BETWEEN THE RIVER AND THE SEA
alternancies, remembrances and curriculum creations
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v14iEspecial.60711Keywords:
Curriculum, Educational Networks, Rural EducationAbstract
This article, based on the idea of conceptual character (DELEUZE), the other necessary for creations, takes as its background a documentary about the Paraíba do Sul river to weave conversations about artistic, ecological and curricular issues. It discusses the use and potency (CERTEAU) of cinema for education, in sessions called cineconversations, that is, 'spacetimes' of 'seeing, listening, feeling, and thinking' of films as a basis for fertile and often unusual exchanges. The proposal is to show that, having as a starting point the educational networks (ALVES) that we form and in which we are formed, create others that allow us to think about how social issues can become curricular issues. The text, in addition to using the film to think about curricular issues, presents a formative experience developed by one of the authors with students in the curriculum of rural education.
Downloads
Metrics
References
ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho – o cotidiano das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In. OLIVEIRA, Inês Barbosa; ALVES, Nilda. Pesquisa no/do cotidiano das escolas - sobre redes de saberes. Rio de Janeiro: DP&A, 2008.
ALVES, Nilda. A compreensão de políticas nas pesquisas com os cotidianos: para além dos processos de regulação. Revista Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1195-1212, out./dez. 2010. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 13/06/2021.
BANDEIRA, Manuel de. Estrela da vida inteira. 2 ed. Rio de Janeiro, J. Olympio, 1970.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão - SECADI. Educação do Campo: marcos normativos/Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão – Brasília: SECADI, 2012.
CARNEIRO, Maria José. Ruralidades contemporâneas: modos de viver e pensar o rural na sociedade brasileira, Rio de janeiro, Mauad X, FAPERJ, 2012.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano 1: artes de fazer. 19ª. ed. Petrópolis/RJ: Vozes, 2012.
DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo: Editora 34, 1992.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é Filosofia. São Paulo: Editora 34, 1992b.
ESTEBAN, Maria Teresa; ZACCUR, Edwirges (orgs.). Professora-pesquisadora, uma práxis em construção, Rio de Janeiro, DP&A, 2002.
FERRAÇO, Carlos Eduardo; SOARES, Maria Conceição; ALVES, Nilda. Michel de Certeau e as pesquisas nosdoscom os cotidianos em Educação, Rio de Janeiro, EDuerj, 2018.
FONSECA, Selva Guimarães. Ser professor no Brasil: História oral de vida. Campinas, SP: Papirus, 1997.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência, Revista Brasileira de Educação, publicação da ANPED (Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação), Jan/Fev/Mar/Abr 2002, nº 19. Fonte:
MOURA. Fernando. Trilhas Sonoras, entre o mundo encantado e a vida real. Rio de Janeiro. Editora Música & Tecnologia, 2017.
TEIXEIRA, E. et al. Estudos sobre Pedagogia da Alternância no Brasil: revisão de literatura e perspectivas para a pesquisa. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.34, n.2, p. 227-242, maio/ago. 2008. Disponível em: www.anped.or.br/rbe/rbe/rbe.htm. Acesso em: 10/02/2012
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.