OLD COLORED CLOTHES

challenges to an anti-racist history curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i1.62946

Keywords:

History Curriculum, Anti-racist education, Historical narrative

Abstract

The aim of this article is to problematize the articulation between racism, Eurocentrism and temporalities in the structuring of historical narratives about the Brazilian past that circulate in the current public debate. We formulate our arguments from a discursive approach inscribed in the post-foundational perspective and in dialogue with critical and post-critical curriculum theorizations. We selected the fifth episode of the series Brasil: A ÚltimaCruzada, from the BrasilParalelo channel, as an empirical material for our analyses, which showed the centrality of structural racism (ALMEIDA, 2021) as an articulating element of the permanence related to the structuring of narratives that challenge the construction of a democratic, non-binary and anti-racist history curriculum, despite occasional changes in form, on the other hand seek to preserve its content. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

César Augusto Pereira Coelho, Secretary of State for Education of Espírito Santo, Brazil.

Master in History Teaching at the Federal University of Rio de Janeiro and professor of History at the Espírito Santo State Department of Education and the Vitória/ES Municipal Department of Education.

Marcus Leonardo Bomfim Martins, Federal University of Juiz de Fora, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Rio de Janeiro and professor at the Federal University of Juiz de Fora.

References

A CRUZ E A ESPADA [S.l; s.n.], 2017, 1 vídeo (51min44seg). Publicado pelo canal Brasil Paralelo. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=TkOlAKE7xqY&t=2044s. Acesso em 28 abr. 2022.

ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo Estrutural. São Paulo: Ed. Jandaíra - Coleção Feminismo Plurais (Selo Sueli Carneiro), 2021.

ALVIM, Yara Cristina; VELASCO, Diego Bruno. Conhecimento escolar e currículo de História: apostas teóricas em tempos de negacionismo. In: ANDRADE, Juliana Alves de; PEREIRA, Nilton Mullet (Org.). Ensino de História e suas práticas de pesquisa. São Leopoldo-RS: Oikos, 2021, p. 263-278.

BURITY, Joanildo Albuquerque. Teoria do discurso e educação: reconstruindo o vínculo entre cultura e política. Revista Teias, v. 11, n. 22, pp. 7-29, maio/agosto 2010. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24113 Acesso em 29 abr. 2022.

CUESTA FERNÁNDEZ, Raimundo. Sociogénesis de uma disciplina escolar: La historia. Pomares-Corredor, Barcelona, 2009.

ESCOSTEGUY FILHO, João Carlos. Batalhas públicas pela história nas redes sociais: articulações para uma educação histórica em direitos humanos. Revista História Hoje, vol. 8, nº 15. 2019, p. 39-65. Disponível em: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/531/309 Acesso em: 29 abr. 2022.

GABRIEL, Carmen Teresa. Conhecimento científico e currículo: anotações sobre uma articulação impossível e necessária. Revista Teias, v. 14, n. 33, p. 44-57. 2013. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24364 Acesso em: 29 abr. 2022.

GABRIEL, Carmen Teresa. Conhecimento escolar, cultura e poder: desafios para o campo do currículo em “tempos pós”. In: CANDAU, Vera Maria; MOREIRA, Antônio Flávio (Org). Multiculturalismo, diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes, 2008, p. 212-245.

GABRIEL, Carmen Teresa. Currículo de História. In: Marieta de Moraes Ferreira e Margarida Maria Dias de Oliveira (orgs). Dicionário de ensino de história. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2019, p. 72-78.

GABRIEL, Carmen Teresa. O processo de produção dos saberes escolares no âmbito da disciplina de história: tensões e perspectivas. Educação Básica Revista, vol.3, n.2, 2017. Disponível em: http://www.laplageemrevista.ufscar.br/index.php/REB/article/view/300 Data de acesso: 23 nov. 2018.

GABRIEL, Carmen Teresa; CASTRO, Marcela Moraes. Conhecimento escolar: objeto incontornável da agenda política educacional contemporânea. Revista Educação em Questão, Natal, v. 45, n. 31, p. 82-110, jan/abr 2013. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/5105/4089 Acesso em: 29 abr. 2022.

GABRIEL, Carmen Teresa; MORAES, Luciene Maciel Stumbo. Conhecimento escolar e conteúdo: possibilidades de articulação nas tramas da didatização. In: GABRIEL, Carmen Teresa; MORAES, Luciene Maciel Stumbo (Org.). Currículo e conhecimento: diferentes perspectivas teóricas e abordagens metodológicas. 1ª ed. – Petrópolis, RJ: De Petrus: Faperj, 2014, p. 23-42.

