História da Educação, Viagens Pedagógicas, Educadores MusicaisAbstract
This present work deals with the History of Music Education and focuses on the journeys of musicians on national and international itineraries, in artistic, pedagogical, and diplomatic events. As a methodology, a review of academic productions was conducted, mobilizing documents such as news reports from the time, publications in official newspapers, as well as personal letters, postcards, and notes, which are documentary evidence of the artistic and professional formation of these educators. These archives provided the basis for interpretations regarding the trajectory of these artists, as well as the impact caused by these experiences on their careers, professional activities, and lives upon their return to Brazil.
Downloads
References
ALENCAR, Ricardo; MONTI, Ednardo Monteiro Gonzaga. Estado da arte: história da Educação Musical nos anais dos congressos nacionais da Associação Brasileira de Educação Musical - ABEM (2003-2015). Revista Científica do Centro Universitário de Barra Mansa, Barra Mansa, v. 23, p. 1-13, 2021. Disponível em: https://revista.ubm.br/index.php/revistacientifica/article/view/1023. Acessado em: 27 de abril de 2023.
ALVES, Cláudia. Contribuições de Jean-François Sirinelli à história dos intelectuais da educação. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 33, n. 67, p. 27-55, jan./abr. 2019. Acessado em 12 de maio de 2023. Disponível em https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/47879. Acessado em: 27 de abril de 2023.
CARDOSO, Silmara de Fátima. Viajar é inventar o futuro: narrativas de formação e o ideário educacional brasileiro nos diários e relatório de Anísio Teixeira em viagem à Europa e aos Estados Unidos. Dissertação de Mestrado (Programa de Pós-Graduação em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011. Disponível em https://repositorio.usp.br/item/002179098 Acessado em: 7 de maio de 2023.
CHAMON, Carla. Simone; FARIA FILHO, Luciano. Mendes. A educação como problema, a América como destino: a viagem de Maria Guilhermina. In: MIGNOT, Ana Chrystina Venancio; GONDRA, José Gonçalves. (Orgs.). Viagens pedagógicas. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2007. p. 39-64.
CUNHA, Maria Teresa Santos. Testemunhos de outros tempos: um estudo sobre acervos pessoais de educadores (Santa Catarina - 1ª metade do século XX). In: BRAGANÇA, Inês Ferreira de Sousa; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; FERREIRA, Márcia Santos (org.). Perspectivas epistêmico-metodológicas da pesquisa (auto)biográfica. Curitiba: CRV, 2016.
DUMONT, Juliette; FLÈCHET, Anais. “Pelo que é nosso!”: a diplomacia cultural brasileira no século XX. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 34, n. 67, p. 203-221, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-01882014000100010. Acessado em: 02 de fevereiro de 2023.
HOBBS, Catherine. O caráter dos arquivos pessoais: reflexes sobre o valor dos documentos de indivíduos. In: HEYMANN, Luciana; NEDEL, Letícia (org.). Pensar os arquivos: uma antologia. Tradução de Luiz Alberto Monjardim de Calazans Barradas. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2018.
LEITE, Miriam Moreira. Livros de viagem: 1803/1900. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 1997.
MIGNOT, Ana Chrystina Venancio; SILVA, Alexandra Lima da. Tão longe, tão perto: escrita de si em relatórios de viagens. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 1, p. 435-458, abr. 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-46982011000100020. Acessado em 20 de novembro de 2023.
MONTI, Ednardo Monteiro Gonzaga. Música na terra dos faraós: aprendizagens de Anttonieta de Souza numa viagem ao Egito. Revista de História e Historiografia da Educação, Curitiba, v. 1, n. 2, p. 106-123, maio/ago. 2017. Disponível em https://revistas.ufpr.br/rhhe/article/view/51169. Acessado em: 4 de out de 2022.
PIANTA, Julia Meira. Ser mulher regente em Porto Alegre: decolonialidade e transgressão em práticas percussivas. Orientadora: Luciana Prass. 2021. 70 f. TCC (Graduação) – Curso de Música. Instituto de Artes da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Alegre, 2021. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/222979. Acesso em: 13 mar. 2023.
ROCHA, Inês de Almeida. Quanta coisa para pensar nos tem dado essa gente: educadores musicais brasileiros em viagem aos Estados Unidos. Opus, Porto Alegre, v. 18, n. 1, p. 101-126, jun. 2012. Disponível em: https://www.anppom.com.br/revista/index.php/opus/article/view/180. Acesso em 11 de março de 2023.
ROGÉRIO, Pedro. A viagem como um princípio na formação do habitus dos músicos que na década de 1970 ficaram conhecidos como “Pessoal do Ceará”. Tese de Doutorado (Programa de Pós-Graduação em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2011. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/3148 . Acesso em 11 de abr de 2023.
ROPKE, Camila Betina; MONTI, Ednardo Monteiro Gonzaga. (Auto)biografia e Educação Musical: produção de teses em Educação, História e Música entre os anos de 2015 e 2019. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [s.l.], v. 6, p. 207-223, 2021. Disponível em: https://itacarezinho.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/9278 . Acesso em: 27 jul. 2023.
SANTOS, Elias Souza dos. No compasso, ligeiro, da pianista Helena Lorenzo Fernandez: entre práticas pedagógicas, concertos e diplomacia musical brasileira (1931-1985). Tese de Doutorado (Programa de Pós-Graduação em Educação), Universidade Tiradentes, Aracaju, 2020. Disponível em: https://www.oasisbr.ibict.br/vufind/Record/BRCRIS_b4729917dec24b9bb3ae6fa8e4afc242. Acesso em: 21 jul. 2023
SILVA, Alexandra Lima da. Escritas de viagens, escritas da história: estratégias de legitimidade de Rocha Pombo no campo intelectual. Tese de Doutorado (Programa de Pós-Graduação em Educação) – Universidade Estadual do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012. Disponível em: https://itacarezinho.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/9278 . Acesso em: 27 jul. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine. . Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
. Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See O Efeito do Acesso Livre).