THE AWAKENING OF CRITICAL CONSCIOUSNESS IN CHILDREN'S LITERACY WITH THE PAULO FREIRE METHOD

THE AWAKENING OF CRITICAL CONSCIOUSNESS IN CHILDREN'S LITERACY WITH THE PAULO FREIRE METHOD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2017v26n2.35872

Keywords:

Paulo Freire's pedagogical thinking, Literacy of children, Awareness

Abstract

The pedagogical thinking of Paulo Freire justifies its application in the teaching of children, because,when analyzing Freire's pedagogical practice, it isperceived that it develops basically through dialogue and reflective action, teaching tools perfectly suited to Educational processes of literacyof all age groups. Therefore, the theoretical research developed here links with the practical research, in order to think about the effectiveness of this pedagogical thinkingin the infant's literacy process, using theoretical and practical elements and didactic resources that favor the approximation of the reality of the student with the teachingprocess, in a school environment whose purpose is to literate by raising awareness. For this, it is based on the premise that awareness is not a content to be taught, therefore, itis not restricted to a particular age group, but is a way of teaching, reflecting a conception of the world, individual and society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juliana Battistus Mateus Ferreira, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

PhD student, Master in Education and graduated in Pedagogy from the Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Participant in the research group: Brazilian Educational Thought: History and Policies - PUCPR.

References

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é o método Paulo Freire. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 1985.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 10. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1980.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 25. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. – 40ª reimpressão, São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 24 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997a.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não. Cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d’Água, 1997b.

GADAMER, Hans-Georg. O problema da consciência histórica. Organização: Pierre Fruchon, Tradução: Paulo César Duque Estrada; 3. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006.

MESQUIDA, Peri. A dialética como método. Texto de apoio de aula à Pós-graduação. Curitiba: PUCPR, 2012.

PAIVA, Vanilda Pereira. Educação popular e educação de adultos. 4. ed. São Paulo: Loyola, 1987.

PROJETO POLÍTICO-PEDAGÓGICO. Instituição A. 2012. 37p.

PROJETO POLÍTICO-PEDAGÓGICO. Instituição B. 2011. 58p.

PROJETO POLÍTICO-PEDAGÓGICO. Instituição C. 2010. 335p.

Published

2018-06-20

How to Cite

FERREIRA, J. B. M. THE AWAKENING OF CRITICAL CONSCIOUSNESS IN CHILDREN’S LITERACY WITH THE PAULO FREIRE METHOD: THE AWAKENING OF CRITICAL CONSCIOUSNESS IN CHILDREN’S LITERACY WITH THE PAULO FREIRE METHOD. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 26, n. 2, p. 103–119, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2017v26n2.35872. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/35872. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

COMMUNICATION OF WORKS / RESEARCH IN PROGRESS