A ESCOLA DE APRENDIZES MARINHEIROS DA PARAIBA E OS DISCURSOS EDUCATIVOS SOBRE UM PRÉDIO QUE JÁ NASCEU DOENTE

Authors

  • Azemar dos Santos Soares Júnior Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Luiz Felipe Saores de Lima Universidade Federal do Rio Grande do Norte https://orcid.org/0000-0003-0315-8156

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n2.58276

Keywords:

Escola de Aprendizes Marinheiros, Edifício Escolar, Disciplina

Abstract

This article aims to investigate how the materiality of the school space interfered in the educational practice of the Escola de Aprendizes Marinheiros da Paraíba in the first years of the twentieth century. This institution expanded throughout Brazil still in the Empire with the task of training poor and destitute children in sailors. As a boarding school, it offered a disciplinary routine, providing elementary, nautical and physical education responsible for training the bodies of apprentices. Methodologically, we used the discourse analysis from Michel Foucault (2014) in order to understand the wills of truth contained in the writings about that school. To this end, we analyzed the Copier of Craft Book (1908-1912), which contained complaints made by the school command about the lack of accommodation and a satisfactory environment for educational practices. We appropriated the categories of discipline by Michel Foucault (2018) and space-school by Agustín Escolano (1998), to understand the limitations of the school building and its location. It is concluded that the referred institution looked for ways to improve its facilities and adapted its teaching methods according to the current reality, aiming at the training of sailors in operation.

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Author Biographies

Azemar dos Santos Soares Júnior, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutor em Educação pela Universidade Federal da Paraíba. Professor do Departamento de Práticas Educacionais e Currículo da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Luiz Felipe Saores de Lima, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Aluno do curso de História da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Tenho experiência em projetos de extensão e estágio voltados para Conservação e Restauração de acervos históricos e atualmente me dedico a pesquisa de Iniciação Científica no campo da História da Educação.

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Published

2021-08-12

How to Cite

SOARES JÚNIOR, A. dos S.; SAORES DE LIMA, L. F. A ESCOLA DE APRENDIZES MARINHEIROS DA PARAIBA E OS DISCURSOS EDUCATIVOS SOBRE UM PRÉDIO QUE JÁ NASCEU DOENTE. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 30, n. 2, p. 205–224, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n2.58276. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/58276. Acesso em: 20 dec. 2024.

Issue

Section

REVIEW ARTICLE