WHEN THE SOCIAL MEDIA BECOMES A CURRICULUM
THINKING ABOUT INSTAGRAM IN THE PROBLEMATIZATION OF ABLEISM
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v17i2.70362Keywords:
ableism, Instagram, education, inclusionAbstract
Through social media, individuals with and without disabilities have been taking center stage in the discussion about inclusion. This text aims to understand how Ivan Baron's Instagram profile serves as cultural curriculum to educate about ableism and inclusion. The research undertook a qualitative analysis of the profile, inspired by Netnography. Instagram emerged as a significant pedagogical tool, with a clear objective of educating about ableism. Three categories stood out, both in terms of quantitative metrics such as likes and views, namely: everyday events, humor, and educational trends. The profile demonstrated potential in discussing and reflecting on the various aspects of ableism, actively promoting and denouncing a topic that is sometimes perceived as imperceptible or ignored.
Downloads
Metrics
References
AMARAL, Lígia Assumpção. Sobre crocodilos e avestruzes: falando de diferenças físicas, preconceitos e sua superação. In: AQUINO, Júlio Groppa. Diferenças e preconceito na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1998. p. 11-30. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/211/o/Sobre_crocodilos_e_avestruzes__Ligia_Amaral_1_.pdf?1473202737. Acesso em: 5 jun. 2023.
ANDRÉ, Natália. Nasce uma Ideia: Ivan baron é hub de diferentes lugares de fala. 2023. Disponível em: https://www.metropoles.com/conteudo-especial/nasce-uma-ideia-ivan-baron-e-hub-de-diferentes-lugares-de-fala. Acesso em: 20 jun. 2023.
ARAÚJO, Regina Borges de. Computação ubíqua: princípios, tecnologias e desafios. In: Simpósio Brasileiro de Redes de Computadores, 21, 2003, Natal. Anais [...]. Natal: Sociedade Brasileira de Computação (SBC), 2003.
BAMPI, Luciana Neves da Silva; GUILHEM, Dirce; ALVES, Elioenai Dornelles. Modelo social: uma nova abordagem para o tema deficiência. Revista Latino-Americana de Enfermagem, São Paulo, v. 18, n. 4, p.1-9, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rlae/a/yBG83q48WG6KDHmFXXsgVkR/?format=pdf&lang=pt. Acesso em:12. maio. 2023.
BARBOSA, Lívia; DINIZ, Débora; SANTOS, Wederson. Diversidade corporal e perícia médica no Benefício de Prestação Continuada. In: DINIZ, Débora; MEDEIROS, Marcelo; BARBOSA, Lívia. Deficiência e igualdade. Brasília: Letraslivres, 2010. p. 131-150. Disponível em: http://icts.unb.br/jspui/bitstream/10482/46499/1/LIVRO_DeficienciaIgualdade.pdf . Acesso em: 15.maio. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
BRAUN, Virginia; Clarke, Victoria. One size fits all? What counts as quality practice in (reflexive) thematic analysis? Qualitative Research in Psychologyn, New Zealand, v.18, n. 3, p. 328–352, 2020. Disponível em https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/14780887.2020.1769238?needAccess=true. Acesso em: 10.jun.2024. DOI: https://doi.org/10.1080/14780887.2020.1769238
DAHIA, Sandra Leal de Melo. A mediação do riso na expressão e consolidação racismo no Brasil. Sociedade e Estado, Brasília, v. 23, n. 3, p. 697–720, 2008. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/5425/4923. Acesso em: 15. jun.2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69922008000300007
DIAS, Adriana. Por uma Genealogia do Capacitismo: da eugenia estatal à narrativa capacitista social. In.: Simpósio internacional de estudos sobre deficiência, 1, São Paulo, 2013. Anais [...]. São Paulo: SEDPcD/Diversitas/ USP Legal, 2003.
DINIZ, Débora. O que é deficiência. São Paulo: Brasiliense, 2007.
DINIZ, Irlla Karla dos Santos; RODRIGUES, Heitor de Andrade; DARIDO, Suraya Cristina. Os usos da mídia em aulas de educação física escolar: possibilidades e dificuldades. Movimento, Rio Grande do Sul, v. 18, n. 3, p. 183-202, 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/27108. Acesso em: 20.abr.2023. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.27108
FISCHER, Rosa Maria Bueno. O estatuto pedagógico da mídia: questões de análise. Educação & Realidade, Rio Grande do Sul, v. 22, n. 2, 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71363. Acesso em: 16.jul.2023.
FRANÇA, Tiago Henrique. Modelo Social da Deficiência: uma ferramenta sociológica para a emancipação social. Lutas Sociais, São Paulo, v. 17, n. 31, p. 59-73, 2013.Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/ls/article/view/25723/18359. Acesso em: 16. jul. 2023.
GENARO, Eneide; ROCHA, Nadir da Silveira Souza. Pedagogia e dispositivos móveis: entre Polegarzinhas e Prossumidores. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 24, n. 1, p. 44-55, 2019. Disponível em: https://revistas.usp.br/comueduc/article/view/143684/153629. Acesso em: 15. Abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v24i1p44-55
GIROUX, Henry; MCLAREN, Peter. Por uma pedagogia crítica da representação. In: SILVA, Tomaz Tadeu da; MOREIRA, Antônio Flávio. Territórios contestados: o currículo e os novos mapas políticos e culturais. Petrópolis: Vozes, 1995, p. 144-158.
