GROWTH OF THE UFPB POST-GRADUATE EDUCATION HISTORY OF EDUCATION IN THE YEARS FROM 2009 TO 2016
GROWTH OF THE UFPB POST-GRADUATE EDUCATION HISTORY OF EDUCATION IN THE YEARS FROM 2009 TO 2016
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n3.46115Keywords:
State of the Art, History of Education, Research line, PPGE, UFPBAbstract
This paper aims to analyze the development of the Research Line in History of Education of the Graduate Program in Education of the Federal University of Paraíba, from 2009 -year of its implementation -to the year of 2016 -when study in question. In this sense, we will make a brief walk through the State of the Art and Knowledge of the History of Education Research Line of this program, addressing data that we consider relevant to the understanding of its composition, such as its emergence in the program, the professionals involved, adherence to the HE Research Line (History of Education) each year, as well as its qualitative and quantitative production.
Downloads
References
REFERÊNCIAS
ARÓSTEGUI, J. A pesquisa histórica: teoria e método. Bauru: Edusc, 2006.
BARROS, José D'Assunção. O Projeto de Pesquisa em História: da escolha do tema ao quadro teórico. Petrópolis: Vozes, 2005.
CHARTIER, Roger. História cultural: entre práticas e representações. 2. ed. São Paulo: 1988.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Um Campo Vivo da Produção Científica: a história da educação brasileira. In: MONARCHA, Carlos; GATTI JR, Décio. (orgs). Trajetórias na Formação do Campo da História da Educação Brasileira. Uberlândia, MG: EDUFU, 2013.
FARIA FILHO, L. M. de. A legislação escolar como fonte para a história da educação: uma tentativa de interpretação. In:_____. (Org). Educação, modernidade e civilização. Belo Horizonte: Autêntica, 1998, p. 89-125.
FARIAS, Rosilene Mariano de. NETO, José Francisco de Melo. RODRIGUES, Janine Marta Coelho. VIRGÍNIO, Maria Helena da Silva. Pesquisa em Educação na Paraíba 30 anos (1977 – 2007). Paraíba: Editora UFPB, 2007.
FERREIRA, N. S. A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Revista Educação & Sociedade, ano XXIII, n. 79, p.257-272, 2002.
GONDRA, José Gonçalves (Org.). Eduardo Vieira... [et. al.]. Pesquisa em História da Educação no Brasil. Rio de Janeiro: DP&A, 2005. (289-310)
MACHADO, Charliton José dos Santos. NUNES, Maria Lúcia da Silva. RODRIGUES, Melânia Mendonça. Dos Indícios a Constituição da Pesquisa em História da Educação no PPGE/UFPB. In: Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 37, p. 17-28, mar.2010.
PINHEIRO, Antonio Carlos Ferreira Pinheiro. CURY, Cláudia Engler. ANANIAS, Mauricéia. (Orgs.). Histórias da Educação Brasileira: experiências e peculiaridades. Editora UFPB. João Pessoa, 2014.
SABINO, R. F. Bibliotecas cheias e sociedade carente. Revista Eletrônica Espaço Acadêmico, Disponível em: http://www.espacoacademico.com,v. 1, n.36, p. 12-14, 2004. Acesso em: 08/09/2016.
NUNES, C. & CARVALHO, M. M. C. Historiografia da educação e fontes. 15. ed. ANPED: Caxambu, 1992.
SOARES, M. Alfabetização no Brasil: O Estado do conhecimento. Brasília: Rede Latino-Americana de informação e documento em Educação – Reduc, 1989.
TEIXEIRA, C. R. O Estado da Arte: a concepção de avaliação educacional veiculada na produção acadêmica do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo (1975-2000). Cadernos de Pós-Graduação (Uninove), v. 5, p. 59-66, 2006.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA. Projeto de Reestruturação do Programa de Pós-graduação em Educação. João Pessoa, PB: PPGE/CE, 2007. (digitado).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine. . Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
. Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See O Efeito do Acesso Livre).