Alguns aspectos da instrução pública primária na província do Grão-Pará durante as primeiras duas décadas da descentralização (1834-1854)
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.66306Keywords:
Public Primary Education, Decentralization, Province of Grão-ParáAbstract
This article discusses how some aspects of public primary education were organized in the Province of Grão-Pará during the first two decades of the Law N. 16, of August 12th, 1834, also known as the 1834 Additional Act. In terms of education, this Law was responsible for decentralizing public primary and secondary education, delegating to the Provinces the responsibility for legislating and maintaining both education levels through their own means. The choice of aspects covered considered the relevance attributed to them in the discussions, speeches and reports by the authorities (president and vice-presidents), as well as in education legislation. We aim to analyze these aspects based on the context of Brazilian society at the time and on the specificities that it developed in this Province, where we highlight Cabanagem (1835-1840) and the repression it suffered, understanding these aspects as responsible for the way education was organized throughout this period.
Downloads
References
AMORIM, Simone; SANTOS, Rafaela. Vieira; SANTOS, Isabela. Noélia. O ensino mútuo e a instrução primária na Província Sergipana (1827-1860). Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 27, n. 1, p. 78–91, 2018.
BASTOS, Maria Helena Camara. O ensino monitorial/ Mútuo no Brasil (1827/1854. In: STHEPHANOU, Maria; BASTOS, Maria Helena Camara (Org.). Histórias e memórias da educação no Brasil, Vol. II: Século XIX. 5.ª ed. Petrópolis: Vozes, 2014, p.34-51.
BRASIL. CONSTITUIÇÃO POLITICA DO BRAZIL (25 DE MARÇO DE 1824). Constituição Política do Império do Brasil, elaborada por um Conselho de Estado e outorgada pelo Imperador D. Pedro I, em 25.03.1824. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao24.htm.
CASTANHA, André Paulo. Pedagogia da moralidade: a ordem civilizatória Imperial. In: LOMBARDI, José Claudinei et al (Org.). Navegando pela História da Educação Brasileira. Campinas, SP: Graf. FE: HISTDBR, 2006, p. 2-25.
CASTANHA, André Paulo. O ato adicional de 1834 e a instrução elementar no império: descentralização ou centralização? Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos. São Carlos, 2007.
CASTANHA, André Paulo. Os métodos de ensino no Brasil do século XIX. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v.17, n.º4, p.1054-1077, out./dez. 2017.
DAMASCENO, Alberto. A instrução no Grão-Pará imperial: do ato Adicional de 1834 ao relatório de Gonçalves Dias. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá v. 17, n.º 1 (44), p. 37-64, Janeiro/Março 2017.
DUARTE, Dércio Pena. Ordem Civilização e Ciência: o ideário Liberal na instrução pública da Província do Grão-Pará (1841-1871). Tese (Doutorado em Educação) -Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas. Campinas, p. 164. 2016.
FARIA FILHO, Luciano Mendes. Instrução Elementar no século XIX. In: LOPES, Eliane Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes; VEIGA, Cynthia Greive (Org.). 500 anos de educação no Brasil. 2.ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000, p. 135-150.
LEI N. 97, DE 28 DE JUNHO DE 1841. Cópia disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/download/8639969/7530/10525. Acesso em: 15 jun. 2020.
LEI N. 203, DE 27 DE OUTUBRO DE 1851. Cópia disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/download/8639969/7530/10525. Acesso em: 15 jun. 2020.
LEI N. 237, DE 28 DE DEZEMBRO DE 1853. Cópia disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/download/8639969/7530/10525. Acesso em: 15 jun. 2020.
PARÁ. Discurso com que o presidente da Provincia do Pará fez a abertura da 1.ª Sessão da Assembleia Provincial no dia 2 de março de 1838. Pará: Typographia Restaurada de Santos, e Santos menor, março. 1838. Disponível em: http://ddsnext.crl.edu/titles/172#?c=0&m=2&s=0&cv=1&r=0&xywh=1014%2C0%2C3770%2C2660. Acesso em: 20 maio 2020.