GIUPPONI, Laís. Deficiência e Preconceito: Expressões do capacitismo em discursos humorísticos. In: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 44, Recife, 2021. Anais [...]. Recife: Intercom, 2021.
HERRERA, Miguel Hexel; PASSERINO, Liliana Maria. Estigma e Ciberespaço: desafios da netnografia como metodologia para pesquisa de redes temáticas na blogosfera. Renote, Porto Alegre, v. 6, n. 1, 2008. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/14396/8293. Acesso em: 16. jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.14396
JENKINS, Henry: Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph, 2009.
KOZINETS, Robert V. Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online. Porto Alegre: Penso, 2014.
LUIZ, Karla Garcia; NUERNBERG, Adriano Henrique. Modos de vida e identidade em blogs de pessoas com deficiência. Informática na educação: teoria & prática, Porto Alegre, v. 16, n. 1, 2013. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/29053/25949. Acesso em: 15. jun.2023. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-1654.29053
MAGALHÃES, Rita de Cássia Barbosa Paiva; RUIZ, Erasmo Miessa. Estigma e currículo oculto. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 17, n.1, p. 125–142, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/NkmxGbZTdgVWP4JCtFZY4KG/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15. Abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-65382011000400010
MAKNAMARA, Marlécio. Quando artefatos culturais fazem-se currículo e produzem sujeitos. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 27, p. 58-72, 2020. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/14189. Acesso em: 15. Abr.2024. DOI: https://doi.org/10.17058/rea.v28i2.14189
MELLO, Anahi Guedes de. Deficiência, incapacidade e vulnerabilidade: do capacitismo ou a preeminência capacitista e biomédica do Comitê de Ética em Pesquisa da UFSC. Ciência & saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 21, p. 3265-3276, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/J959p5hgv5TYZgWbKvspRtF/?lang=pt&format=html. Acesso em: 26.maio.2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-812320152110.07792016
MENDES, Diego de Souza. Cultura digital e cultura corporal de movimento: apontamentos preliminares sobre o contemporâneo. In: DORENSKI, Sergio; LARA, Larissa; ATHAYDE, Pedro. Comunicação e mídia: história, tensões e perspectivas. Natal: EDUFRN, 2020. p. 29-42.
MESQUITA, Rafael Barreto. et al. Análise de redes sociais informais: aplicação na realidade da escola inclusiva. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, [s.l], v. 12, n. 26, p. 549–562, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/yBprHYMJsT5gkGWJNM4jsty/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15. Abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832008000300008
MINAYO, Maria Cecília de Souza .Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
MOREIRA, Adilson. Racismo recreativo. São Paulo: Pólen, 2019.
NUNES, Fernanda Cristina Ferreira. Transmitir Vivências: Uma etnografia digital das narrativas de “empoderamento” por mulheres com deficiência. 2019. Tese (Doutorado em Ciências Humanas - Antropologia Cultural). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.
OLIVEIRA, Amanda Paola Velasco de; POFFO, Bianca Natália; SOUZA, Doralice Lange de. “É melhor ser super-herói do que ser a vítima”: um estudo sobre a percepção de atletas e ex-atletas com deficiência visual sobre a cobertura midiática. Movimento, Porto Alegre, v. 24, n. 4, p. 1179-1190, 2022. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/84237/51806. Acesso em: 15. jun.2023. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.84237
OLIVEIRA, Karen. Conheça Ivan Baron, influencer que usa a educação e o humor para desconstruir o capacitismo. 2022. Disponível em: https://cultura.uol.com.br/noticias/49615_conheca-ivan-baron-influencer-que-usa-a-educacao-e-o-humor-para-desconstruir-o-capacitismo.html. Acesso em: 12 out. 2023.
PARAÍSO, Marlucy A. Currículo e mídia educativa brasileira: poder, saber e subjetivação. Chapecó: Argos, 2007.
RIBEIRO, Maria Inês Silva. Escolha de destinos de férias: O impacto da visualização de reels na intenção de compra. 2022. 95f. Dissertação ( Mestrado em Marketing e estratégia). Universidade do Minho, Braga, 2022. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/79049. Acesso em: 12 out. 2023
SERON, Bruna Barboza; SOUTO, Elaine Cappellazzo; MALAGODI, Bruno Marson; GREGUOL, Márcia. O esporte para pessoas com deficiência e a luta anticapacitista-dos estereótipos sobre a deficiência à valorização da diversidade. Movimento, Porto Alegre, v. 27, p. e27048, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/mov/a/cJjHyJZJ9749ZxDV3RffNTs/?lang=pt. Acesso em: 8 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.113969
SIBILIA, Paula. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
SILVA, Gabrielle Lenz da; CAMARGO, Síglia Pimentel Höher. Revisão integrativa da produção científica nacional sobre o Plano Educacional Individualizado. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 34, p.1-23, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/66509/pdf. Acesso em: 15. jun.2023. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X66509
SILVA, Tomaz Tadeu da. Currículo e identidade social: territórios contestados. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2003, p. 190-207.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.