THE (UN)LIKELIHOOD OF INTEGRAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n3.52844Keywords:
Integral Education, Discourse Theory, Post-Structuralism, Post-Foundationalism, Phantasmic LogicsAbstract
The current article uses post-structural and post-foundational contributions to substantiate the (un)likelihood of Integral Education (IE). Based on a discursive perspective applied to interpret social phenomena, IE is herein understood as a hegemonized name that represents the promise of a human and social fullness-to-come. Based on Ernesto Laclau’s Discourse Theory, the name Integral Education is assumed as a signifier saturated by meanings that are in continuous disputes to establish a full and idealized identity through a process whose phantasmic logics or narratives promise human ‘salvation’ and fullness-to-come. Four IE experiences were herein selected as empirical material, namely: Carneiro Ribeiro Education Center (CECR - Centro Educacional Carneiro Ribeiro), Integrated Center for Public Education (CIEP - Centro Integrado de Educação Pública), Comprehensive Child Care Center (CAIC - Centro de Atenção Integral à Criança) and More Education Program (PME - Programa Mais Educação); they were assumed as curricular policies adopted to interpret the meanings of the logics that are articulated and negotiated in political texts.
Downloads
Metrics
References
BURITY, Joanildo A. Da emancipação à liberdade. In: MOURA, Alexandrina S. (Org.) Utopia e formações Sociais. Recife: Massangana, 1994. p. 29-45.
BURITY, Joanildo Albuquerque. Discurso, política e sujeito na Teoria da Hegemonia de Ernesto Laclau. In: MENDONÇA, Daniel de; RODRIGUES, Léo Peixoto (Org.). Pós-Estruturalismo e Teoria do Discurso: em torno de Ernesto Laclau. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008. p. 35-51.
CAVALIERE, Ana Maria. Conceito de educação integral é um conceito em construção. Portal do Professor, Brasília, n. 20, 2009. Disponível em: http://portaldoprofessor.mec.gov.br/conteudoJornal.html?idConteudo=526. Acesso em: 10 maio 2020.
COELHO, Lígia Martha Coimbra da Costa. História(s) da educação integral. Em Aberto, Brasília, v. 22, n. 80, p. 83-96, abr. 2009.
COSTA, Hugo Heleno C.; PEREIRA, Talita Vidal. Interdisciplinaridade: um significante flutuante nos currículos de Ciências e Geografia. Poíesis Pedagógica, v. 10, n. 2, p. 155-175, ago./dez. 2012.
CUNHA, Érika Virgílio Rodrigues da. Política curricular de ciclos como o nome da democracia: o caso de Rondonópolis (MT). 2015. 254 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.
DERRIDA, Jacques. Gramatologia. São Paulo: Perspectiva, 2008.
GLYNOS, Jason Ernesto. The tension dweller: on paradox, political discourse and affect. Pléyade, n. 16, p. 49-55, jul./dez. 2015.
GLYNOS, Jason; HOWARTH, David. Explicação crítica em Ciências Sociais: a abordagem das lógicas. In: LOPES, Alice Casimiro; OLIVEIRA, Anna Luiza A. R. Martins; OLIVEIRA, Gustavo Gilson Souza de (Orgs.). A teoria do discurso na pesquisa em educação. Recife: Ed. UFPE, 2018. p. 53-103.
GLYNOS, Jason; OLIVEIRA, Gustavo Gilson Souza de; BURITY, Joanildo. Critical fantasy studies: neoloberalism, education and identification. An interview with Jason Glynos. Série-Estudos, Campo Grande, v. 24, n. 52, p. 145-170, set./dez. 2019.
LACAN, Jacques. Écrits: a selection. London: Tavistock, 1997.
LACLAU, Ernesto. Emancipação e diferença. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.
LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonía y estrategia socialista. Hacia una radicalización de la democracia. 3ª ed. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2010.
LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Pós-marxismo sem pedido de desculpas. In: LOPES, Alice C.; MENDONÇA, Daniel de (Orgs.). A teoria do discurso de Ernesto Laclau. Ensaios críticos e entrevistas. São Paulo: Annablume, 2015. p. 35- 72.
LECLERC, Gesuína de Fátima Elias; MOLL, Jaqueline. Programa Mais Educação: avanços e desafios para uma estratégia indutora da Educação Integral e em tempo integral. Educar em Revista, Curitiba, n. 45, p. 91-110, jul./set. 2012.
LOPES, Alice Casimiro. Teorias pós-críticas, política e currículo. Educação, Sociedade & Culturas, n. 39, p. 7-23, 2013.
LOPES, Alice Casimiro. Por um currículo sem fundamentos. Linhas Críticas, v. 21, p. 445-466, 2015.
MOUFFE, Chantal. Identidade democrática e política pluralista. In: MENDES, Candido (Coord.). Pluralismo cultural, identidade e globalização. Rio de Janeiro: Record, 2001. p. 410-430.
PARO, Vítor. Escola de tempo integral: desafio para o ensino público. São Paulo: Cortez; Autores Associados, 1988.
PEREIRA, Talita Vidal. As contribuições do paradigma pós-estruturalista para analisar as políticas curriculares. Espaço do Currículo, v. 3, n. 1, p. 419-430, mar./set. 2010.
POWER, Sally. O detalhe e o macrocontexto: o uso da teoria centrada no Estado para explicar práticas e políticas educacionais. Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 9, n. 1, p. 11-30, jan./jun. 2006.
RUSSEL, Bertrand. Educação e ordem social. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2018.
SOBRINHO, José Amaral; PARENTE, Marta Maria de Alencar. CAIC: solução ou problema? Rio de Janeiro: IPEA, 1995. (Resultado da pesquisa do IPEA – Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada).
STAVRAKAKIS, Yannis. Populismo para atravessar a fantasia? Entrevista concedida a Thomás Zicman de Barros. Revista Lacuna, v. 1, n. 4, p. 1-16, nov. 2017. Disponível em: https://revistalacuna.com/2017/11/20/n4-11/. Acesso em: 30 abr. 2020.
TEIXEIRA, Anísio. Centro Educacional Carneiro Ribeiro. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Rio de Janeiro, v. 31, n. 73, p. 78-84, jan./mar. 1959.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.