PARÁ. Discurso recitado pelo Exm. Snr. Doutor Bernardo de Souza Franco, Vice-Prezidente da Provincia do Pará na abertura da Assembléa Legislativa Provincial no dia 14 de abril de 1842. Pará: Typographia de Santos & menor, abr. 1842. Disponível em: http://ddsnext.crl.edu/titles/172#?c=0&m=10&s=0&cv=1&r=0&xywh=151%2C1375%2C2531%2C1785. Acesso em: 24 maio 2020
PARÁ. Falla dirigida pelo Exm.º Sñr. Conselheiro Jeronimo Francisco Coelho, Prezidente da Província do Gram-Pará a Assembléa Legislativa Provincial na abertura da segunda sessaõ ordinaria da sexta legislatura no dia 1.º de Outubro de 1848. Pará: Typographia de Santos & Filhos, out. 1848. Disponível em:
http://ddsnext.crl.edu/titles/172#?c=0&m=18&s=0&cv=1&r=0&xywh=1019%2C0%2C3765%2C2655. Acesso em: 24 maio 2020.
PARÁ. Relatorio apresentado ao Exm.º Snr. Dr. José Joaquim da Cunha, Presidente da Província do Grão-Pará pelo commandante Fausto Augusto d’ Aguiar por occasião de entregar-lhe a Adminstração da Provincia no dia 20 de Agosto de 1852. Pará: Typographia de Santos & Filhos, out. 1852. Disponível em: http://ddsnext.crl.edu/titles/172#?c=0&m=27&s=0&cv=1&r=0&xywh=1197%2C0%2C4248%2C2996. Acesso em: 24 maio 2020.
PARÁ. Falla que o Exm.º Snr. Dr. Jozé Joaquim da Cunha, Presidente desta Provincia dirigio a Assembléa Legislativa Provincial, na abertura da mesma Assembléa, no dia 15 de Agosto de 1853. Pará: Typographia de Santos & Filhos, ago.1853. Disponível em: http://ddsnext.crl.edu/titles/172#?c=0&m=29&s=0&cv=1&r=0&xywh=67%2C1343%2C2146%2C1514. Acesso em: 20 maio 2020.
PARÁ. Falla que o Esm. Sr. Conselheiro Sebastião do Rego Barros Prezidente desta Provincia dirigiu á Assemblea Legislativa Provincial na Abertura da mesma Assemblea no dia 15 de Agosto de 1854. Pará: Typographia da Aurora Paraense- Imp. Ago. 1854 b. Disponível em: http://ddsnext.crl.edu/titles/172#?c=0&m=31&s=0&cv=1&r=0&xywh=380%2C633%2C2534%2C1391. Acesso em: 21 maio 2020.
PARÁ. Indice do Repertorio Geral das leis da Assembléa Legislativa Provincial do Gram Pará. (1838-1853.) por André Curcino Benjamim natural da Provincia do Pará, Chefe da Secção da Thezouraria da Fazenda da mesma Provincia. Pará: Tipografia Comercial de Antonio Joze Rabello Guimarães, 1854a. Disponível em:http://ddsnext.crl.edu/titles/172#?c=0&m=4&s=0&cv=1&r=0&xywh=468%2C2535%2C1159%2C817.
PEREIRA, Thailana de Jesus Cordeiro. A suspensão constitucional no Pará com a lei nº 26 de 22 de setembro de 1835 e as medidas para a repressão aos cabanos (1835-1840). Dissertação (Mestrado em História Social da Amazônia)-Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em História Social da Amazônia da Universidade Federal do Pará, p. 122, 2018.
Regulamento de 5 de fevereiro de 1852. Cópia disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/download/8639969/7530/10525. Acesso em: 15 jun. 2020.
SANTOS, Andreson; DAMASCENO, Alberto. A Instrução Pública no Grão Pará Imperial: os Relatórios dos Presidentes e as Contradições de um Modelo Elitista. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 12, n.º 30, p. 65-88, jul./set. 2019.
SAVIANI, Dermeval. O legado educacional do “breve século XIX” brasileiro. In: SAVIANI, Dermeval; [et al.]. O legado Educacional do Século XIX. Campinas: Autores Associados, 2014. p. 9-31.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine. . Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
. Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See O Efeito do Acesso Livre).