THE SUBJECT OF SCIENCE IN THE FINAL YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION

a parameter of physical and astronomical contents in the guidelines of official documents of the state of Paraná

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i3.66224

Keywords:

Physics teaching, Curriculum analysis, Documentary research, Educational guidelines

Abstract

The Physics teaching in Education has been discussed at length in recent and past bibliography. Researchers have publicized the evolution of school curricula and discussed how this discipline and its concepts were included in the curriculum over the years. Recently we have been able to observe new changes in this organization, to the detriment of the homologation of the National Common Curricular Base (BNCC) and the publication of new guiding documents for the elaboration of school curricula. Thus, this work aimed to compare the guidelines present in official documents for Basic Education with regard to the teaching of physical concepts in the context of Elementary Education II. For that, we analyzed the document that represents the old guidelines of the State of Paraná, the State Curricular Guidelines, and the new document, represented by the Curriculum of the Paraná State Network. The research is classified as a qualitative documental study and revealed that there has been an increase in the physical concepts present in the reference curriculum in recent years, in addition to indicating that the teaching strategies remain, for the most part, the same. Something common in both documents is the indication of the contextualization of knowledge as an essential element for achieving the listed learning objectives.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Leonardo Deosti, State University of Maringa, Brazil.

Master in Education for Science and Mathematics from the State University of Maringá and PhD candidate at the same institution.

Marcos Cesar Danhoni Neves, State University of Maringa, Brazil.

PhD in Education from the State University of Maringá and professor at the same institution.

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, 1988. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 28 jul. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Recuperado de: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 04 dez. 2022.

BRASIL. Lei das Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 20 jul. 2022.

CARVALHO, A. M. P. Ensino de Ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In: Carvalho, A. M. P. (Org.). Ensino de Ciências por Investigação: condições para implementação em sala de aula. (p. 1-20). São Paulo, SP: Cengage Learning, 2013.

GIL, A. C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas S.A. 176 p, 2002.

GIOPPO, C.; SCHEFFER, E. W. O.; NEVES. M.C.D. O ensino experimental na escola fundamental: uma reflexão de caso no Paraná. Educar, n. 14, p. 39-57, 1998. Recuperado de: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/2028. Acesso em: 13 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.180

LEMOS, A. S. J. Abordagem dialógica como proposta didático-metodológica para o ensino de física (Dissertação de metrado). Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da Natureza. Universidade Federal Fluminense. 53p. Niterói, 2017. Recuperado de: https://app.uff.br/riuff/bitstream/handle/1/6013/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20%c3%81lvaro%20Siguin%c3%a9.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 16 dez. 2022.

PARANÁ. Departamento de Educação Básica. Caderno de expectativas de aprendizagem. Curitiba: SEED/PR, 2011. Recuperado de: www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/diretrizes/caderno_expectativas.pdf. Acesso em: 20 dez. 2022.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares da Educação Básica. Ciências. Curitiba: SEED/PR, 2008. Recuperado de: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/diretrizes/dce_cien.pdf Acesso em: 25 nov. 2022.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação e do Esporte. Currículo da Rede Estadual Paranaense para os anos finais do Ensino Fundamental: Ciências, 2021. Recuperado de: https://www.educacao.pr.gov.br/sites/default/arquivos_restritos/files/documento/2021-05/crep_ciencias_2021_anosfinais.pdf. Acesso em: 29 nov. 2022.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação e do Esporte. Lançado o Caderno de Expectativas de Aprendizagem, 2012. Recuperado de: https://www.educacao.pr.gov.br/Noticia/Lancado-o-Caderno-de-Expectativas-de-Aprendizagem. Acesso em: 08 dez. 2022.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação e do Esporte. Referencial curricular do Paraná: princípios, direitos e orientações. Curitiba: SEED/PR, 2018. Recuperado de: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/bncc/2018/referencial_curricular_parana_cee.pdf. Acesso em: 12 dez. 2022.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação e do Esporte. Referencial curricular do Paraná em foco. Curitiba: SEED/PR, 2020. Recuperado de: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/referencial_curricular_parana_foco/referencial_emfoco_anos_finais_ciencias.pdf. Acesso em: 10 dez. 2022.

MACEDO, E. F. de; LOPES, A. C. A estabilidade do currículo disciplinar: o caso das Ciências. In: LOPES, A. C.; MACEDO, E. F. (Org.). Disciplinas e integração curricular: história e políticas. Rio de Janeiro: DP&A, p. 73 – 94, 2002.

MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de Metodologia Científica. 8. ed. São Paulo: Atlas S.A. 200 p, 2017.

MARTINS, M. R.; BUFFON, A. D. A História da Ciência no currículo de Física do Ensino Médio. ACTIO: Docência em Ciências. Curitiba, 2017. Recuperado de: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/6790. Acesso em: 05 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.3895/actio.v2n1.6790

MOREIRA, M.A. Teorias de Aprendizagem. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária. 2ª ed. 242p, 2011.

NASCIMENTO, R. R. do. Análise das transformações do conceito de energia segundo a termodinâmica nos livros de Física do Ensino Médio (Dissertação de metrado). Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências. Universidade Federal Rural de Pernambuco. 128p. Recife, 2017. Recuperado de: http://www.tede2.ufrpe.br:8080/tede2/bitstream/tede2/7448/2/Robson%20Raabi%20do%20Nascimento.pdf. Acesso em: 18 dez. 2022.

SANTOS, W. L. P. dos. Contextualização no ensino de ciências por meio de temas CTS em uma perspectiva crítica. Revista Ciência & Ensino, v. 1, 2007. Recuperado de: https://www.academia.edu/27297895/Contextualiza%C3%A7%C3%A3o_no_ensino_de_ci%C3%AAncias_por_meio_de_temas_CTS_em_uma_perspectiva_cr%C3%ADtica. Acesso em: 13 dez. 2022.

VIEIRA, M. M. F. Por uma boa pesquisa qualitativa. In VIEIRA, M. M. F. & ZOUAIN, D. M. (Orgs.). Pesquisa qualitativa em Administração. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2004, p. 13-28.

Published

2023-07-04

How to Cite

DEOSTI, L.; NEVES, M. C. D. . THE SUBJECT OF SCIENCE IN THE FINAL YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION: a parameter of physical and astronomical contents in the guidelines of official documents of the state of Paraná. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 3, p. 1–17, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i3.66224. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/66224. Acesso em: 13 may. 2024.