EVALUATE, TEACH AND LEARN: DIALOGUES CONSTITUTIVE IN THE FORMATION OF TEACHERS

EVALUATE, TEACH AND LEARN: DIALOGUES CONSTITUTIVE IN THE FORMATION OF TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n1.41945

Keywords:

Evaluation., Tests., Formations Meetings., Investigation-Action.

Abstract

Thinking about evaluation in school is an intrinsic part of the process of teaching and learning requiring understanding about some limits and possibilities that go through the educational context.A topic that requires a study tounderstand the process of evaluation of an evaluation instrument.The dada of the research were produced through recordingsof two formation meetings through investigation-action, involving the triad (school teacher, teacher trainers and graduated/trainees) in a collaborative way indialogues and critical thinking with focus on evaluation of learning. The thematic interpretation axes were constructed from the concepts of different strategies of evaluation manifested by the three interviewed. Finally, the way indicated evidences through for some the speech concerning the potentialities and difficulties to be confronted when the wish is an evaluation of learning with formation values effective in the process of teaching, aiming at transforming the deterministic strategies to emancipation of the subject’s educational context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosangela Inês Matos Uhmann, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Cerro Largo

PhD and Master in Science Education and Graduation in Chemistry Degree from the Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Unijuí). Professor of the Chemistry Degree at the Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS). Member of the Study and Research Group in Science and Mathematics Teaching (GEPECIEM). PIBID Chemical Coordinator.

Kamila Maria Rudek, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)

Undergraduate Course in Chemistry Degree from the Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)

References

CARR, W. KEMMIS, S. Teoria crítica de la enseñanza: investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martinez Roca, 1988.

ESTEBAN, M. T. O que sabe quem erra? Reflexões sobre avaliação e fracasso escolar. Petrópolis, RJ: De Petrus et alii, 2013.

ESTEBAN, M. T. Pedagogia de Projetos: entrelaçando o ensinar, o aprender e o avaliar à democratização do cotidiano escolar. In: SILVA, J. P. da. HOFFMANN, J. ESTEBAN, M. T. (Org.). Práticas avaliativas e aprendizagens significativas. Porto Alegre: Mediação. 8.ed. 2010. p. 83-89.

FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas a outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.

FREIRE. P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GÜLLICH, R. I. da C. O livro didático, o professor e o ensino de Ciências. Ijuí: Unijuí, 2013. [Tese de Doutorado].

HOFFMANN, J. M. L. Avaliação Mediadora: uma prática em construção da pré-escola à universidade. Porto Alegre: Mediação, 2003.

LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e preposições. 19. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MALDANER, O. A. Formação Inicial e Continuada de Professores de Química: Professores/Pesquisadores. Ijuí, RS: Unijuí, 2000.

MORETTO, V. P. Prova: um momento privilegiado de estudo, não um acerto de contas. 9. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2010.

ROSA, M. I. F; SCHNETZLER, R. P. A investigação-ação na formação continuada de professores de Ciências. Ciência & Educação, Bauru, v. 9, n.1, p. 27-39, 2003.

SAUL, A. M. Avaliação Emancipatória: desafio à Teoria e à Prática de Avaliação e Reformulação de Currículo. São Paulo: Cortez, 1994.

SCHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo designe para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artimed, 2000.

UHMANN, R. I. M. Interações e Estratégias de Ensino de Ciências com foco na Educação Ambiental. Curitiba: Prismas, 2013.

UHMANN, R. I. M.; ZANON, L. B. O paradigma da avaliação escolar em discussão na docência em ciências/química. 33º EDEQ (Movimento Curriculares da Educação em Química: o Permanente e o Transitório), 2014.

Published

2019-04-18

How to Cite

UHMANN, R. I. M.; RUDEK, K. M. EVALUATE, TEACH AND LEARN: DIALOGUES CONSTITUTIVE IN THE FORMATION OF TEACHERS: EVALUATE, TEACH AND LEARN: DIALOGUES CONSTITUTIVE IN THE FORMATION OF TEACHERS. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 28, n. 1, p. 41–59, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n1.41945. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/41945. Acesso em: 26 may. 2024.

Issue

Section

REVIEW ARTICLE