THE CULTURAL CAPITAL CONCEPT AND PROFESSIONALIZATION CERTIFICATION IN PIERRE BOURDIEU
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v10i1.32673Keywords:
Formation, Bourdieu, Political culture, CertificationAbstract
This study comes to dimension the theoretical possibilities of the sociology of education by Pierre Bourdieu by emphasizing the importance of school education in its role of reproduction and legitimizing social structures of exclusion. It conceptualizes the role of culture in the dissemination of science and questions the certification of professionalization in achieving qualification and adjustment to the job market and the transmission of a new university culture and / or academic ethos.
Downloads
Metrics
References
BOURDIEU, Pierre. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Textos fundantes de educação. Tradução de Reynaldo Bairão; revisão de Pedro Banjamim Garcia e Ana Maria Baeta. 7ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Tradução de Fernando Tomaz. Ed. Bertrand Brasil S.A. Rio de Janeiro. 1989, (159p)
BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. Tradução Sérgio Miceli. São Paulo: Perspectiva, 2007. (Coleção estudos; 20/dirigida por J. Guinsburg).
BOURDIEU, Pierre. Para uma sociologia da ciência. Revisão Maria de Lurdes Afonso. Tradução Pedro Elói Duarte. Edições 70. LDA, out, 2004.
BOURDIEU, Pierre. (1930) Razões práticas: sobre a teoria da ação. Tradução Marisa Correa. Campinas/SP: Papirus, 1996. (113p)
CHAUÍ, Marilena. A ideologia da competência. André Rocha (org). Belo Horizonte: Autêntica Editora; São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2014.
CHAUÍ, Marilena. A universidade pública sob nova perspectiva. In: Revista Brasileira de Educação, set-dez, n. 24. ANPED, São Paulo (pp. 5-15), 2003.
CUNHA, Maria Amália de Almeida. O conceito de ‘capital cultural’ em Pierre Bourdieu e a herança etnográfica. In: Revista Perspectiva. Florianópolis, v.25, nº2, 503-524, jul./dez. 2007.
ELANE, Luís Rocha & MARQUES, Mara Rúbia Alves. A certificação escolar segundo Pierre Bourdieu: a educação superior e a contradição da legitimação profissional. In: Ensino Em Revista, v. 21, n. 2, p. 409-420, jul./dez, 2014.
HABERMAS, Jurgen. A idéia da universidade: processos de aprendizagem. In: Revista Brasileira e Estudos pedagógicos. Brasília. V. 74, p. 111-130. Jan./abr. 1993.
SANTOS, Boaventura de Sousa; ALMEIDA FILHO, Naomar. A universidade no século XXI: para uma universidade nova. Coimbra, outubro, 2008 [impresso].
SANTOS, Boaventura de Sousa; ALMEIDA FILHO, Naomar. Pela mão de Alice: o social e o político na pós‐modernidade. 3. ed. São Paulo: Cortez. 1997.
SILVA, Maria Vieira. Educação pública como direito: desafios às políticas governamentais na América Latina. In: Revista Educação & Filosofia. V.28. Número Especial, p.133-137, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.