THE MAGAZINE "A ESCOLA" AS A SOURCE OF RESEARCH ON THE TEACHING OF GEOGRAPHY IN PARÁ SCHOOLS IN THE FIRST HALF OF THE 20TH CENTURY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2025v34n1.69406

Keywords:

Geography Teaching; The Magazine

Abstract

The object of our study was “The magazine 'A Escola' as a source of research into the teaching of geography in schools in Pará in the first half of the 20th century”. The magazine was an educational periodical that circulated in Pará from 1900 to 1905. The research was bibliographical and documental in nature, and its main objectives were: to survey articles that dealt with the teaching of geography in secondary schools in Pará published in the magazine "A Escola"; to identify official prescriptions for the teaching of geography that were published in the magazine surveyed; to identify the didactic-pedagogical guidelines for the teaching of geography contained in the articles surveyed; and to analyse the conception of geography adopted by the authors of the articles surveyed. In this way, our results show the type of content favoured in the school subject and the principles that guided its educational purpose.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jessica Vasconcelos, Universidade Federal do Pará

Graduada em Licenciatura em História pela Universidade Federal do Pará - Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica da Universidade Federal do Pará.

Genylton Odilon Rego da Rocha, Universidade Federal do Pará

Geographer and Pedagogue graduated from UFPA. Doctor in Geography from USP. Held Postdoctoral Internship at INRP - France. Professor Títular of UFPA and currently serves as General Director of the Center for Transdisciplinary Studies in Basic Education

References

ALVES, Ana Elizabeth Santos; SILVA, Lígia Maria Portela. Fontes Históricas Documentais e os estudos sobre o trabalho e a educação. Revista HISTEDBR On-line, www.histedbr.fae.unicamp.br, v. 14, p. 1-10, 2004. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/pf-fe/publicacao/4742/art1_14.pdf

ARNAUT DE TOLEDO, Cezar de Alencar.; PASQUINI, Adriana Salvaterra. Historiografia da Educação: a imprensa enquanto fonte de investigação. Interfaces Científicas - Educação, v. 2, p. 257-267, 2014. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/1297

ARNAUT DE TOLEDO, Cezar de Alencar.; SKALINSKI JÚNIOR, Oriomar . A imprensa periódica como fonte para a História da Educação: Teoria e Método. Revista HISTEDBR On-line, v. 48, p. 255-268, 2012. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8640020

ARÓSTEGUI, Julio. A pesquisa histórica. Teoria e método. Bauru: Edusc, 2006.

ASSIS, Raimunda Alves Moreira de. Pesquisa histórica: uma experiência em ato. In: MORORÓ, Leila Pio, COUTO, Maria Elizabeth Souza., and ASSIS, Raimunda Alves Moreira de., orgs. Notas teórico-metodológicas de pesquisas em educação: concepções e trajetórias [online]. Ilhéus, BA: EDITUS, 2017, pp. 41-54.

BARBOSA, Marialva. História cultural da imprensa: Brasil (1900-2000). 1. ed. Rio de Janeiro: Mauadx, 2007. v.1. 262 p.

BARROS, José D’Assunção. Fontes Históricas – uma introdução aos seus usos historiográficos. Petrópolis: Editora Vozes, 2019.

BARROS, José D’Assunção. Fontes históricas: revisitando aspectos primordiais para a Pesquisa Histórica. Mouseion, Canoas, n. 12, 129/159, mai/ago. 2012. Disponível em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/article/view/332

BARROS, José D’Assunção. História, Espaço e Tempo: interações necessárias. Varia Historia, Belo Horizonte, vol. 22, nº 36: p.460-476, Jul/Dez 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/vh/a/YyzTrkd3ZMCMwDMw37cQTsv/abstract/?lang=pt

BASSELAR, José Van den. Introdução aos Estudos Históricos. São Paulo: EPU, 1979.

BASTOS, Maria Helena Camara. A imprensa de educação e de ensino: repertórios analíticos. O exemplo da França. Revista Brasileira de Educação v. 12 n. 34 jan./abr. 2007. Disponível em:https://www.researchgate.net/publication/250988779_A_imprensa_de_educacao_e_de_ensino_repertorios_analiticos_O_exemplo_da_Franca

BLOCH, Marc. Apologia da História. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002 [original publicado: 1949, póstumo] [original de produção do texto: 1941-1942].

BURKE, Peter. A Escola dos Annales: 1929-1989. São Paulo: Edit. Univ. Estadual Paulista, 2º edição, 2010.