HARTOG, François. Regimes de historicidade: presentismo e experiências do tempo. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

LACLAU, Ernesto. Emancipação e diferença. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.

LAVILLE, Christian. Guerra de narrativas: debates e ilusões em torno do ensino de História. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 19, nº 38, p. 125-138. 1999. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbh/v19n38/0999.pdf Acesso em: 29 abr. 2022.

MACEDO, Elizabeth. Currículo e conhecimento: aproximações entre educação e ensino. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 42, n. 147, p. 716-737, set./dez. 2012. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/cp/article/view/4/17 Acesso em: 29 abr. 2022.

MARCHART, Oliver. El pensamento político posfundacional: la diferencia política em Nancy, Lefort, Badiou y Laclau. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2009.

MARTINS, Marcus Leonardo Bomfim. A (im)possibilidade da avaliação no ensino de História: uma análise a partir de exercícios de livros didáticos. Tese (Doutorado em Educação). 336f. Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2019.

MELO, Francisco Egberto de; MENESES, Sônia. Toda a História em cinco minutos! História pública e ensino – considerações sobre o passado ensinado no Youtube. In: ANDRADE, Juliana Alves de; PEREIRA, Nilton Mullet (Org.). Ensino de História e suas práticas de pesquisa. São Leopoldo-RS: Oikos, 2021, p. 346-359.

MENDES, Maria Manuela. Raça e racismo: controvérsias e ambiguidades. Revista Vivência, nº 39, 2012, p. 101-123. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/vivencia/article/view/1938/1378 Acesso em: 29 abr. 2022.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa. A importância do conhecimento escolar em propostas curriculares alternativas. Educação em Revista, v. 45, pp. 265-290, jun, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/mmVyKFKNVmRHmPYxB5PHsPR/?lang=pt Acesso em: 29 abr. 2022.

PEREIRA, Nilton Mullet. O tempo multiplicado: não há ética no ensino de História sem a problematização do tempo. Palavras ABEHrtas, [S. l.], n. 3, 2021. Disponível em: https://palavrasabehrtas.abeh.org.br/index.php/palavrasABEHrtas/article/view/30/22 Acesso em: 29 abr. 2022.

PEREIRA, Nilton Mullet; SEFFNER, Fernando. Notas para pensar um currículo não binário: ensino de História e diferença. In: GABRIEL, Carmen Teresa; MARTINS, Marcus Leonardo Bomfim (Org.). Formação docente e currículo: conhecimentos, sujeitos e territórios. 1. Ed.- Rio de Janeiro: Mauad X, 2021, p. 273-288.

PLÁ, Sebastián. La ilusión científica de ladidáctica de lahistoria: provocaciones teóricas sobre elconocimiento histórico escolar. In: Blázquez, Juan Carlos, LatapíEscalante, Paulina y Torres Salazar, Hugo, Memoria del Cuarto Encuentro Nacional de Docencia, Difusión y Enseñanza de laHistoria. Segundo Encuentro Internacional de Enseñanza de laHistoria. TercerColoquio entre tradición y modernidad, México, Reddieh, 2013, pp. 474-483.

RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa – Tomo III. Campinas, SP: Papirus, 1997.

SCHWARCZ, Lilia Moritz. O espetáculo das raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil (1870-1930). São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

SILVA, Liliam Ramos da. Não me chame de mulata: uma reflexão sobre a tradução em literatura afrodescendente no Brasil no par de línguas espanhol-português. Trabalhos em linguística aplicada, Campinas, nº 57.1, 2018, p. 71-88. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8651618/17737. Acesso em: 28 abr. 2022.

SILVA, Tomaz Tadeu da. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. 1 ed., 3. Reimp. – Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

SILVA, Giovani José da; MEIRELES, Marinelma Costa. Orgulho e preconceito no ensino de História no Brasil: reflexões sobre currículos, formação docente e livros didáticos. Revista Crítica Histórica, [S. l.], v. 8, n. 15, p. 7-30, 2017. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/criticahistorica/article/view/3539 Acesso em: 29 abr. 2022.

YOUNG, Michael. O futuro da educação em uma sociedade do conhecimento: o argumento radical em defesa de um currículo centrado em disciplina. Revista Brasileira de Educação, vol. 16, n. 48, pp. 609-623, dez., 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/WRv76FZpdGXpkVYMNm5Bych/?lang=pt Acesso em: 29 abr. 2022.

Published

2022-05-25

How to Cite

COELHO, C. A. P.; MARTINS, M. L. B. OLD COLORED CLOTHES: challenges to an anti-racist history curriculum. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 1, p. 1–16, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i1.62946. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/62946. Acesso em: 17 jul. 2024.