CURRICULAR POLYTICS IN DENIALISTS TIMES
actions, confrontations and challenges
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n1.59121Keywords:
Curriculum Policies, Neoconservatism, NeoliberalismAbstract
The text presents articles organized from reflections, challenges, resignifications on curricular policies acted in negationist times. The initial indication on the centrality of the curriculum in the neoconservative and neoliberal context guide the discussions of the authors on the possibilities of Inclusive Curricula, Epistemic Violence, Brazilian Identity, Decolonial Perspectives, Ethnoconstitutive Theory, Evaluative Policies, Curricular Centralization, Daily Life of Physical Education Teaching, Education of Youth and Adults in pandemic times, Jazz and Cinema as possibilities of new curricular arrangements, Reform of High School , National Homogenization Policy – several looks at the Common National Curriculum Base, in addition to the essay on the Occupation of Remote Education for Didactic-Curricular Dynamicization. It is expected that the texts gathered here contribute to the debate on (neo)conservative curricular policies and their ways of coping.
Downloads
Metrics
References
APPLE, Michael W. Educando à direita: mercados, padrões, Deus e desigualdade. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 2003.
BALL, Stephen J.; MAGUIRE, Meg; BRAUN, Annette. Como as escolas fazem políticas: atuação em escolas secundárias. Tradução de Janete Bridon. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2016.
FÁVERO, Altair Alberto; TREVISOL, Marcio Giust. Quando a educação se torna um negócio: ideologia neoliberal na educação e a cristalização do novo senso comum pedagógico. Educação Unisinos, v.24, 2020.
LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa. O neoliberalismo em ata que ao ensino público. São Paulo: Boitempo, 2019.
HONORATO, Rafael Ferreira Souza; RODRIGUES, Ana Claudia da Silva.; ALBINO, Angela Cristina Alves. Educação Integral no Sistema Socioeducativo: o currículo como redes de significações discursivas. Teias (Rio de Janeiro), v. 20, 2019. p. 334-350. DOI: https://doi.org/10.12957/teias.2019.47463. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/29313.
RODRIGUES, A. C. S. Escola Cidadã Integral: proposições curriculares para jovens do Ensino Médio. Revista Espaço do Currículo, v. 12, n. 1, jan./abr. 2019. p. 139-152. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1983--1579.2019v12n1.41984. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2019v12n1.41984.
RODRIGUES, Ana Cláudia da Silva; HONORATO, Rafael Ferreira de Souza. Redes de política de educação integral da Paraíba: fluxos e influências neoconservadoras e neoliberais. Roteiro, [S. l.], v. 45, p. 1–32, 2020. DOI: 10.18593/r.v45i0.21782. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/21782. Acesso em: 18 abr. 2021.
SILVA, Arthur Carlos; NASCIMENTO, Ana Iris do Nascimento; RODRIGUES, Ana Cláudia da Silva. Relatos de pesquisa em Educação de Tempo Integral: desafios para a efetivação de uma proposta freireana. In: LOPES, Eduardo Jorge; AMORIM, Roseana Maria do (org.). Paulo Freire: culturas, ética e subjetividade no ensinar e aprender. 1. ed. João Pessoa: Editora do CCTA, 2018. p. 175-198.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.