MONITORING AND EVALUATION OF THE QUALITY OF EDUCATION

Authors

  • Rozemeiry Moreira Universidade Federal de Mato Grosso do Sul-UFMS

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.65952

Keywords:

Quality of Education;, National Basic Education Assessment System;, National Education Plan;

Abstract

ABSTRACT

This text deals with the quality benchmark in the National Education Plan and the National Basic Education Assessment System. The emphasis given monitoring and evaluation the PNE aims to discuss that the quality of education is not restricted to the score of the National Basic Education Assessment System results, but also consider the conditions of the contexts that guarantee the appropriation of students' knowledge. Noting the importance of this discussion during the period of the National Education (2014-2024) and the results of the National Basic Education Assessment System editions 2019 and 2021 released the period of the covid-19 pandemic when schools were forced operate without the presence of students, with remote classes and teachers in virtual environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AFONSO, Almerindo Janela. Entrevista concedida a Marilda Pasqual Schneider. Dialogando sobre políticas de regulação e avaliação no campo da educação. Roteiro, Joaçaba, v. 37, n. 2, p. 185-189, 2012.

BALL, Stephen J. Sociologia das políticas educacionais e pesquisa crítico- social: uma revisão pessoal das políticas educacionais e da pesquisa em política educacional. In: BALL, Stephen J.; MAINARDES, Jefferson (orgs.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.

BALL, Stephen J. Entrevista. In: AVELAR, Marina. Entrevista com Stephen J. Ball: uma análise de sua contribuição para a Pesquisa em Política Educacional. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, Arizona, v. 24, n. 24, p. 1-15, 2016. https://doi.org/10.14507/epaa.24.2368.

BARROSO, João. O Estado, a Educação e a regulação das políticas públicas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 92, p. 725-751, out. 2005. https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000300002.

BORDIGNON, Genuíno; GRACINDO, Regina Vinhaes. Gestão da educação: o município e a escola. In: FERREIRA, Naura Syria Carapeto; AGUIAR, Márcia Ângela da Silva (orgs.). Gestão da educação: impasses, perspectivas e compromissos. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2004. p. 147-176.

BRASIL. Lei n. 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1961.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 2010.

BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 jun. 2014.

BRASIL. Relatório do 3º ciclo de monitoramento das metas do PNE: 2020. Brasília, DF: INEP, 2020.

BRASIL. Relatório de resultados do SAEB 2019: volume 1 – 5º e 9º anos do ensino fundamental e séries finais do ensino médio. Brasília, DF: INEP, 2021.

DOURADO, Luiz Fernando; OLIVEIRA, Janete Maria Lins de. A qualidade da educação: perspectivas e desafios. Cadernos CEDES, Campinas, v. 29, n. 78, p. 201-215, maio/ago. 2009.

DOURADO, Luiz Fernando (coord.); OLIVEIRA, João Ferreira de; SANTOS, Catarina de Almeida. A qualidade da Educação: conceitos e definições. Brasília, DF: INEP, 2007.

FOUCAULT, Michel. O poder simbólico. In: FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Trad. Raquel Ramalhete. 16. ed. Petrópolis: Vozes, 1996.

FREITAS, Luiz Carlos de et al. Avaliação educacional: caminhando pela contramão. Petrópolis: Vozes, 2009.

LIMA, Paulo Gomes. O planejamento da Educação Brasileira (PNE 2001-2024). Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. esp. 1, p. 704-718, maio 2020.https://doi.org/10.21723/riaee.v15iesp.1.13344.

NASCIMENTO, Gilvânia da Conceição; GROSSI Júnior, Geraldo; PEREIRA, Jhonata Moreira. Planos municipais de Educação: perfil dos municípios que não possuíam plano municipal de educação no segundo ano de vigência da Lei nº 13.005/14. Revista Exitus, Santarém, v. 7, n. 1, p. 108-130, jan./abr. 2017. https://doi.org/10.24065/20177ID187.

PALUMBO, Dennis J. A abordagem de política pública para o desenvolvimento político na América. In: BRASIL. Ministério da Educação. Política de capacitação dos profissionais da educação. Belo Horizonte: FAE/IRHJP, 1989. p. 35-61.

SAVIANI, Dermeval. Política e Educação no Brasil. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 1998.

SAVIANI, Dermeval. Sistema Nacional de Educação articulado ao Plano Nacional de Educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 15, n. 44 , p. 380-412, maio/ago. 2010.

SAVIANI, Dermeval. Sistema Nacional de Educação e Plano Nacional de Educação: significado, controvérsias e perspectivas. Campinas: Autores Associados, 2014.

VIANNA, Heraldo Marelim. Avaliação educacional: teoria, planejamento, modelos. São Paulo: IBRASA, 2000.

Published

2023-06-06

How to Cite

MOREIRA, R. MONITORING AND EVALUATION OF THE QUALITY OF EDUCATION. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 32, n. 1, p. e-rte321202331, 2023. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.65952. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/65952. Acesso em: 11 may. 2024.