YOU ARE OBSERVING THE ACCELERATED GROUP

narratives with an acceleration learning group

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n3.53954

Keywords:

School everyday life, Further education, Acelera Brasil

Abstract

The present study aims at reflecting upon some epistemological and pedagogical assumptions that support the partnership between Ayrton Senna Institute and Municipal Secretariat of Education to put into effect public policies aimed at students in a situation of school failure. The discussion is brought up by scholars working with a Basic Education acceleration learning group from Acelera Brasil. The interweaving of three different aspects - the experienciation, the studies about everyday school life with its created syllabus and the scholars’ narratives - calls into question both the effectiveness and the possibility of large scale replication of ready-to-use educational programs as a way to solve school failure.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Graça Regina Franco da Silva Reis, College of Application of the Federal University of Rio de Janeiro, Brazil.

PhD in Education from the Graduate Program in Education and professor at the College of Application at the Federal University of Rio de Janeiro.

Viviane Lontra Teixeira

PhD student in Education at the Graduate Program in Education at the Federal University of Rio de Janeiro and Professor of Elementary Education at the College of Application at the Federal University of Rio de Janeiro.

Marina Santos Nunes de Campos, College of Application of the Federal University of Rio de Janeiro, Brazil.

PhD student in Education at the Graduate Program in Education at the State University of Rio de Janeiro and professor at the College of Application at the Federal University of Rio de Janeiro.

References

ALVES, Nilda. Redes Educativas 'dentrofora' das escolas, exemplificadas pela formação de professores. In: SANTOS, Lucíola Licínio de Castro Paixão [et al.] (Org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: Currículo, Ensino de Educação Física, Ensino de Geografia, Ensino de História, Escola, Família e Comunidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2010, p. 1-49.

ALVES, Nilda; OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Uma história da contribuição dos estudos do cotidiano escolar ao campo de currículo. In: LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elisabeth. (Org.). Currículo: debates contemporâneos. São Paulo: Cortez, 2002, p. 78-10.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.

COELHO, Andressa; [et al.]. Entre práticas e narrativas: trabalho e formação docente em um cotidiano escolar de aceleração. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa de; REIS, Graça Regina Franco da Silva (Org.) Pesquisas com formação de professorxs: rodas de conversa e narrativas de experiências, DP Et Alii: Petrópolis, 2017.

COMERLATTO, Luciani Paz; PERONI, Vera Maria Vidal Parceria público‐privada e a gestão da educação: a proposta heteronoma do programa Gestão Nota 10 do Instituto Ayrton Senna X ANPED SUL, Florianópolis, outubro de 2014.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Sobrevivência dos vaga-lumes. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2011.

GERALDI, Corinta Maria Crisolia; GERALDI, João Wanderley. A domesticação dos agentes educativos: há alguma luz no fim do túnel. Inter-Ação, Goiânia, v. 37, n. 1, p. 37-50, jan./jun. 2012.

HYPOLITO, Alvaro Moreira. [et al.] Reestruturação curricular e autointensificação do trabalho docente. Currículo sem Fronteiras, v.9, n.2, p.100-112, jul./dez. 2009.

LATOUR, Bruno. Ciência em ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. São Paulo: Ed. Unesp, 2011.

LIMA, Licínio C. O paradigma da educação contábil: Políticas educativas e perspectivas gerencialistas no ensino superior em Portugal. Revista Brasileira de Educação/ANPED. N º 4. Jan/Fev/Mar/Abr, 1997.

MARTINS, André Silva. Todos Pela Educação: projeto educacional dos empresários para o Brasil século XXI. In: 31ª reunião anual da ANPED, 31., 2008, Caxambu. Anais da 31ª Reunião Anual da ANPED. Caxambu: ANPED, 2008. p. 1 - 16. Disponível em: <http://www.anped.org.br/sites/default/files/gt09-4799-int.pdf>. Acesso em: 05 mar. 2017.

OLIVEIRA, João Batista Araujo. Correção do fluxo escolar: um balanço do Programa Acelera Brasil (1997-2000). Cadernos de Pesquisa, n.116, p.177-215, jul. 2002.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de. O currículo como criação cotidiana. Petrópolis: DP et Alli, 2012.

PINAR, William. A equivocada educação do publico nos Estados Unidos, In: GARCIA, Regina Leite e MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa (orgs). Currículo na Contemporaneidade: incertezas e desafios. São Paulo: Cortez, 2008.

REIS, Graça Regina Franco da Silva. Por uma outra Epistemologia de

Formação: conversas sobre um projeto de formação de professoras no município de Queimados. 2014. 196 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.

REIS, Graça Regina Franco da Silva.; CAMPOS, Marina Silva Nunes. Ser

professor: embates da profissão docente. In: Reunião Nacional ANPED, 38ª, 2017, São Luís. Anais da 38ª Reunião Anual da ANPED. Caxambu: ANPED, 2017. São Luís: Universidade Federal do Maranhão, 2017. Disponível em: http://38reuniao.anped.org.br/sites/default/files/resources/programacao/trabalho_38anped_2017_GT13_188.pdf. Acesso em: 21 ago. 2017.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A Crítica da razão indolente. Contra o desperdício da razão indolente. São Paulo: Cortez, 2000.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. In: Revista Crítica de Ciências Sociais, 63, Outubro de 2002, p. 237-280

______. Para além do Pensamento Abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes, In: SANTOS, Boaventura de Souza; MENESES, Maria Paula (Org.). Epistemologias do Sul ., São Paulo: Cortez 2010.

SKLIAR, Carlos. A questão e a obsessão pelo outro em educação. In: GARCIA, Regina Leite; ZACUR, Edwiges; GIAMBIAGI, Irene. Cotidiano: diálogos sobre diálogos. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

SÜSSEKIND, Maria Luiza. As (im)possibilidades de uma Base Comum Nacional. Revista e-Curriculum, v. 12, n. 3. p. 1512- 1529, out./dez. 2014. Disponível em: <http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/21667>. Acesso em: 12 fev. 2015.

Published

2020-11-09

How to Cite

REIS, G. R. F. da S.; TEIXEIRA, V. L. .; CAMPOS, M. S. N. de. YOU ARE OBSERVING THE ACCELERATED GROUP: narratives with an acceleration learning group. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 557–572, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n3.53954. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/53954. Acesso em: 18 dec. 2024.