Os livros didáticos de sociologia e a formação de subjetividades juvenis anticapitalistas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.68537

Keywords:

Teaching of Sociology. Textbook. Discourse Analysis.

Abstract

The article analyzes the contributions and limits of sociology textbooks for understanding capitalism and socialism as societal projects. The research took place in the light of Pecheutian Discourse Analysis. Throughout the text, it is demonstrated that, although all the textbooks of the PNLD 2015 materialize discourses of denunciation of the oppressive and inhuman nature of capitalism, there is a mismatch, in a third of them, between this denunciation and the presentation of socialism as an alternative societal project. Finally, it is concluded that the discourses materialized in the textbooks under analysis contribute to the formation of anti-capitalist youth subjectivities, whether reformist or revolutionary.

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Author Biography

Valci Melo, Universidade Federal de Alagoas/Professor

Licenciado em Pedagogia pela Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) e em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). É Mestre e Doutor em Educação pela Ufal e professor adjunto do Centro de Educação (CEDU) da referida universidade.

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Published

2024-05-16

How to Cite

MELO, V. Os livros didáticos de sociologia e a formação de subjetividades juvenis anticapitalistas . Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 33, n. 1, p. e-rte331202434, 2024. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.68537. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/68537. Acesso em: 18 dec. 2024.

Issue

Section

Quais juventudes querem os currículos? Quais currículos querem as juventudes?