CATANI, Denice Bárbara. A imprensa periódica educacional: As revistas de ensino e o estudo do campo educacional. Educação e Filosofia, Minas Gerais, v. 10, n.20, p. 115-130, 1996. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/928

CELLARD, André. A análise documental. In: POUPART, J. et al. (Orgs.) A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2012.

CHARTIER, Roger. A história cultural entre práticas e representações. Trad. Maria Manuela Galhardo. Lisboa: Difusão Editorial, 1988. 244 p

CRUZ, Heloisa de Faria; PEIXOTO, Maria do Rosário da Cunha. Na Oficina do Historiador: conversas sobre história e imprensa. Projeto História (PUCSP), v. 1, p. 22-38, 2007.

FRANCO, Maria Laura Puglisi. Análise de conteúdo. 3 ed. Brasília: Líber Livro, 2008.

GRESSLER, Lori Alice. Introdução à Pesquisa: Projetos e Relatórios. São Paulo: Edições Loyola, 2003.

JULIA, Dominique. A Cultura Escolar como Objeto Histórico. Revista brasileira de história da educação n°1 jan./jun. 2001. Disponível em https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4250681/mod_resource/content/1/273-846-1-PB.pdf

KARNAL, Leandro; TASTCH, Flavia Galli. Documento e História. A memória evanescente. In: PINSKY, Carla Bassanezi; LUCA, Tânia Regina de (orgs.). O historiador e suas fontes. São Paulo: Contexto, 2013.p. 9-27.

KRIPKA, Rosana Maria Luvezute.; SCHELLER, Morgana. ; BONOTTO, Danusa de Lara. . Pesquisa documental na pesquisa qualitativa: conceitos e caracterização. Revista de Investigaciones Unad , v. 14, p. 55-73, 2015. Disponível em https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/revista-de-investigaciones-unad/article/download/1455/1771

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

LE GOFF, Jacques. História e Memória. Campinas: Unicamp, 2013 (7ª edição revista).

LIMA, Telma Cristiane Sasso de; MIOTO, Regina Célia Tamaso. Procedimentos Metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Revista Katálysis (Impresso) , v. 10, p. 35-45, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rk/a/HSF5Ns7dkTNjQVpRyvhc8RR

LUCA, Tania Regina de. História dos, nos e por meio dos periódicos. In: Fontes Históricas (pp. 111- 153). São Paulo. Contexto, 2008.

MARTINEZ, Edilene Cunha. A imprensa Pedagógica como tema e objeto para a História da Educação Paranaense: Jornal Escola Aberta (1986‐1988). 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá

MARTINEZ, Silvia Alicia; PORTO, Cintia. A imprensa periódica como fonte para o estudo da profissão docente no contexto do norte fluminense (RJ) entre dois séculos (XIX e XX). Revista Contemporânea de Educação, v. 8, p. 176-197, 2013. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/1692

MARTINS, Ana Luiza; LUCA, Tania Regina de (orgs.). História da imprensa no Brasil. São Paulo: Contexto, 2008

PINSKY, Carla Bassanezi (Org.). Fontes históricas. 1. ed. São Paulo: Editora Contexto, 2008. v. 1. 302p

PINTO, Adriana Aparecida. Inventariando caminhos de pesquisa: a imprensa periódica como fonte para a escrita da história da educação de/em mato grosso. História e Diversidade, v. II, p. 7-26, 2014. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/historiaediversidade/citationstylelanguage/get/harvard-cite-them-right?submissionId=220&publicationId=168

SANTOS, Darlene Monteiro dos; FRANÇA, Maria do Perpétuo Socorro Gomes de Souza Avelino. A imprensa pedagógica no pará em dias de república: a revista a escola e a revista do ensino como instituições de formação (1900-1912). História da educação, v. 24, p. 1-30, 2020.

SAVIANI, Demerval. Breves considerações sobre fontes para a história da educação. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. especial, p. 28-35, ago. 2006. https://www.fe.unicamp.br/pf-fe/publicacao/4913/art5_22e.pdf

SILVA, Michele. A Revista Brasileira de Educação: apropriações do discurso acerca dos temas da infância e da História da Infância. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Maringá.

Published

2024-12-20

How to Cite

VASCONCELOS, J.; ODILON REGO DA ROCHA, G. . THE MAGAZINE "A ESCOLA" AS A SOURCE OF RESEARCH ON THE TEACHING OF GEOGRAPHY IN PARÁ SCHOOLS IN THE FIRST HALF OF THE 20TH CENTURY. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 34, n. 1, p. e-rte331202504, 2024. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2025v34n1.69406. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/69406. Acesso em: 20 dec. 2024.

Issue

Section

COMMUNICATION OF WORKS / RESEARCH IN PROGRESS