DIRETORS IN ACTION: AUDIOVISUAL TRAINING PASSED THROUGHT FEMINISTS METHODOLOGIES

DIRETORS IN ACTION: AUDIOVISUAL TRAINING PASSED THROUGHT FEMINISTS METHODOLOGIES

Authors

  • Lara Lima Satler UFG

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n1.36354

Keywords:

Teachers' education., Feminists methodologies., Visual culture education.

Abstract

This paper discuss about some actions directed by people envolved in this research (me and the university students and children from a project called pezinho de jatobá). direct is a function on industry of cinema and it is lead the personal learning process for built collective learning movies process that consider my learning as a teacher and the feminists methodologies. this research considers as methodologies the action-research, the diary and the coments of classes and movies analyses. as the results, it is intended to contribute with the discuss about feminists methodologies at university.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lara Lima Satler, UFG

PhD in Visual Art and Culture (PPGACV / FAV / UFG), with funding from the Fundação de Amparo à  Estado de Goiás (FAPEG), in 2016. Professor at the Universidade Federal de Goiás (UFG), at the FaFaculdade de Informação e Comunicação ( FIC), where he teaches the subjects Collaborative Cinema I and II, Academic Initiation - Research Practices, is linked to the Research Theory in Image Theory (NPTI / PRPG-UFG / CNPq). Email: satlerlara@gmail.com

References

BUTLER, J. Sujeitos do sexo/gênero/desejo. In: ________. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rido de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003, p. 15-37.

DIAS, Belidson. O i/mundo da educação em cultura visual. Brasília: Ed. da Pós-graduação em Arte da UnB, 2011, 210 p.

CARVALHO, R. I. B. de. A prática pedagógica do bacharel professor da área de Comunicação Social. Brasília, 2012. 250 p. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de Brasília.

DEWEY, John. The philosophy of Jonh Dewey. Two volumes in one: The sctruture of experience/ The lived experience. Chicago: The University of Chicago Press, 1981, 723 p.

GARCÍA, C. M. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999, 271 p.

MARTINS, Alice Fátima. Arena aberta de combates, também alcunhada de Cultura Visual – anotações para uma Aula de Metodologia de Pesquisa. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Orgs.). Cultura das imagens: desafios para a arte e para a educação. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2012, p. 207-230.

MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Reflexividade e pesquisa empírica nos infiltráveis caminhos da cultura visual. In: _____; _____ (Orgs.). Processos e práticas de pesquisa em cultura visual e educação. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013, p. 61-76.

MIRANDA, F. Imágenes, artefactos visuales y tecnologias: condiciones y realciones. In: __________; VICCI; G. (Orgs.). Artes visuales: tecnologías, contenidos y aprendizajes en la cultura visual y el arte. Montevideo: Ediciones Santillana, 2015a, p.11-24.

MIRANDA, F. Los aprendizajes con relación al arte y la cultura visual. In: __________; VICCI; G. (Orgs.). Artes visuales: tecnologías, contenidos y aprendizajes en la cultura visual y el arte. Montevideo: Ediciones Santillana, 2015b, p.25-58.

OLIVEIRA, Marilda Oliveira de. O que pode um diário de aula? In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Orgs.). Processos e práticas de pesquisa em cultura visual e educação. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013, p. 225-236.

OLIVEIRA, Marilda Oliveira de. Por uma abordagem narrativa e autobiográfica: diários de aula como foco de investigação. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Orgs.). Educação da Cultura Visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011, p. 175-190.

PORTELLA, Ana Paula; GOUVEIA, Taciana. Introdução: feminismo, educação e gênero. In: Ideias e dinâmicas para trabalhar com gênero. Recife: SOS Corpo Gênero e Cidadania, 1999. (Metodologia SOS Corpo)

SCOTT, J. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, Ano 20, n. 2, jul./dez.1995, pp. 71-99.

THIOLLENT, Michel. Notas para o debate sobre pesquisa-ação. In: BRANDÃO, Carlos R. (Org.) Repensando a pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 1985, p.82-103

Published

2019-04-18

How to Cite

SATLER, L. L. DIRETORS IN ACTION: AUDIOVISUAL TRAINING PASSED THROUGHT FEMINISTS METHODOLOGIES: DIRETORS IN ACTION: AUDIOVISUAL TRAINING PASSED THROUGHT FEMINISTS METHODOLOGIES. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 28, n. 1, p. 76–99, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n1.36354. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/36354. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

RESEARCH REPORTS