THE "RHYTHMIC AND EXPRESSIVE ACTIVITIES" APPROACH IN THE CURRICULUM OF LICENSING COURSES IN PHYSICAL EDUCATION IN RIO DE JANEIRO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.53650

Keywords:

Physical Education, Continuing Education, Expressive Rhythmic Activities

Abstract

We aimed to verify how the content block “Rhythmic and Expressive Activities” (REA) is being dealt with in the minimum curriculum of Physical Education (PE) courses at public educational institutions (HEIs) in the State of Rio de Janeiro, namely: UFRJ, UFFRJ, UERJ and UFF. To guide this objective, we are followed by the question: how are "REA" approached in the minimum curriculum of PE undergraduate courses in these HEIs? Methodologically, this work is of a qualitative and descriptive nature, promoting a documentary analysis of the menus of the PE courses of the respective HEIs. As a result, we show that, in addition to unequal training in terms of work content, only two subjects in the four curricular matrices had words with an explicit connection to the content of rhythmic and expressive activities; three of the four universities present the content of their menus tied to folk questions only; and the total workload offered on this content in the training of graduates in PE corresponds to 6.5% of the total sum of the compulsory workload, denouncing little attention to this content in the training of PE teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Victoria Sanches Cunha Leite de Morais, Federal University of Rio de Janeiro, Brazil.

Specialist in Learning, Development and Motor Control by the University Estácio de Sá and Coordinator of the Victoria Sanches Group Coreographies.

Erik Giuseppe Barbosa Pereira , Federal University of Rio de Janeiro, Brazil.

PhD in Exercise and Sport Sciences by the State University of Rio de Janeiro and eventual replacement of the head of Department at the Federal University of Rio de Janeiro.

Luciana Marins Nogueira Peil, Federal University of Rio de Janeiro, Brazil.

PhD in Physical Education from Universidade Gama Filho and Associate Professor at the Federal University of Rio de Janeiro.

Rafael Marques Garcia, Federal University of Rio de Janeiro, Brazil.

PhD in Physical Education by the Federal University of Rio de Janeiro and Guest Professor at the Federal University of Rio de Janeiro.

References

BETTI Irene C. Rangel, BETTI Mauro. Novas Perspectivas Na Formação Profissional Em Educação Física. MOTRIZ - v.2, n 1,1996.

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: educação física. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Fundamental, 114p. 1998.

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Ensino fundamental: Educação Física. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Fundamental. 2014.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Conselho Nacional de Educação, 600p. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acessado em 23 abr. 2019.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, dez 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm. Acessado em: 20 maio 2018.

CELLARD, André. A análise documental. In: POUPART, Jean et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2008.

CRUM, Bart. Funções e competências dos professores de EF: Consequências para a formação inicial. Boletim Sociedade Portuguesa de Educação Física, [S.l.], n. 23, p. 61-76, 2000.

DARIDO, Suraya Cristina. Teoria, Prática E Reflexão Na Formação Profissional Em Educação Física. Motriz, v.1, n. 2, p.124-128,1995.

DARIDO, Suraya Cristina. Educação Física na Escola: questões e reflexões. Rio de Janeiro: Editora Guanabara Koogan, 2008.

DEMO, Pedro. Pesquisa e informação qualitativa: aportes metodológicos. 5. ed. Campinas: Papirus, 2012.

EHRENBERG, Mônica Caldas; GALLARDO Jorge Sérgio Pérez. Dança: conhecimento a ser tratado nas aulas de Educação Física Escolar. Motriz, Rio Claro, v. 11, n. 2, p. 121-126, mai./ago. 2005.

GONZALEZ, Fernando Jaime. O estudo do esporte na formação superior em Educação Física: construindo novos horizontes. Movimento. Porto Alegre 2004.

MARCON, Daniel; NASCIMENTO, Juarez Vieira do; GRAÇA, Amândio Braga Santos. A construção das competências pedagógicas através da prática como componente curricular na formação inicial em educação física. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo; v. 21, n. 1, p. 11-25, 1 mar. 2007.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, R.J.: Editora Vozes, 2002.

TARDIF, Maurice. Saberes Profissionais dos Professores e Conhecimentos Universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, ANPED, São Paulo, n. 13, p. 5-24, jan./abr. 2000.

TIBEAU, Cynthia Creusa Pasqua Mayer. Motricidade e música: aspectos relevantes das atividades rítmicas como conteúdo da educação física. Revista Brasileira de Educação Física, Esporte, Lazer e Dança, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 53-62, jun. 2006.

UERJ. Curso de Licenciatura em Educação Física. IEFD, Graduação. Disponível em: http://www.iefd.uerj.br/2curricular.htm. Acessado em 05 jul. 2018. 2018a.

UERJ. Fluxograma. IEFD, Graduação. Disponível em: http://www.iefd.uerj.br/Fluxograma.html. Acessado em 05 jul. 2018. 2018b.

UFF. Currículo e Disciplinas. Coordenação de Educação Física, Licenciatura em Educação Física. Disponível em: http://cursodeeducacaofisica.sites.uff.br/curriculo/. Acesso em 05 ago. 2018. 2018a.

UFF. Matriz Curricular. Coordenação de Educação Física, Licenciatura em Educação Física. Disponível em: http://cursodeeducacaofisica.sites.uff.br/wp-content/uploads/sites/366/2018/07/MatrizCurricular2018_1532000314523.pdf. Acesso em 05 ago. 2018. 2018b.

UFRJ. Ementas dos Cursos de Graduação. EEFD, Graduação, ementas. Disponível em: https://www.eefd.ufrj.br/ementa/graduacao. Acesso em 30 jul. 2018. 2018.

UFRRJ. Matriz Curricular. Educação Física, Graduação. Disponível em: http://cursos.ufrrj.br/grad/educacaofisica/matriz-curricular/. Acesso em 22 ago. 2018. 2018.

UGAYA, Andresa de Souza. A dança na formação docente em educação física. 2011. 186p. Tese (Doutorado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física. Universidade Estadual de Campinas, Campinas. 2011.

Published

2021-07-19

How to Cite

MORAIS, V. S. C. L. de; PEREIRA , E. G. B. . .; PEIL, L. M. N.; GARCIA, R. M. THE "RHYTHMIC AND EXPRESSIVE ACTIVITIES" APPROACH IN THE CURRICULUM OF LICENSING COURSES IN PHYSICAL EDUCATION IN RIO DE JANEIRO. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 1–12, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.53650. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/53650. Acesso em: 23 nov. 2024.